Centre of Expertise Urban Vitality
M. Janssen (Mirka)
Lector Bewegen In en Om SchoolProfiel Mirka
Mirka Janssen is lector Bewegen in en om School (BioS) aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Zij studeerde af aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) (2005) en werkte als vakleerkracht bewegingsonderwijs in het primair onderwijs en als opleidingsdocent in het mbo (Sport en Bewegen). Vanaf eind 2007 werkt zij als opleidingsdocent bij de ALO. Zij haalde vervolgens de masters Bewegingswetenschappen (2008) en Epidemiologie (2011). In 2014 promoveerde zij bij de Vrije Universiteit Amsterdam (VUmc) met een proefschrift over het schoolpleinprogramma PLAYgrounds. Dit programma is doorontwikkeld voor de praktijk en opgenomen als erkende interventie in de landelijke database van effectieve interventies.
Daarna werkte Mirka Janssen als senior onderzoeker aan meerdere onderzoeksprojecten en als opleidingsdocent bij de ALO. Vanaf 2017 gaf zij leiding aan het lectoraat Bewegingswetenschappen van Huub Toussaint en volgde zij de cursus Pedagogisch Leiderschap (NIVOZ). In 2018 is zij benoemd tot persoonlijk lector, een interne tenuretrack tot lector. In 2021 volgde de officiële benoeming tot lector van het lectoraat Bewegen in en om School. De huidige focus van het BioS-lectoraat is de veranderende rol van de vakleerkracht bewegingsonderwijs en die van de docent Lichamelijke Opvoeding in het gezond opgroeien van kinderen en jongeren. Het onderzoek van het lectoraat BioS draagt bij aan de gezamenlijke missie met het werkveld: ‘alle kinderen leren goed bewegen, bewegen met plezier en bewegen regelmatig’. We moeten ervoor zorgen dat bewegen het nieuwe normaal wordt en niet als bijzaak wordt gezien!
-
Dutch school policies for less sitting and more physical activity in primary schools
Nauta, J., Schweitzer, M., Kat, I., Moll, K., Koenders, K., & Janssen, M. (2023). Dutch school policies for less sitting and more physical activity in primary schools. European Journal of Public Health, 33(Supplement_1: ckad133. 227), i91. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckad133.227
-
Evaluation of a participatory physical activity promotion intervention in Dutch adolescents: the SALVO study
van de Kop, J. H., Busch, V., Nauta, J., den Uil, A. R., Toussaint, H. M., Dierx, J. A. J., Verhoeff, A. P., & Janssen, M. (2023). Evaluation of a participatory physical activity promotion intervention in Dutch adolescents: the SALVO study: A parallel group randomised trial. Journal of Physical Education and Sport, 23(7), 1818-1828. Article 222. https://doi.org/10.7752/jpes.2023.07222
-
The effects of the COVID-19 lockdown on motor skill development of 6- and 7-year old children in the Netherlands
den Uil, A. R., van Doorn, W. T. A. M., Schweitzer, M. N., Janssen, M., Scholte, R., & Busch, V. (2023). The effects of the COVID-19 lockdown on motor skill development of 6- and 7-year old children in the Netherlands. 149-150. Abstract from Association Internationale des Écoles Supérieures d'Éducation Physique, Santiago de Chile, Chile.
-
Connecting physical education lessons and urban sports facilities in the urban space surrounding schools
Nibbeling, N., van de Kop, H., Janssen, M., & Schaper, N. (2023). Connecting physical education lessons and urban sports facilities in the urban space surrounding schools. 559-559. Abstract from 22nd Annual Meeting of The International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity (ISBNPA), Uppsala, Sweden.
