Hogeschool van Amsterdam

Centre of Expertise Urban Education

Toerusting van onderwijs- en opvoedingsprofessionals

Het werk van onderwijs- en opvoedingsprofessionals in de grote stad vereist dat zij in staat zijn om inclusieve onderwijs- en opvoedingspraktijken te realiseren. Dat leidt tot drie onderzoeksvragen.

Professionals met passie

Een belangrijke onderzoeksvraag is hoe professionals in onderwijs en opvoeding aan te trekken en te behouden. Vertrekpunt daarbij is een beroep waarin professionals zich kunnen ontwikkelen en met passie gedurende langere tijd bijdragen aan ontwikkelkansen van kinderen en jongeren.

Stimuleren van kinderen en jongeren

Bijdragen aan de ontwikkelkansen van kinderen en jongeren in een grootstedelijke en superdiverse context betekent ondersteunen bij en stimuleren van kwalificatie, socialisatie, persoonsvorming, participatie en emancipatie. Een tweede onderzoeksvraag gaat over welke pedagogische, didactische en interpersoonlijke vaardigheden professionals in onderwijs en opvoeding daarvoor nodig hebben en hoe ze die kunnen ontwikkelen tijdens hun opleiding en daarna.

Het ontwikkelen van krachtige omgevingen

De grootstedelijke omgeving vraagt om cultureel sensitief werken, interprofessionele samenwerking en het inzetten van de grote rijkheid die de stad heeft aan beschikbare middelen om de onderwijsarrangementen te ondersteunen. Daar zijn geen pasklare antwoorden voor. Professionals in onderwijs en opvoeding moeten daarom voortdurend krachtige onderwijs-, opvoedings- en ondersteuningsomgevingen ontwerpen en creëren. Een derde onderzoekvraag heeft daarom betrekking op het ontwerpend en innoveren vermogen van onderwijs- en opvoedingsprofessionals.

Gepubliceerd door  Urban Education 30 september 2021