Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Nieuws

Studenten ontwikkelen online platform over vrouwelijke cyclus

Onder jonge vrouwen wordt weinig gesproken over de menstruatiecyclus en de invloed die voeding er op kan hebben. Te weinig, vonden studenten Bibi en Sweta. Tijdens de minor Ondernemerschap ontwikkelden ze een online platform om dat gesprek mogelijk te maken.

Het platform HarmoniHer is opgericht door Bibi en Sweta en vanuit hun gedeelde passie voor vrouwelijke gezondheid en welzijn. Al snel merkten zij dat er onder jonge vrouwen weinig gesproken wordt over de menstruatiecyclus en de invloed die voeding daarop heeft. Veel vrouwen herkennen klachten, schommelingen in energie en emotionele veranderingen, maar missen de kennis om te begrijpen waar deze vandaan komen, en wat ze zelf kunnen doen om zich beter te voelen.

Met HarmoniHer willen de studenten daar verandering in brengen. Hun missie is om een toegankelijke en veilige plek te creëren waar vrouwen betrouwbare informatie vinden over hun lichaam, bewustwording ontwikkelen en meer zelfvertrouwen krijgen in hun eigen cyclus. Kennis, bewustwording en zelfvertrouwen vormen dan ook de kernwaarden van hun onderneming.

Behoefte aan toegankelijke informatie

Het idee voor HarmoniHer ontstond tijdens de minor, toen Bibi haar interesse in een onderneming rondom gezonde voeding combineerde met Sweta’s fascinatie voor cycle syncing: het afstemmen van voeding, beweging en leefstijl op de vier fasen van de menstruatiecyclus. Tijdens de studiereis naar Texel werkten ze het concept verder uit.

Uit gesprekken met elkaar en andere jonge vrouwen werd duidelijk dat er veel behoefte is aan toegankelijke, begrijpelijke informatie hierover. Die herkenning, en de opluchting die vrouwen voelden wanneer ze eindelijk antwoorden kregen, gaf het duo de motivatie om van HarmoniHer werkelijkheid te maken.

Op dit moment bouwen ze actief aan een online community. Via social media en binnenkort ook via hun website, delen ze kennis, tips en ervaringen, en bieden ze vrouwen de ruimte om met elkaar in gesprek te gaan. Daarnaast werken ze aan een online tijdschrift dat verder moet bijdragen aan hun missie om betrouwbare, praktische kennis beschikbaar te maken voor iedereen.

Marketing als uitdaging

Een van de grootste uitdagingen die ze momenteel ervaren, ligt op het gebied van marketing. Het laten groeien van een online community kost tijd, creativiteit en zichtbaarheid, iets waar beiden nog weinig ervaring in hadden. Toch zien ze mooie vooruitgang: hun volgersgroep groeit en bepaalde posts bereiken al veel jonge vrouwen. Het uitbreiden van die groep blijft echter een belangrijke stap in het realiseren van hun visie. Om hun idee concreet te maken, begonnen ze met het afnemen van een enquête onder vrouwen om inzicht te krijgen in hun behoeften en klachten. Ook deden ze uitgebreid onderzoek naar de menstruatiecyclus en mogelijke oplossingen gerelateerd aan voeding en leefstijl. Vanuit die basis ontwikkelden ze verschillende ideeën, testten wat haalbaar was en kozen uiteindelijk een duidelijke richting voor HarmoniHer. 

Voedingswetenschap centraal

In hun concept staat voeding centraal, maar dan specifiek toegepast op het vrouwelijk lichaam. Ze combineren voedingswetenschap met kennis over de cyclus, stress en energiebalans, om vrouwen te laten ontdekken hoe voeding daadwerkelijk invloed kan hebben op hoe ze zich voelen. Op de lange termijn hopen Bibi en Sweta dat HarmoniHer uitgroeit tot een toonaangevend platform op het gebied van voeding en vrouwelijk welzijn. Ze willen het bewustzijn vergroten, vrouwen helpen beter geïnformeerde keuzes te maken en bijdragen aan een toekomst waarin vrouwen hun lichaam beter begrijpen en dus beter voor zichzelf kunnen zorgen.