-
Age-dependent relationships between children’s motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status
den Uil, A. R., Janssen, M., Busch, V., Kat, I. T., & Scholte, R. H. J. (2023). Age-dependent relationships between children’s motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status. Journal of sport & exercise psychology, 45(Supplement), S14. https://doi.org/10.1123/jsep.2023-0077
-
Current physical activity patterns and sedentary time in primary schools situated in a low socio-economic status neighborhood in Amsterdam - The Netherlands
Nauta, J., Schweitzer, M. N., Kat, I. T., Moll, K., Koenders, K., Janssen, M., & Schaper, N. J. S. (2023). Current physical activity patterns and sedentary time in primary schools situated in a low socio-economic status neighborhood in Amsterdam - The Netherlands. 430. Poster session presented at ISBNPA 2023, Uppsala, Sweden. https://2023.isbnpa.org/wp-content/uploads/2023/07/ISBNPA-2023-Abstract-Book-web-final.pdf
-
Effect and process evaluation of a preschool-based intervention to promote an early childhood education and care teacher-parent partnership about healthy behaviours in children: Study protocol for the cluster randomised controlled trial CO-HEALTHY
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Gündüz, M., van Verseveld, M. D. A., Janssen, M., Weijs, P. J. M., & Fukkink, R. G. (2023). Effect and process evaluation of a preschool-based intervention to promote an early childhood education and care teacher-parent partnership about healthy behaviours in children: Study protocol for the cluster randomised controlled trial CO-HEALTHY. PLoS ONE , 18(2), Article e0281999. Advance online publication. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0281999
-
The effects of the COVID‑19 lockdowns on motor skill development of 6‑ and 7‑year old children in the Netherlands: a longitudinal study
den Uil, A. R., van Doorn, H., Schweitzer, M., Janssen, M., Scholte, R. H. J., & Busch, V. (2023). The effects of the COVID‑19 lockdowns on motor skill development of 6‑ and 7‑year old children in the Netherlands: a longitudinal study. BMC Public Health, 23, Article 1871. https://doi.org/10.1186/s12889-023-16733-1
-
The relationships between children's motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status in relation to age
den Uil, A. R., Janssen, M., Busch, V., Kat, I. T., & Scholte, R. H. J. (2023). The relationships between children's motor competence, physical activity, perceived motor competence, physical fitness and weight status in relation to age. PLoS ONE , 18(4), Article e0278438. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0278438
-
De kracht van de vakleerkracht, zorgprofessionals en de intern begeleider
L'abée, D., Dijk, D., & Janssen, M. (2022). De kracht van de vakleerkracht, zorgprofessionals en de intern begeleider. LO Magazine, 110, 4-6. https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/kennisbank/publicaties/?de-kracht-van-de-vakleerkracht-zorgprofessionals-en-de-intern-begeleider&kb_id=27086&kb_q=de%20kracht%20van%20de%20vakleerkracht
-
Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks
van Gelder, W., & Janssen, M. (2022). Bewegingsbanen, bobbelbanen en freerunningtracks: Van peuter tot bovenbouw VO. LO Magazine, 110(7), 17-21. https://allesinbeweging.net/storage/5921/2022-W.-van-Gelder-en-E.-ten-Hyfte---Bewegingsbanen,-bobbelbanen-en-freerunningtracks-(3).pdf
-
Teamwork bij motorische achterstand
Janssen, M., & L'abée, D. (2022). Teamwork bij motorische achterstand: ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek. Beter Begeleiden, 12(4), 12-15.
-
Bewegen in en om school: essentieel voor de ontwikkeling van onze jeugd
Janssen, M. (2022). Bewegen in en om school: essentieel voor de ontwikkeling van onze jeugd. Academische Uitgeverij Eburon,.
-
Development of a toolkit to strengthen the ECEC teacher-parent partnership regarding healthy eating, physical activity and sleeping behaviors in young children
Streppel, M., Toussaint, N., Mul, S., van Verseveld, M., Janssen, M., Weijs, P., & Fukkink, R. (2022). Development of a toolkit to strengthen the ECEC teacher-parent partnership regarding healthy eating, physical activity and sleeping behaviors in young children. 622-623. Abstract from ISBNPA 2022 - The International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, United States. https://2022.isbnpa.org/program-overview/
-
A Tale of Two Cities: Understanding Children's Cycling Behavior From the Socio-Ecological Perspective
Yesiltepe, D., Pepping, R., Ling, F. C. M., Tempest, G., Mauw, S., Janssen, M., & Hettinga, F. (2022). A Tale of Two Cities: Understanding Children's Cycling Behavior From the Socio-Ecological Perspective. Frontiers in Public Health, 10, 1-6. Article 864883. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.864883
-
A Causal Loop Diagram of factors that influence motor skills in school-aged children
Pepping, R., Janssen, M., Streppel, M., Fukkink, R., Engelbert, R., van Hartingsveldt, M., Busch, V., Stallen, M., & Oosterlaan, J. (2022). A Causal Loop Diagram of factors that influence motor skills in school-aged children. 266-266. Abstract from ISBNPA 2022 - The International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, United States.
