Centre for Financial Innovation

Over Centre for Financial Innovation

Het Centre for Financial Innovation (CFI) zoekt samen met organisaties en bedrijven oplossingen voor actuele uitdagingen in het vakgebied finance en accounting. Big data, AI, ethische dilemma’s, co-ownership en duurzaamheid vragen een andere manier van werken. Het CFI biedt inzicht door onderzoek, praktische aanbevelingen en tools, en draagt deze kennis over op studenten en professionals.

Centraal in de veranderingen in de financiële sector staan voor ons twee ontwikkelingen: digitalisering en duurzaamheid. Om deze reden zijn we mede-oprichter en centrale speler in het Centre for Economic Transformation (CET) en het Centre of Expertise of Applied AI van de Hogeschool van Amsterdam.

Wetenschap en praktijk zijn bij het ontwikkelen van die nieuwe oplossingen gelijkwaardig. Praktijkvragen kunnen worden opgelost met wetenschappelijke methoden en wetenschappelijke kennis is niks waard zonder praktijkoplossingen. Praktijkopdrachten in het werkveld zijn bij het CFI de basis. Deze leiden periodiek ook tot internationaal erkende wetenschappelijke publicaties .

Het CFI ontwikkelt onderzoeksprojecten, voert deze uit en verzorgt cursussen
vanuit de financiële opleidingen van de HvA. Studenten en professionals worden daarbij bewust gemaakt van hoe ze werken en wat voor rol ze hebben in de ‘systemen’ – het geheel van regels, procedures en processen - waarin en waarmee ze werken.

Het CFI heeft unieke kennis in huis op het gebied van corporate governance (co-ownership), fintech en financiering, bijvoorbeeld op het gebied van gestapeld financieren, digitalisering, civic crowdfunding, soft controls, de integere accountant en standaarden voor fintech-ondernemingen.

Bekijk de onderzoeksprojecten van het Centre for Financial Innovation

Het CFI wordt geleid door het team van het lectoraat Corporate Governance & Leadership van de Hogeschool van Amsterdam.

Gepubliceerd door  Centre for Economic Transformation 18 april 2023