Centre of Expertise Urban Vitality

Dynamische schooldag

Project

Bewegen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Een meer dynamische schooldag met afwisseling tussen zittend leren en bewegen kan het gedrag van kinderen in de klas verbeteren. En bijdragen aan hun gezondheid. Maar leerkrachten hebben veel vragen. Hoe pak je dat aan? Hoe werk je als schoolteam samen en hou je rekening met de behoeften van leerlingen en het belang van de verschillende stakeholders? In dit project ontwerpen we een menukaart die hen daarbij kan ondersteunen.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

We werken in co-creatie met groeps- en vakleerkrachten aan een menukaart Dynamische Schooldag die we blijvend verfijnen en verbeteren. De menukaart bestaat uit effectieve elementen voor beweegactiviteiten en een implementatieplan op maat.

Implementatie en evaluatie

Het onderzoeksplan heeft als basis een hybride effect-implementatie trial. Dat betekent dat we de implementatie en het effect van de Dynamische Schooldag evalueren:

1. We evalueren het proces om de faciliterende en belemmerende factoren in het implementatieproces van de Dynamische Schooldag te bepalen.

2. Welk effect heeft de invoer van de Dynamische Schooldag op het gedrag in de klas, het beweeggedrag en het welbevinden van leerlingen (8-12 jaar)?

Keuzewijzer bewegingstussendoortjes

Regelmatig bewegen zou een vanzelfsprekend onderdeel van de dag voor kinderen moeten zijn. Onderstaande keuzewijzer bewegingstussendoortjes geeft daar inspiratie voor.

1 november 2022

Project Info

Startdatum 01 jan
Einddatum 31 jan