Centre for Economic Transformation | CET

Urban Challenges met studenten

Hoe kun je een stad op een ondernemende manier klimaatbestendiger maken?

21 mrt 2023 18:12 | Ondernemerschap

Onderzoeksproject Urban Goodcamp heeft een programma ontwikkeld, in de vorm van een bootcamp voor studenten, om te onderzoeken of je stedelijke uitdagingen voortvarender kunt oplossen met behulp van ondernemende vaardigheden. Studenten van de minor Klimaatbestendige Stad volgden de intensieve bootcamp waarin ze in ondernemende vaardigheden werden getraind.

De studenten zetten de nieuw verworven vaardigheden in bij het uitvoeren van opdrachten voor uiteenlopende opdrachtgevers. Opdrachten waren bijvoorbeeld het hittebestendig maken van een plein in Almere, of het herinrichten van een park in Den Haag. Eind januari presenteerden de studenten hun plannen aan de opdrachtgevers. Zowel zijzelf als opdrachtgevers waren enthousiast over de gepresenteerde ideeën.

In de steden Madrid, Ljubljana, Espoo en Venetië is het bootcamp-programma ook uitgevoerd. De resultaten worden in de komende periode met elkaar vergeleken om het programma verder aan te scherpen.

In Amsterdam was het project een eerste samenwerking tussen de minor van het lectoraat Water in en om de Stad en het lectoraat Ondernemerschap. Na de evaluatie wordt gekeken of de samenwerking volgend jaar een vervolg krijgt.

Voor meer informatie over het project of de bootcamp kun je contact opnemen met Patricia van Hemert, onderzoeker bij het lectoraat Ondernemerschap.

▼ Bekijk ook de aftermovie Urban Goodcamp x AUAS '23: