Urban Vitality
mw. M. Janssen (Mirka)
Lector Bewegen In en Om SchoolMirka Janssen is lector Bewegen In en Om School (BIOS) aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding. Zij studeerde af aan de ALO (2005) en haalde vervolgens de masters Bewegingswetenschappen (2008) en Epidemiologie (2011). In 2014 promoveerde zij bij de Vrije Universiteit Amsterdam (VUmc) met een proefschrift over het schoolpleinprogramma PLAYgrounds. Dit programma is inmiddels doorontwikkeld voor de praktijk en binnen het scholenprogramma Jump-in (AAGG) opgenomen als buitenspeelaanpak voor de scholen in Amsterdam.
Daarna nam Mirka Janssen deel aan meerdere onderzoeksprojecten zoals SALVO en Smart Moves! . Als lector geeft zij leiding aan een team van docent-onderzoekers en projectleiders. De huidige focus van het BIOS-lectoraat is het meetbaar maken van de motorische ontwikkeling van kinderen door de vakleerkracht bewegingsonderwijs te equiperen met een betrouwbaar, valide en praktisch meetinstrument enerzijds en de ontwikkeling van een zorgpad voor kinderen met een motorische achterstand anderzijds, waarin de vakleerkracht samenwerkt met andere professionals, zoals de jeugdarts. Zie ook MAMBO cohort en het project Gymmermansoog.
De aankomende jaren wordt de stevige basis van het lectoraat verdiept en uitgebreid door te onderzoeken wat de rol van de vakleerkracht bewegingsonderwijs is bij bewegen in en om school, waarin hij/zij ook met andere professionals kan samenwerken waarmee hij nu nog niet tot nauwelijks samenwerkt. Hoe sterker het netwerk rondom kinderen t.a.v. een gezonde ontwikkeling, hoe groter de kans op een leven lang bewegen. “It takes a village to raise a child”.
-
Ondersteuningsroute bewegen en motoriek
Noordstar, J., van Schie, P., L'abée, D., & Janssen, M. (2020). Ondersteuningsroute bewegen en motoriek: samen onze zorg! Nederlands Tijdschrift voor Oefenttherapie, 16(4), 18-20.
-
The effects of a preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care teachers in promoting healthy eating and physical activity in young children
Toussaint, N., Streppel, M., Mul, S., Balledux, M., van Drongelen, K., Janssen, M., Fukkink, R. G., & Weijs, P. (2020). The effects of a preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care teachers in promoting healthy eating and physical activity in young children: A cluster randomised controlled trial. XXX.
-
Just Dance? Teachers Perspectives on Implementing a Daily Classroom Physical Activity Break
Janssen, M., van den Berg, V., de Groot, A., & Singh, A. (2020). Just Dance? Teachers Perspectives on Implementing a Daily Classroom Physical Activity Break. Translational Journal of the ACSM, 5(11), 1-9. https://doi.org/10.1249/TJX.0000000000000128
-
The effects of the PLAYTOD Program on children’s physical activity at preschool playgrounds in a deprived urban area
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Fukkink, R. G., Weijs, P. J. M., & Janssen, M. (2020). The effects of the PLAYTOD Program on children’s physical activity at preschool playgrounds in a deprived urban area: A randomized controlled trial. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(1). https://doi.org/10.3390/ijerph17010329
-
De ondersteuningsroute bewegen en motoriek: samen onze zorg!
Paddenburg, J. H. R., Schweitzer, M. N., van Kernebeek, W. G., & Janssen, M. (2020). De ondersteuningsroute bewegen en motoriek: samen onze zorg! Lichamelijke Opvoeding, 108(4), 12-15.
-
PreSchool@HealthyWeight: A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers
Toussaint, N., Streppel, MT., Mul, S., Schreurs, A., Balledux, M., van Drongelen, K., Janssen, M., Fukkink, RG., & Weijs, PJ. (2019). PreSchool@HealthyWeight: A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers. 300. Abstract from Annual Meeting 2019 - International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Praag, Czech Republic.
-
Effectiveness of the PLAYgrounds for Toddlers program on type and amount of physical activity in playgrounds of Dutch preschools: a cluster randomized controlled trial
Streppel, M., Toussaint, N., Mul, S., Schreurs, A., Fukkink, RG., Weijs, PJ., & Janssen, M. (2019). Effectiveness of the PLAYgrounds for Toddlers program on type and amount of physical activity in playgrounds of Dutch preschools: a cluster randomized controlled trial. Poster session presented at Annual Meeting 2019 - International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity, Praag, Czech Republic.
-
PRESchool@HealthyWeight: A Preschool-Based Intervention For Promoting Healthy Eating And Physical Activity In Toddlers
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Schreurs, A., van Drongelen, K., Balledux, M., Janssen, M., Fukkink, R. G., & Weijs, P. J. M. (2019). PRESchool@HealthyWeight: A Preschool-Based Intervention For Promoting Healthy Eating And Physical Activity In Toddlers. Abstract from 6th International Conference on Nutrition & Growth, Valencia, Spain.
