De waarde van informele hulpverleners voor schuldenvrije buurten

7 dec 2023 09:45 | Kenniscentrum Maatschappij en Recht

Hoe dragen informele hulpverleners bij aan schuldenvrije buurten, en hoe kan dit beter? Om deze vraag te beantwoorden onderzocht de afdeling Onderzoek & Statistiek van de gemeente Amsterdam vier lokale informele Amsterdamse initiatieven: in Noord, Nieuw-West, Zuidoost en Oost. Deze week werden de tussenresultaten gepresenteerd. Dit onderzoek houdt verband met onderzoek dat eerder werd uitgevoerd door het HvA lectoraat Armoede Interventies.

Het gemeentelijke onderzoek is specifiek gericht op de rol van bewoners en vrijwilligers - in het rapport tussenpersonen genoemd - die laagdrempelige hulp bieden aan (mede-)buurtbewoners. Er werd ingegaan op de succesfactoren van de werkwijze van informele hulpverleners. En ook op wat informele hulpverleners nodig hebben. Daarnaast is gekeken hoe de kloof tussen formeel en informele hulpverlening gedicht kan worden. En hoe de formele schuldhulp toegankelijker wordt voor de bewoner.

De uitkomsten worden besproken in het licht van een breder onderzoek, dat werd uitgevoerd door het lectoraat Armoede Interventies: Samenwerking lokale informele armoede- en schuldenprojecten en de professionele schuldhulpverlening. In het HvA-onderzoek werd onderzocht hoe de ‘klantreis’ van informele naar formele hulpverlening verloopt en kan worden verbeterd. Er werd geconstateerd dat informele hulpverleners in verschillende steden van onmiskenbaar belang zijn bij het bereiken en bieden van vertrouwelijke hulp aan hulpbehoevende bewoners. Maar ook dat zij niet altijd de weg naar de formele hulp vinden of nemen.

Meer weten over dit onderwerp? Neem contact op met: