Hoe laat je leerlingen het verleden verbeelden?

11 nov 2021 00:00 | Faculteit Onderwijs en Opvoeding

Vrijdag verscheen ‘Leerlingen verbeelden het verleden. Een handreiking voor docenten,’ van HvA-docente Tessa de Leur. Een handreiking hoe je als docent verbeeldingsopdrachten in kunt zetten in je lessen.

Door leerlingen ‘stel je eens voor…..’ taken te geven kunnen leerlingen het verleden soms beter begrijpen of voelen ze zich er meer bij betrokken. Voordat leerlingen met deze taken aan de slag kunnen moeten ze wel een zekere basiskennis hebben om beelden van het verleden te kunnen maken. Ze moeten zich immers een wereld voor kunnen stellen die er heel anders uitziet dan hun eigen wereld. Leerlingen gebruiken hun eigen voorkennis samen met informatie die in de lessen door de docent wordt gegeven om zo hun eigen beeld van het verleden te construeren. Dit kunnen zowel schrijf-, teken- als drama-opdrachten zijn. Tessa de Leur heeft een praktische handreiking voor docenten (in opleiding) ontwikkeld en reikte afgelopen vrijdag het eerste exemplaar uit aan Jikkemien Kuypers, alumna van de opleiding en docent geschiedenis bij het Atlas College.

Tessa reikt het eerste exemplaar uit

Tessa (rechts) reikt het eerste exemplaar uit aan Jikkemien Kuypers. Foto van Else Bulder

Tessa: ‘Docenten kunnen in deze handreiking aanwijzingen vinden waarom het nuttig is om leerlingen zelf na te laten denken over hoe het verleden eruit kan hebben gezien én hoe je naar de kwaliteit van de beelden die de leerlingen maken kunt kijken.’ Naast vijf concrete voorbeelden zit de handreiking ook boordevol tips en trics hoe je als docent een tekenopdracht in kunt zetten in de les. Tessa: ‘Deze praktische handreiking is daarmee interessant voor alle docenten die willen werken met tekenen in de les!’ Leerlingen verbeelden het verleden is gratis te downloaden via de website van het landelijk expertisecentrum mens- en maatschappijvakken.

‘Leerlingen verbeelden het verleden. Een handreiking voor docenten.’ is een uitwerking van onderdelen van het proefschrift ‘Just imagine... Exploring Externalized Learner-Generated Images of the Past In Secondary History Education’ waar Tessa in 2019 op promoveerde.