Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

The Past in the Present: Mixing Realities in Heritage

Project

Hoe draagt een nieuwe technologie als augmented reality bij aan een waardevolle beleving van bezoekers van erfgoedlocaties? En hoe kunnen met dit relatief nieuwe medium interessante verhalen over (im)materieel erfgoed verteld worden? In haar promotieonderzoek The Past in the Present: Mixing Realities in Heritage duikt docent-onderzoeker Bernadette Schrandt dieper in dit vraagstuk.

Museumbezoekers, erfgoedinstellingen, ontwerpers en onderzoekers benoemen de potentie van augmented reality (AR) applicaties, waarin een virtuele laag over de fysieke werkelijkheid wordt geplaatst, om verhalen over (im)materieel erfgoed interessanter te maken. Weinig is echter bekend over de manier waarop cultureel-historische verhalen in dit relatief nieuwe medium effectief gepresenteerd kunnen worden.

Vanuit een nieuw perspectief op belevingsgerichte marketing worden in dit onderzoek (interactieve) effecten van visuele aantrekkelijkheid, interactiemogelijkheden, doel en persoonlijke voorkeuren van bezoekers op de bezoekersbeleving onderzocht. Om dit te bereiken worden diverse AR-applicaties, gericht op historische content, als casussen gebruikt om principes rondom presentatiestrategieën in verhalende AR-applicaties te achterhalen.

De resultaten van dit onderzoeksproject worden gedeeld in wetenschappelijke journals, blogs, presentaties en natuurlijk in het onderwijs.

Het project wordt gesubsidieerd door NWO (projectnummer 023.013.036) en door het kenniscentrum van de HvA – Faculteit Digitale Media Creatieve Industrie. Bernadette volgt haar promotietraject in deeltijd aan de Vrije Universiteit Amsterdam, maar is in dienst van de HvA.

Gerelateerd: Kijken door een Hololens: mixed reality voor erfgoed

4 oktober 2019