-
Kleuter in beweging!
Koolwijk, P., Janssen, M., & de Vries, S. (2022). Kleuter in beweging! LO Magazine, 110(3), 48-50. https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?file=10781&m=1649859983&action=file.download
-
More physical activity and less sitting at school
Nauta, J., Schweitzer, M., Mauw, S., & Janssen, M. (2022). More physical activity and less sitting at school: needs and wishes of Dutch primary school teachers and pupils. Abstract from ISBNPA 2022, Arizona, United States.
-
Werkende aanpakken
Janssen, M., & Dijk, D. (2022). Werkende aanpakken. In D. van Campen, & R. Mombarg (Eds.), Naar meer sportparticipatie van Jongeren in het VMBO (E-book) Kenniscentrum Sport en Bewegen. https://publicatie.kenniscentrumsportenbewegen.nl/sportparticipatie-van-jongeren-in-het-vmbo/werkende-aanpakken
-
Een les niet gevallen, is een les niet geleerd!
Lotens, Y., van Gelder, W., Mensink, T., Nauta, J., & Janssen, M. (2021). Een les niet gevallen, is een les niet geleerd! LO Magazine, 7, 25-28.
-
The effects of the first COVID-19 lockdown on motor skills of Dutch primary children
den Uil, A. R., van Doorn, H., Janssen, M., Busch, V., & Scholte, R. H. J. (2021). The effects of the first COVID-19 lockdown on motor skills of Dutch primary children. 1. Poster session presented at Fifth Assembly of the International Motor Development Research Consortium.
-
Improving physical activity levels in prevocational students by student participation
van de Kop, H., Toussaint, H., Janssen, M., Busch, V., & Verhoeff, A. (2021). Improving physical activity levels in prevocational students by student participation: protocol for a cluster randomized controlled trial. JMIR Research Protocols, 10(7), Article e28273. https://doi.org/10.2196/28273
-
The effects of a preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care teachers in promoting healthy eating and physical activity in young children: A cluster randomised controlled trial
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Balledux, M., van Drongelen, K., Janssen, M., Fukkink, R. G., & Weijs, P. J. M. (2021). The effects of a preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care teachers in promoting healthy eating and physical activity in young children: A cluster randomised controlled trial. PLoS ONE , 16(7), Article e0255023. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0255023
-
De Keuzewijzer Online Beweegactiviteiten
Mauw, S., van Gelder, W., & Janssen, M. (2021). De Keuzewijzer Online Beweegactiviteiten. LO Magazine, 5, 10-12.
-
Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek
Noordstar, J., van Schie, P., L'abée, D., & Janssen, M. (2021). Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek: de juiste zorg op de juiste plek. FysioPraxis, 2021(mei), 30.
-
Het belang van bewegingsonderwijs tijdens én na de pandemie
Janssen, M. (Photographer). (2021). Het belang van bewegingsonderwijs tijdens én na de pandemie. Web publication or website, Hogeschool van Amsterdam, Urban Vitality. https://www.hva.nl/urban-vitality/gedeelde-content/nieuws/2019/2021/04/het-belang-van-bewegingsonderwijs-tijdens-en-na-de-pandemie.html
-
De dynamische schooldag: de complexiteit van het succesvol aanbieden van beweegactiviteiten
van Gelder, W., Janssen, M., Mauw, S., & Goedhart, B. (2021). De dynamische schooldag: de complexiteit van het succesvol aanbieden van beweegactiviteiten. LO Magazine, 109(2), 8-11.
-
Het effect van beweegmomenten op school: wat weten we vanuit onderzoek?
Janssen, M., Singh, A., & Hartman, E. (2021). Het effect van beweegmomenten op school: wat weten we vanuit onderzoek? LO Magazine, 109(2).
-
Meer bewegen in en om de scholen in de Westelijke Tuinsteden.
Mauw, S., Ruhl, M., & Janssen, M. (2021). Meer bewegen in en om de scholen in de Westelijke Tuinsteden. LO Magazine, 2021(2), 25-28.