-
A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers: study protocol of the cluster randomized controlled trial PreSchool@HealthyWeight
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Schreurs, A., Balledux, M., van Drongelen, K., Janssen, M., Fukkink, R. G., & Weijs, P. J. M. (2019). A preschool-based intervention for Early Childhood Education and Care (ECEC) teachers in promoting healthy eating and physical activity in toddlers: study protocol of the cluster randomized controlled trial PreSchool@HealthyWeight. BMC Public Health, 19, [278]. https://doi.org/10.1186/s12889-019-6611-x
-
Fysieke ontwikkeling: motorische en zintuiglijke ontwikkeling
Janssen, M. (2017). Fysieke ontwikkeling: motorische en zintuiglijke ontwikkeling. In R. Fukkink, & A. Verschuur (Eds.), Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de kinderopvang (pp. 33-35). Bohn Stafleu van Loghum. https://www.stichtingbkk.nl/pedagogisch-curriculum/uitgave-pedagogisch-curriculum
-
PreSchool@HealthyWeight
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Oosterhof, M., Janssen, M., Toussaint, H., van Drongelen, K., Balledux, M., Fukkink, R., & Weijs, P. J. M. (2017). PreSchool@HealthyWeight: towards a healthy child care environment for every toddler. Abstract from 4th International Conference on Nutrition and Growth, Amsterdam, Netherlands.
-
PreSchool@HealthyWeight
Toussaint, N., Streppel, M. T., Mul, S., Oosterhof, M., Janssen, M., Toussaint, H., van Drongelen, K., Balledux, M., Fukkink, R., & Weijs, P. J. M. (2017). PreSchool@HealthyWeight: towards a healthy child care environment for every toddler - preliminary report. Poster session presented at 4th International Conference on Nutrition and Growth, Amsterdam, Netherlands.
-
Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling
Janssen, M., & Mauw, S. (2016). Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling: belangrijker voor kinderen dan gedacht. Lichamelijke Opvoeding, 104(3), 21-23.
-
Het plein wacht... (2)
Van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015). Het plein wacht... (2). Lichamelijke Opvoeding, 103(6), 23-25.
-
Het plein wacht... (1)
van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015). Het plein wacht... (1). Lichamelijke Opvoeding, 103(5), 26-29.
-
A short physical activity break from cognitive tasks increases selective attention in primary school children aged 10-11
Janssen, M., Chinapaw, M. J. M., Rauh, S. P., Toussaint, H. M., van Mechelen, W., & Verhagen, E. A. L. M. (2014). A short physical activity break from cognitive tasks increases selective attention in primary school children aged 10-11. Mental Health and Physical Activity, 7(3), 129-134. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2014.07.001
-
De vakdocent LO en buitenspelen
Jongert, T., de Vries, S., Janssen, M., Bliekendaal, S., & Jans, L. (2014). De vakdocent LO en buitenspelen. Lichamelijke Opvoeding, 2014(1), 40-42.
-
Effects of acute bouts of physical activity on children’s attention: a systematic review of the literature
Janssen, M., Toussaint, H. M., van Mechelen, W., & Verhagen, E. ALM. (2014). Effects of acute bouts of physical activity on children’s attention: a systematic review of the literature. SpringerPlus, 3, [410]. https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-410
-
PLAYgrounds: Effect of a PE playground program in primary schools on PA levels during recess in 6 to 12 year old children. Design of a prospective controlled trial
Janssen, M., Toussaint, H. M., Van Mechelen, W., & Verhagen, E. ALM. (2011). PLAYgrounds: Effect of a PE playground program in primary schools on PA levels during recess in 6 to 12 year old children. Design of a prospective controlled trial. BMC Public Health, 11, [282]. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-282
-
Meer bewegen, beter bij de les?
de Laat, N., Janssen, M., & M. Toussaint, H. (2010). Meer bewegen, beter bij de les? Lichamelijke Opvoeding, 98(5), 15-17.
-
Kansen voor kinderen in Amsterdam-West
Janssen, M., & Toussiant, H. (2008). Kansen voor kinderen in Amsterdam-West. Lichamelijke Opvoeding.
- Ontrafelen persoonlijke- en omgevingsfactoren van invloed op Gezond Opgroeien
- Meer bewegen, beter bij de les?
- ALO en PABO in Beweging
- SAMBO (Samenwerking Amsterdamse motoriek basisonderwijs en Ouders)
- Oog van de Meester
- Openbare ruimte als klaslokaal
- Voorkomen Achterstanden Motoriek op School (VAMOS)
- Wat bewegen beweegt
- Bewegen in Beeld
- SAMBO - Samenwerking Motoriek Basis Onderwijs
- Oudercontact gezonde leefstijl in peuteropvang
- PRESCHOOL@HEALTHYWEIGHT
- Gymmermansoog
- Gymmermansoog
- SALVO
- MAMBO: Meten Amsterdamse motoriek basisonderwijs