Hogeschool van Amsterdam

CREATE-IT applied research

Discovery Festival

Evenement

Discovery Festival draait om de kick van nieuwe dingen ontdekken. Een jaarlijkse nacht met live muziek, live wetenschappelijk onderzoek, DJ’s, VJ’s, film, installaties, performances, experimenten, visuals, games en presentaties. Tot diep in de nacht experimenteren jonge denkers, makers en onze bezoekers met nieuwe wetenschap, nieuwe kunst en nieuwe muziek.

Discovery Festival

Op vrijdag 25 september vindt de 10e editie van Discovery Festival plaats in Science Center NEMO in Amsterdam. Tijdens deze bijzondere jubileumeditie zoomt Discovery Festival in op autonomie en legt zowel onze autonomie als die van onze machines onder de loep. De vraag Who’s in Control? staat centraal. 

Amsterdam Creative Industries Network (ACIN) is partner van het Discovery Festival. Een aantal labs van ACIN zullen een bijdrage leveren aan het programma op vrijdag 25 september aanstaande. Ook het lectoraat Network Cultures zal een bijdrage gaan leveren. Hieronder een preview van wat zij zullen gaan doen:

  • Event Lab: metingen bezoekersbeleving

Hoe beleeft de bezoeker het Discovery Festival? Dat wordt dit jaar in kaart gebracht door het Event Lab. Het lab heeft ten doel de eventsector als geheel te versterken en samen met de industrie zal zij kennis verzamelen en ontwikkelen tot praktisch toepasbare tools voor de (aankomende) professional werken in de sector. Het Event Lab zal de bezoekersbeleving op het Discovery Festival op twee manieren in beeld brengen. Enerzijds zullen studenten op het festival vragenlijsten afnemen onder de bezoekers. Anderzijds zullen enkele bezoekers met zogenaamde narrative clips een automatisch beeldverslag maken van hun beleving.

Contactpersoon: Michiel Rovers 

  • Citizen Data Lab: The Social LEDwork

Onze ontwerpers bouwden een lichtkunstwerk speciaal voor Discovery Festival 2015. Ter gelegenheid van de tiende editie van hun festival  en van European Researchers’ Night laat The Social LEDwork realtime de online activiteit zien in de Europese hoofdsteden, waar op hetzelfde moment ook wetenschapsnachten plaatsvinden. Wij vieren feest, in heel Europa. En terwijl we dat doen, kijken autonome algoritmen naar ons.

Contactpersoon: Wouter Meys

Het Publishing Lab maakt tijdens het festival 'real time' een digitale publicatie. Terwijl Discovery gebeurt, coden en ontwerpen ze een publicatie van festivalhoogtepunten, met een verzameling verhalen en beelden, die een dag later gedownload kan worden. 

Contactpersoon: Margreet Riphagen

De ‘surround video’  A Perfect Party is onderdeel van het onderzoeksproject  Interactive Cinema. Daarin worden de verschuivende grenzen tussen videogames en cinema verkend. Een 360 graden interactieve film is daar een mooi voorbeeld van. Moet je als kijker rustig afwachten wat er gebeurt, of speel je als gamer zelf een actieve rol in het verhaal? In  A Perfect Party , dat werd gemaakt in samenwerking met WeMakeVR,  wordt de kijker in een soort tussenpositie geplaatst. Als de film begint, bevind je je op een feest, en al gauw wordt duidelijk dat jij, als hoofdpersoon, een rol hebt in het welslagen van dit feest. Door rond te kijken in de ruimte en je blik op bepaalde elementen te richten, blijk je invloed te kunnen uitoefenen op wat er zich op het feest afspeelt. Lukt het jou om de avond tot een succesvol einde te brengen?

Contactpersoon: Mirjam Vosmeer

Het sociale netwerk Facebook is ons uit handen genomen. We worden in de weg gezeten door tijdlijnen en andere opgelegde inrichtingseisen, we krijgen allerlei ongewenste advertenties gepresenteerd, onze gegevens worden verkocht en onze privacy wordt geschonden. We houden van ons sociale netwerk, we houden van Facebook, van ons digitaal vaderland. Maar we houden niet van de bezetters en bezitters van ons sociale netwerk. We houden niet van onze machthebbers. Wij willen zelf onze macht, dat is toch een normale eis aan een sociaal platform? Bovenal willen we ongehinderd sociaal contact met elkaar. Dat is waar Facebook voor hoort te staan. Ons netwerk is nu bezet door foute bezitters en wij gaan Facebook bevrijden.

Contactpersoon: Vera van den Nieuwenhof

Discovery Festival onderzoekt onze autonomie en die van onze machines door wetenschappers, kunstenaars en bezoekers de vraag te stellen:

whO’s in COntROl?

Hoe behouden we onze autonomie? hoe beschermen we ons tegen de harde natuur van door onszelf gecreëerde systemen? hoe kunnen we weten of onze keuzes wel
van ons zijn? is autonomie überhaupt mogelijk?
en als machines autonomer worden, gaan ze dan ook verantwoordelijkheid dragen voor onze keuzes?

Tickets: early bird / € 13,50 pre sale / € 18,-. Aan de deur / € 22,50

Achtergrond

Discovery Festival was in 2006 het eerste festival dat wetenschap combineerde met uitgaan. Onder motto’s als ‘De kick van nieuwe dingen ontdekken’ en ‘Uitgaan met inhoud’ bracht Discovery ’06 cocktails, DNA isoleren, een talkshow, games, DJ’s en VJ’s samen tijdens een uitverkochte nacht in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam. Dat smaakte naar meer en sindsdien is Discovery een jaarlijks festival. Amsterdam Creative Industries Network is dit jaar (2015) voor het eerst partner. Voor meer informatie over de samenwerking kan er contact opgenomen worden met Marloes Voskuilen via   marloes@amsterdamcreativeindustries.com