-
Ondersteuningsroute bewegen en motoriek
Noordstar, J., van Schie, P., L'abée, D., & Janssen, M. (2020). Ondersteuningsroute bewegen en motoriek: samen onze zorg! Nederlands Tijdschrift voor Oefenttherapie, 16(4), 18-20.
-
Just Dance? Teachers Perspectives on Implementing a Daily Classroom Physical Activity Break
Janssen, M., van den Berg, V., de Groot, A., & Singh, A. (2020). Just Dance? Teachers Perspectives on Implementing a Daily Classroom Physical Activity Break. Translational Journal of the ACSM, 5(11), 1-9. https://doi.org/10.1249/TJX.0000000000000128
-
The Effects of the PLAYTOD Program on Children’s Physical Activity at Preschool Playgrounds in a Deprived Urban Area: A Randomized Controlled Trial
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Fukkink, R. G., Weijs, P. J. M., & Janssen, M. (2020). The Effects of the PLAYTOD Program on Children’s Physical Activity at Preschool Playgrounds in a Deprived Urban Area: A Randomized Controlled Trial. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1), Article 329. https://doi.org/10.3390/ijerph17010329
-
De ondersteuningsroute bewegen en motoriek
Paddenburg, J., van Kernebeek, T., Schweitzer, M., & Janssen, M. (2020). De ondersteuningsroute bewegen en motoriek: samen onze zorg! LO Magazine, 108(4), 12-15.
-
PreSchool@HealthyWeight: A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers
Toussaint, N., Streppel, MT., Mul, S., Schreurs, A., Balledux, M., van Drongelen, K., Janssen, M., Fukkink, RG., & Weijs, PJ. (2019). PreSchool@HealthyWeight: A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers. 300. Abstract from Annual Meeting 2019 - International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Praag, Czech Republic.
-
Effectiveness of the PLAYgrounds for Toddlers program on type and amount of physical activity in playgrounds of Dutch preschools: a cluster randomized controlled trial
Streppel, M., Toussaint, N., Mul, S., Schreurs, A., Fukkink, RG., Weijs, PJ., & Janssen, M. (2019). Effectiveness of the PLAYgrounds for Toddlers program on type and amount of physical activity in playgrounds of Dutch preschools: a cluster randomized controlled trial. Poster session presented at Annual Meeting 2019 - International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Praag, Czech Republic.
-
PRESchool@HealthyWeight: A Preschool-Based Intervention For Promoting Healthy Eating And Physical Activity In Toddlers
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Schreurs, A., van Drongelen, K., Balledux, M., Janssen, M., Fukkink, R. G., & Weijs, P. J. M. (2019). PRESchool@HealthyWeight: A Preschool-Based Intervention For Promoting Healthy Eating And Physical Activity In Toddlers. Abstract from 6th International Conference on Nutrition & Growth, Valencia, Spain.
-
A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers: study protocol of the cluster randomized controlled trial PreSchool@HealthyWeight
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Schreurs, A., Balledux, M., van Drongelen, K., Janssen, M., Fukkink, R. G., & Weijs, P. J. M. (2019). A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers: study protocol of the cluster randomized controlled trial PreSchool@HealthyWeight. BMC Public Health, 19, Article 278. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6611-x
-
Fysieke ontwikkeling: motorische en zintuiglijke ontwikkeling
Janssen, M. (2017). Fysieke ontwikkeling: motorische en zintuiglijke ontwikkeling. In R. Fukkink, & A. Verschuur (Eds.), Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang (pp. 33-35). Bohn Stafleu van Loghum. https://www.stichtingbkk.nl/pedagogisch-curriculum/uitgave-pedagogisch-curriculum
-
PreSchool@HealthyWeight
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Oosterhof, M., Janssen, M., Toussaint, H., van Drongelen, K., Balledux, M., Fukkink, R., & Weijs, P. J. M. (2017). PreSchool@HealthyWeight: towards a healthy child care environment for every toddler. Abstract from 4th International Conference on Nutrition and Growth, Amsterdam, Netherlands.
