Centre of Expertise Urban Vitality

Gezond met pensioen

15 mrt 2021 16:57 | Urban Vitality

Na hun pensionering worden mensen vaak zwaarder. Dit extra gewicht is met name vetmassa, terwijl de spiermassa juist afneemt. Bij ernstige vormen noemen we dit sarcopene obesitas. Hoe zorg je ervoor dat je na je pensioen invulling aan je ‘nieuwe leven’ geeft zodat je spieren behoudt? Dat is essentieel voor de gezondheid en het dagelijks functioneren. En welke rol speelt e-health hierin? Dat onderzoekt de onderzoeksgroep ‘Mensen in Beweging’ van de Hogeschool van Amsterdam samen met het Erasmus MC Rotterdam en vijf Europese instellingen. Goed nieuws: de Europese subsidie voor dit project is onlangs toegekend (als één van de vier in Europa). De HvA is penvoerder van het project.

Met het ouder worden krijgen mensen vaker last van twee veelvoorkomende aandoeningen: een te hoge vetmassa (obesitas) en een te lage spiermassa en spierfunctie (sarcopenie). Beide condities komen veelvuldig samen voor omdat ze gezamenlijke risicofactoren hebben, voornamelijk een slechte voeding en fysieke inactiviteit. Wanneer mensen met pensioen gaan verandert er veel, zo ook gewoontes met betrekking tot voeding en beweging. Vaak gaan mensen ongezonder eten en minder bewegen. Ze fietsen bijvoorbeeld niet meer dagelijks naar hun werk, veel ‘vanzelfsprekende beweging’ vervalt. Andere pensionado’s gaan juist nu fietsen.

“We willen graag weten hoe we een duurzame gedragsverandering kunnen realiseren met behulp van digitale technieken bij en mét mensen die sowieso al een grote verandering doormaken. Wat zijn de successen en waar gaat het mis? Een mooi moment om gezonde keuzes te maken die effect hebben op je gezondheid, ook voor latere leeftijd,” vertelt Peter Weijs, HvA-lector en Amsterdam UMC hoogleraar Voeding en Beweging en penvoerder van ‘Mensen in Beweging’ en het SO-NUTS project.

Bewegen, voeding en e-health

“We willen graag een digitale tool ontwikkelen die 65+ers stimuleert tot gezond beweeg- en voedingsgedrag. Hoe dat eruit gaat zien, hangt af van wat er uit het onderzoek en uit de doelgroep zelf komt; misschien wordt het een watch of een app op de telefoon of tablet, dat ligt nu allemaal nog open. We brengen nu eerst in kaart hoe de digitale tool eruit moet zien en beginnen vervolgens met een pilotgroep van 100 mensen uit verschillende landen,” vertelt Josje Schoufour, projectleider van SO-NUTS en sinds 2018 onderzoeker bij de onderzoeksgroep ‘Mensen in Beweging’ (SIA SPRONG project).

Internationale samenwerking

De onderzoeksgroep ‘Mensen in Beweging’ is een samenwerking tussen drie HvA-faculteiten: de faculteit Gezondheid, de faculteit Bewegen Sport en Voeding en de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie. Samen met Daniël Bossen, senior-onderzoeker en docent Oefentherapie is Josje verantwoordelijk voor externe subsidies voor onderzoeken binnen de driehoek: bewegen, voeding en creatieve technologie. “Een klein feestje waard dus, dat deze subsidie binnen het JPI PREPHOBES programma van de EU is toegekend én dat we in internationaal verband samenwerken met experts op het gebied van voeding, beweging, e-health, sarcopenie, obesitas en sarcopene obesitas!” SO-NUTS is namelijk een Europese samenwerking tussen het Erasmus MC Rotterdam, University of Trieste in Italië, University Clermont Auvergne in Frankrijk, Universitario Ramon y Cajal in Spanje, Medical university Graz in Oostenrijk, Charles University in Tsjechië en de European Federation of Associations of Dietitians (EFAD).

Impact op gezondheid

Josje kijkt enthousiast vooruit: “Ik hoop dat we door de inzet van e-health en een heel mooi internationaal sterk consortium een groot bereik halen en daarmee impact hebben op de gezondheid van mensen tijdens het ouder worden."