Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence

Toepassing van AI

Over het Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence

Artificiële Intelligentie (AI) en Data Science dringen door in alle haarvaten van de maatschappij. De wetenschappelijke ontwikkelingen op deze gebieden gaan snel en daarnaast beïnvloeden de toepassingen alle sectoren en beroepen - in meer of mindere mate - waarvoor de Hogeschool van Amsterdam (HvA) opleidt.

De HvA heeft daarom op 1 januari 2020 het Expertise Centrum Applied Artificial Intelligence opgericht. Nu een Centre of Expertise. Daarmee investeert de hogeschool in de ontwikkeling van onderzoek en onderwijs van toegepaste AI binnen alle domeinen en studierichtingen.

Binnen de overheid, bedrijven en in het publieke debat hebben de ontwikkelingen van AI en Data Science de nodige vragen opgeleverd. Vragen om scholing en talent, maar ook maatschappelijke, sociale, ethische en technische vragen. Hoe willen we AI in de samenleving vormgeven? Hoe kunnen we oplossingen ontwerpen die daadwerkelijk geadopteerd worden door professionals?

Van wetenschappelijke AI-technologie naar praktijktoepassingen

Het Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence houdt zich bezig met deze vragen door de wetenschappelijke AI-technologie naar de praktijk te brengen in betekenisvolle toepassingen. In een ecosysteem van onderwijs, onderzoek, (commerciële) bedrijven, non-profitorganisaties, overheid en academische instellingen bundelen we de krachten. Daarmee verbinden we het toegepast onderzoek en onderwijs van de HvA aan (maatschappelijke) vraagstukken vanuit bedrijven en organisaties.

Hoe we dat doen?

Bekijk hieronder onze masterclass AI en leer in vogelvlucht wat AI is, wat het zeker niet is, en hoe wij de technologie toepassen in onze labs en de praktijk.

Onderdeel van sterk AI-ecosysteem

We dragen actief bij aan de kennis en ontwikkeling van methoden om data en AI op een betekenisvolle manier in organisaties, opleidingen en de samenleving te integreren. We hebben onze wortels in de Metropoolregio Amsterdam en zijn daardoor onderdeel van een sterk innovatief bedrijvennetwerk. We werken nauw samen met de Amsterdamse kennisinstellingen Universiteit van Amsterdam, Vrije Universiteit en Centrum Wiskunde & Informatica in de coalitie Amsterdam AI.

Het Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence werkt met de professionals van nu aan oplossingen voor uitdagingen en bereidt de professionals van de toekomst voor op de digitale transitie.

Gepubliceerd door  Applied Artificial Intelligence 15 februari 2024