Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Programma

In deze zesdaagse opleiding verbinden we transitiekunde en gedragspsychologie. Je leert hoe systemen werken én hoe mensen daarin bewegen. We koppelen kennis over systeemverandering aan inzichten in gedrag, motivatie en sociale beïnvloeding. Experts van DRIFT en het HvA lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad begeleiden je met theorie en praktijk voor duurzame verandering.

Dag 1: 3 maart

Verkennen van de klimaatopgave: systeem, mens en gedrag 

Ochtend: Kennismaking en introductie

We starten met kennismaking en een introductie op de klimaatopgave als transitie- en dragsvraagstuk. Wat zijn transities, en hoe verander je gedrag structureel in een complexe context?
Middag: Jouw praktijkopgave als transitie- en gedragsvraagstukJe verkent je eigen casus via drie niveaus: systeemverandering, groepsdynamiek en individuele verandering.

Dag 2: 17 maart

De klimaatopgave als duurzaamheidstransitie 

Ochtend: Verdieping in transitiekunde

Je leert te denken vanuit systemen en maakt kennis met de belangrijkste concepten uit de transitiekunde en hun toepassing.
Middag: Transitieanalyse van jouw casus

Je brengt de transitiedynamieken in jouw opgave in kaart en verkent daarmee mogelijkheden tot transitiesturing. 

Dag 3 - 31 maart 

Groepsgedrag en collectieve verandering - hoe grote groepen in beweging komen - of juist niet.

Ochtend: Sociale psychologie en collectief gedrag

We verkennen hoe sociale normen, groepsprocessen, voorbeeldgedrag en (gebrek aan) collectieve actie gedrag beïnvloeden.
Middag: Het sociale krachtenveld in jouw casusJe onderzoekt wie invloed hebben, wat de rol is van communicatie, framing en leiderschap, en verkent strategieën voor sociale mobilisatie.

Dag 4 - 14 april

Moreel leiderschap en handelingsvermogen - veranderen van systemen en anderen begint ook bij jezelf.

Ochtend: De rol van het individu in verandering

Hoe behoud je motivatie als het lastig wordt? Hoe ga je om met weerstand, twijfel en complexiteit?
Middag: Reflectie op je eigen rol en impactOp basis van gedragspsychologische inzichten reflecteer je op je eigen overtuigingen, reflexen en groeipotentieel, en ontwikkel je je handelingsrepertoire.

Dag 5 - 12 mei

Integraal werken aan transitie en gedrag

Ochtend: Verbinden van systeem, sociaal en persoonlijk niveau

We brengen de eerdere dagen samen: hoe grijpen systeemverandering, sociale processen en persoonlijke dynamieken op elkaar in?
Middag: Van inzicht naar actieJe vertaalt je leerproces naar een concreet actieplan. Wat neem je mee, wat ga je anders doen, welke nieuwe interventies wil je uitproberen?

Dag 6 - 15 september

Teurgkomendag

We reflecteren op het leerproces, delen ervaringen uit de actieperiode en kijken vooruit.