-
PreSchool@HealthyWeight
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Oosterhof, M., Janssen, M., Toussaint, H., van Drongelen, K., Balledux, M., Fukkink, R., & Weijs, P. J. M. (2017). PreSchool@HealthyWeight: towards a healthy child care environment for every toddler - preliminary report. Poster session presented at 4th International Conference on Nutrition and Growth, Amsterdam, Netherlands.
-
Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling
Janssen, M., & Mauw, S. (2016). Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling: belangrijker voor kinderen dan gedacht. LO Magazine, 104(3), 21-23.
-
Het plein wacht... (2)
Van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015). Het plein wacht... (2). LO Magazine, 103(6), 23-25.
-
Het plein wacht... (1)
van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015). Het plein wacht... (1). LO Magazine, 103(5), 26-29.
-
A short physical activity break from cognitive tasks increases selective attention in primary school children aged 10-11
Janssen, M., Chinapaw, M. J. M., Rauh, S. P., Toussaint, H. M., van Mechelen, W., & Verhagen, E. A. L. M. (2014). A short physical activity break from cognitive tasks increases selective attention in primary school children aged 10-11. Mental Health and Physical Activity, 7(3), 129-134. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2014.07.001
-
De vakdocent LO en buitenspelen
Jongert, T., de Vries, S., Janssen, M., Bliekendaal, S., & Jans, L. (2014). De vakdocent LO en buitenspelen. LO Magazine, 2014(1), 40-42.
-
Effects of acute bouts of physical activity on children’s attention: a systematic review of the literature
Janssen, M., Toussaint, H. M., van Mechelen, W., & Verhagen, E. ALM. (2014). Effects of acute bouts of physical activity on children’s attention: a systematic review of the literature. SpringerPlus, 3, Article 410. https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-410
-
PLAYgrounds (proefschrift)
Janssen, M. (2014). PLAYgrounds (proefschrift): Play hard, learn easy. 1.
-
PLAYgrounds: Effect of a PE playground program in primary schools on PA levels during recess in 6 to 12 year old children. Design of a prospective controlled trial
Janssen, M., Toussaint, H. M., Van Mechelen, W., & Verhagen, E. ALM. (2011). PLAYgrounds: Effect of a PE playground program in primary schools on PA levels during recess in 6 to 12 year old children. Design of a prospective controlled trial. BMC Public Health, 11, Article 282. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-282
-
Meer bewegen, beter bij de les?
de Laat, N., Janssen, M., & M. Toussaint, H. (2010). Meer bewegen, beter bij de les? LO Magazine, 98(5), 15-17.
-
Kansen voor kinderen in Amsterdam-West
Janssen, M., & Toussiant, H. (2008). Kansen voor kinderen in Amsterdam-West. LO Magazine.
- Met een glimlach de gymles uit
- Living Lab de Spelende Mens
- Samen bewegen: diversiteit en inclusie in de gymles
- Een systemische blik op de Gezonde Motorische Ontwikkeling van kinderen in Amsterdam
- Partnerschap met ouders in de ontwikkeling van kinderen met een motorische achterstand
- Evaluatie van de cultuursensitieve leefstijlinterventie Simpel Fit!
- Doorwerking van het bewegingsonderwijs op een leven lang bewegen
- Urban Sports
- Samenwerken aan VAMOS in tijden van Corona
- Pedagogisch handelen in de gymles en op de sportvereniging
- Dynamische schooldag
- Invloed corona op motorische ontwikkeling basisschoolkinderen
- Ontrafelen persoonlijke- en omgevingsfactoren van invloed op Gezond Opgroeien
- Ondersteuningsroute Bewegen en Motoriek
- Dynamische Schooldag door Digitale Middelen (DSDM)
- Meer bewegen, beter bij de les?
- Oog van de Meester
- SAMBO (Samenwerking Amsterdamse motoriek basisonderwijs en Ouders)
- Openbare ruimte als klaslokaal
- ALO en PABO in Beweging
- Voorkomen Achterstanden Motoriek op School (VAMOS)
- Wat bewegen beweegt
- Bewegen in Beeld
- SAMBO - Samenwerking Motoriek Basis Onderwijs
- Oudercontact gezonde leefstijl in peuteropvang
- PRESCHOOL@HEALTHYWEIGHT
- Gymmermansoog
- Gymmermansoog
- SALVO
- MAMBO - Meten Amsterdams Motoriek Basisonderwijs