Hogeschool van Amsterdam

Higher Education, Research and Innovation

Het lectoraat Higher Education, Research and Innovation (HERI) onderzoekt hoe onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk elkaar kunnen versterken om zo hoogwaardige professionals op te leiden.

De samenleving heeft een toenemende behoefte aan professionals met een onderzoekend en innoverend vermogen. Dit maakt dat onderwijsinstellingen studenten evidence-based willen opleiden. Oftewel, dat het onderwijs zo ingericht wordt dat het studenten in staat stelt professioneel te handelen op basis van gefundeerde kennis. 

Om dit te realiseren in de onderwijspraktijk lopen docenten, onderzoekers en studenten echter tegen vraagstukken aan. Deze vraagstukken zijn te verdelen in vier thema’s:

1.     De geïntegreerde professional

Welke rol spelen kennis en onderzoek in het professioneel handelen van hooggeschoolde professionals?

2.     Het geïntegreerde curriculum

Hoe ziet een curriculum eruit waarin onderzoek en professioneel handelen geïntegreerd zijn? En hoe creëer je dat?

3.     De geïntegreerde hogeronderwijsorganisatie

Welke condities binnen hogeronderwijsinstellingen werken stimulerend voor het samenbrengen van onderzoek en onderwijs ten bate van het aanleren van professioneel handelen?

4.     De geïntegreerde docent

Welke percepties, rollen en competenties van docenten dragen bij aan de verbinding tussen onderzoek en professioneel handelen?

Strategisch programma Onderzoek in Onderwijs

Naast het eigen onderzoeksprogramma voert het lectoraat, in opdracht van het College van Bestuur van de HvA, het strategisch programma Onderzoek in Onderwijs uit. Dit programma ondersteunt HvA-opleidingen en kenniscentra bij de integratie van onderzoek in het onderwijs. Ook monitort dit programma systematisch de landelijke en interne ontwikkelingen rondom de integratie van onderzoek in onderwijs.

Gepubliceerd door  Higher Education, Research and Innovation 13 augustus 2019