Hogeschool van Amsterdam

"Ik heb even Natuur- en Sterrenkunde gestudeerd, waarvan ik vooral de wiskundige kant leuk vond. Op grond daarvan heb ik besloten deze lerarenopleiding te volgen. Inmiddels heb ik de ambitie om eerstegraadsdocent te worden. Ik ben graag inhoudelijk met de stof bezig."

De docenten op de HvA blijken erg betrokken, wat niet van zelfsprekend is op een hogeschool

Daniël Teeuw - Leraar Wiskunde

"Ik volg de minor Vakdocent in het Leergebied Mens en Natuur, waarin je wiskunde met natuurkunde en biologie combineert. Deze minor heb ik gekozen, omdat ik in mijn wiskundelessen graag sprekende voorbeelden geef en een link leg tussen wat de leerlingen bij een ander vak leren. Bij vrijwel alle bètavakken komt wiskunde kijken.

Door vakken met elkaar in verband te brengen herkennen leerlingen de stof eerder en begrijpen ze het sneller en beter. Daarnaast zijn sommige wiskundemethodes erg droog. Deze minor is erg gericht op het ontwikkelen van een visie op ‘leren binnen een leergebied’. Ik had wat meer vakdidactiek verwacht, maar vind het erg interessant.

Samen met andere studenten heb ik een lessenserie over geluid en gehoor gemaakt met een promotiefilmpje. Ik heb het periodieke verband uitgelegd met behulp van geluid. In deze lessenserie maakten we een combinatie van verschillende vakken. Hiervoor is wel timing en overleg tussen docenten nodig. Je moet lessen over eenzelfde onderwerp natuurlijk wel in een zelfde periode plannen.

Om de aandacht van leerlingen te trekken is het handig om met een beeldend voorbeeld te komen. Zo heb ik eens staan jongleren. Omdat ik dit kan, maar vooral om de leerlingen te laten werken met tijd-hoogte grafieken. Ik gebruikte 3 balletjes, waarvan 1 een afwijkende kleur had. De beweging van deze bal moesten ze in een grafiek zetten. Bij deze oefening kwamen allerlei wiskundige termen aan de orde. Dit voorbeeld heb ik zelf bedacht. Door straks met mijn collegadocenten natuurkunde en biologie te praten en hen te vragen hoe zij iets uitleggen, hoop ik steeds ervarener te worden in deze manier van lesgeven.

Ik ben erg betrokken bij de opleiding. Sinds het tweede jaar organiseer ik bijlessen of steunuren. Hierdoor ken ik veel studenten en docenten en kan ik goed zien waar het bij leerlingen misgaat. Naast mijn opleiding werk ik op de HvA als studentassistent; ik geef werkcolleges, doe nakijkwerk en surveilleer af en toe.

Mijn stage loop ik op een school in Haarlem, waar ik negen uur per week wiskunde geef aan 3 atheneum en 1 havo. Vanaf volgend schooljaar heb ik een aanstelling en krijg ik er nog een klas bij. Van een van de klassen word ik waarschijnlijk mentor. Ik ben dan in principe afgestudeerd, maar zal nog bezig zijn met mijn laatste verslagen en onderzoeken; het schrijfwerk om zo maar te zeggen.

Ik heb de HvA gekozen omdat het dichtbij Zaandam is, waar ik woon. En Amsterdam vind ik een leuke stad. De docenten op de HvA blijken erg betrokken, wat niet van zelfsprekend is op een hogeschool."