Hogeschool van Amsterdam

Urban Vitality

Studenten bouwen escaperoom voor zorgverleners in opleiding

27 jan 2020 12:10 | Urban Vitality

Een studententeam van de HvA-minor Zorgtechnologie werkt aan een originele lesmethode voor de Vivium-opleiding Zorgprofessional+. Zij bouwen namelijk een escaperoom met praktijkopdrachten. Handen ontsmetten, sondes plaatsen, katheters inbrengen: de escaperoom bevat straks allerlei medische oefeningen uit het studieprogramma. De studenten lieten vorige week het resultaat zien aan de opdrachtgever.

De escaperoom is nog helemaal donker. In de hoek brandt één lampje, gericht op een wasbak met desinfectiepompje, verder is de kamer compleet verduisterd. Handhygiëne staat op nummer één in de zorg, en daarom is dit de eerste opdracht die je na binnenkomst moet voltooien. Als dit is gebeurd, springt het licht in de kamer aan en kun je als student verder met de volgende opdrachten.

Serious gaming

Deze manier van opleiden heet serious gaming. Het idee van de escaperoom als serious game komt van opdrachtgever Anja Brugman van zorggroep Vivium. Brugman heeft zelf geen goede herinnering aan de schoolbanken en is er nu groot voorstander van om leren praktijkgericht én zo leuk mogelijk te maken. Zij zette de opdracht uit bij een team van de HvA-minor Zorgtechnologie.

Het minorteam, een mix van studenten Engineering, Fysiotherapie (HvA) en Bewegingstechnologie (Haagse Hogeschool), deed vervolgens research en liet zich medische handelingen voordoen. Zij vertaalden die in de eerste opzet van de escaperoom.

Pop met sensor

Dave Jongen, HvA-student Engineering, vertelt over één van de opdrachten in de escaperoom, het inbrengen van een maagsonde bij een pop. ‘De maagsonde heeft een magneetje, en de pop heeft een sensor waar de sonde moet komen. Die zijn draadloos verbonden met een beeldscherm, zodat je kunt zien of je op de juiste plek zit. Voor dit gedeelte hebben we samenwerking gezocht met de HvA-minor ‘Internet of Things’, zij hebben het beeldscherm ontwikkeld. Als de sonde goed zit, springt dat onderdeel op het scherm op groen.'

Mini-werkplaatsje

Een halfjaar lang werd een kantoor bij Vivium omgebouwd tot een mini-werkplaats en stonden de studenten gebogen over de vraag hoe zij handelingen in de zorg kunnen vertalen in Escaperoom-technologie. De een in de weer met een soldeerbout, de ander met elektronica. Zo bracht ieder zijn stukje kennis mee in de ontwikkeling van de opdrachten.

Mobiele escaperoom

De eerste versie van de escaperoom is nu af, en Vivium is enthousiast. Door beperkte tijd en de tijdrovende robotica kon het studententeam de escaperoom nog niet inrichten met alle gewenste opdrachten uit het lesprogramma van Vivium. Zij geven daarom nu het stokje door aan de volgende minorgroep.

Zodra er voldoende opdrachten zijn, worden deze in een mobiele wagen ingebouwd. Zo kan de escaperoom straks alle 16 locaties van Vivium langs en kunnen alle zorgstudenten kennismaken met dit onderdeel van het lespakket.

Aan het werk bij HvA Techniek

Minorstudenten Zorgtechnologie

Het minorteam bestaat uit Raoul d’Hollosy en Dave Jongen, studenten Mechatronica/Robotica, student Werktuigbouwkunde Thijs Honingh, student Fysiotherapie Nhádjastey Leuhena (alle drie HvA) en student Bewegingstechnologie Eline van Rijn (Haagse Hogeschool). De studenten zijn begeleid door docent Saskia Hofstede (opleiding Ergotherapie).
Docent-onderzoeker Margriet Pol (faculteit Gezondheid), Remco van Swieten en Bas Pijls van Kooten (Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie) zijn de coördinatoren van de minor Zorgtechnologie.