Urban Governance and Social Innovation

Stadsdeel Zuidoost krijgt een eerste toeristische plattegrond

Toerisme ontwikkeling in Zuidoost

Zuidoost zit in de lift. Met steeds meer bezoekers aan evenementen (Amsterdam ArenA trekt alleen al jaarlijks 1,6 ,miljoen bezoekers) én hotelgasten. Daarmee voorziet de toeristische plattegrond zeker in een behoefte.

ZuidoostPartners, de citymarketing organisatie van en voor Amsterdam Zuidoost, lanceerde deze plattegrond op 22 september. Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan Henk Markerink, directeur Amsterdam ArenA en voorzitter van ZuidoostPartners en Andro Bottse, lid dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam Zuidoost.

Zuidoost zit in de lift. Met steeds meer bezoekers aan evenementen (Amsterdam ArenA trekt alleen al jaarlijks 1,6 ,miljoen bezoekers) én hotelgasten. Daarmee voorziet de toeristische plattegrond zeker in een behoefte. De kaart in briefkaartformaat geeft een overzicht van winkelmogelijkheden, culinair genieten, sporten, cultuur en kunst, festivals en evenementen, openbaar vervoer, fietsen huren en genieten van het vele groen en waterpartijen in Amsterdam Zuidoost. Bijna te veel om op te noemen of te laten zien, weet ook Bottse. Hij is in zijn nopjes met de toeristische plattegrond: ‘We zetten Zuidoost steeds meer op de kaart. Deze plattegrond helpt daar zeker bij. Een mooi tastbaar en promotioneel product!’

Markerink daarover: ‘De positieve ontwikkelingen in Zuidoost volgen elkaar in rap tempo op. Het bewustzijn van het stadsdeel, het imago en de economie krijgen momenteel een boost. De komst van hotelketens naar Zuidoost, de vele gasten en bezoekers van evenementen dragen daar in belangrijke mate aan bij. Met de toeristische plattegrond kunnen bezoekers en hotelgasten nu de parels van Zuidoost ontdekken. De plattegrond zal bijdragen aan een langere verblijfsduur en meer economische bestedingen in het stadsdeel’.

Toerisme te spreiden

De plattegrond is een van de uitkomsten van de Fieldlab Zuidoost, thema ‘Amsterdam Zuidoost een aantrekkelijke plek voor bezoekers’. De ontwikkeling van de toeristische plattegrond past binnen de strategie van de Gemeente Amsterdam, Amsterdam Marketing, stadsdeel Zuidoost en ZuidoostPartners om toerisme te spreiden en de lokale economie te stimuleren. Met de recente succesvolle vestiging van diverse kwalitatieve hotelketens in Amsterdam Zuidoost is het geluid van rolkoffers een nieuw exotisch geluid in Amsterdam Zuidoost. De toeristische Zuidoost plattegrond maakt bezoekers en hotelgasten attent op de bijzondere attracties van het stadsdeel. De plattegrond is in een (eerste) oplage van 100.000 exemplaren verkrijgbaar bij hotels, openbare en culturele instellingen, restaurants en het NS-station Amsterdam Bijlmer ArenA.

Speciale editie

Er is een speciale editie die bedoeld is voor congressen en evenementen waarbij de mogelijkheid bestaat een evenementen- of beursprogramma als bijlage toe te voegen aan de plattegrond. De toeristische plattegrond is tot stand gekomen dankzij bijdragen van stadsdeel Zuidoost, ZuidoostPartners, Amsterdam Marketing en adverteerders. Op korte termijn zal ook een digitale versie beschikbaar zijn.

Het eerste exemplaar werd uitgereikt door Arno Gorissen aan Henk Markerink, directeur Amsterdam ArenA en voorzitter van ZuidoostPartners en Andro Bottse, lid dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam Zuidoost.

Gepubliceerd door  Urban Governance 10 november 2016