Verbindende Verhalen: Welke verhalen vormen onze studenten?
De verhalen die we elkaar vertellen, vormen onze blik op de wereld. Of ze nu verpakt zijn in een roman, een serie, een game, een fashion statement, een influencerkanaal of een gesprek aan de keukentafel – verhalen geven richting aan hoe we denken, voelen en handelen. Maar welke verhalen moeten wij als FDMCI meegeven aan onze studenten, zodat zij verantwoordelijke deelnemers in de creatieve industrie worden? Vorming en opvoeding lijken vanzelfsprekend, maar zijn dat allerminst. Het gaat niet alleen om welke verhalen je kiest, maar ook hoe, wanneer en waarom je ze inzet in het onderwijs.

Over het thema “Bildungsverhalen”
Associate lector Impact Storytelling Elise Talgorn, van het lectoraat Creative Media For Social Change, organiseert een nieuw FDMCI-studium generale rond het thema bildungsverhalen – verhalen die bijdragen aan persoonlijke, professionele en maatschappelijke vorming. In een reeks bijeenkomsten willen we samen onderzoeken wat de minimale ‘bildung’ van een FDMCI-student zou moeten zijn en hoe we die kunnen vormgeven.
De eerste bijeenkomst staat in het teken van schrijver, denker en journalist Babah Tarawally. Dertig jaar geleden vluchtte hij uit Sierra Leone naar Nederland en draagt sindsdien beide culturen in zich. Met het inzicht van een outsider en het begrip van een insider houdt hij ons een spiegel voor: welke verhalen hebben onze studenten nodig als het gaat om menselijkheid, verantwoordelijkheid, duurzaamheid en creativiteit?
Babah gaat in gesprek met HvA-columnist Suzanne Okkes. Daarna volgt een hands-on sessie waarin we samen verhalen cureren en reflecteren op de verhalen die voor ons écht betekenisvol zijn.
De bijeenkomst sluit af met een korte presentatie van CB-docent Nathan Vos, die een voorstel doet voor een mogelijke canon voor de mediamaker.

Praktische informatie
📅 Wanneer: 9 december 2026, 15.20–17.00 uur
📍 Waar: AMFI-filmzaal (KMH 2.10)
🥂 Na afloop: hapjes en drankjes