Hogeschool van Amsterdam

Urban Vitality

Oefenmethodes

Op deze pagina vind je factsheets over de onderwerpen Deliberate Practice, Imagery, Focus of Attention en Performing under Pressure.

Accepteer de marketingcookies om deze video te zien

Deliberate Practice

Om de top te halen is het belangrijk om functioneel te trainen en oefenen. Prestaties kunnen het best voorspeld worden door de hoeveelheid Deliberate Practice iemand erop heeft zitten. Deliberate Practice betekent bewust en weloverwogen oefenen.

Onderstaande factsheet legt het principe achter Deliberate Practice uit aan de hand van het concept zelfregulatie. Ook helpt het je doelen te stellen middels de SMART-methode. Daarnaast vind je de richtlijnen voor het gebruik van Deliberate Practice en een invulformulier om Deliberate Practice in je eigen trainingen toe te passen.

Imagery

Imagery (mentale voorstellingen) is het inbeelden van specifieke objecten, gebeurtenissen of acties. Imagery kan vergelijkbare effecten op het leerproces in het brein hebben als een normale training/oefensessie. Het is daarom een uitermate nuttige toevoeging op trainingen/oefensessies, met name wanneer iemand geblesseerd is of er een tekort aan tijd is.

In onderstaande factsheet wordt het principe van Imagery uitgelegd en hoe je dit kan toepassen in je eigen trainingen/oefensessies. Het geeft tevens handvatten en voorbeelden die je in de praktijk uit kan proberen. Tot slot vind je in deze factsheet een aantal scripts waarmee je kunt oefenen.

Focus of attention

Om goed te presteren in sport, muziek of dans is het belangrijk te focussen op de taak die men moet uitvoeren. Dit kan zeer uitdagend zijn. In onderstaande factsheet wordt door de aandachtscirkels van Eberspächer het concept van focus uitgelegd en welke afleidingen er kunnen zijn.

Daarnaast legt de factsheet interne en externe focus uit, waarin je ontdekt dat een externe focus kan helpen in de prestatie. Verder vind je in deze factsheet richtlijnen voor het oefenen van de juiste focus en geeft het voorbeeldoefeningen die je in de praktijk kunt gebruiken om de optimale focus te vinden.

Performing under pressure

In de top komt het vaak voor dat men moet presteren onder druk. Stress kan ontstaan wanneer de persoon een verschil ervaart in de eigen capaciteit en dat wat er van hem/haar gevraagd wordt. Gelukkig kunnen we leren om op een positieve, gezonde manier met druk – en dus stress – om te gaan.

Onderstaande factsheet geeft een kort overzicht van de feiten achter presteren onder druk. Daarnaast biedt de factsheet handvatten om te oefenen met omgaan met druk. Hierdoor kunnen de eerste stappen worden gezet om optimaal te presteren onder druk.

Gepubliceerd door  Urban Vitality 24 augustus 2020