Hogeschool van Amsterdam

Centre of Expertise Urban Education

Inclusieve programma’s in en voor een diverse stad

Een inclusieve benadering van leren en ontwikkelen vereist dat betrokkenen zich voldoende erkend en gewaardeerd voelen. Om zich zo te kunnen identificeren met én succesvol te kunnen participeren in onderwijs- en opvoedingsarrangementen.

Herkenbare verhalen

Programma’s moeten voldoende ruimte en veiligheid geven aan de inbreng van verschillende perspectieven. Het onderwijs maakt bijvoorbeeld gebruik van narratieven over sociale en culturele gemeenschappen, over de huidige samenleving en de geschiedenis van Nederland en andere landen en regio’s.

In een superdiverse omgeving kan zo’n narratief spanning oproepen. Bijvoorbeeld wanneer niet elke lerende zich herkent in het narratief zelf. Of wanneer niet elke lerende zich herkent in het discours over dat narratief.

Inclusiviteit

Een belangrijke vraag is op welke wijze en in welke mate onderwijs- en opvoedprogramma’s recht (kunnen) doen aan perspectieven, ervaringen en behoeftes van verschillende groepen.

Gepubliceerd door  Urban Education 15 oktober 2020