Toekomst van textiel en breitechnologie onthuld op Knit-a-verse

27 sep 2022 15:15 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Innovatieve bedrijven, internationale experts en onderzoekers presenteren de toekomst van textiel en breitechnologie tijdens het evenement Knit-a-verse, dat op 29 en 30 september plaatsvindt. De conferentie is de afsluiting van het 3D Knitwear Fieldlab-project van het lectoraat Fashion Research & Technology van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en NL NextFashion & Textiles, dat is gefinancierd door CLICKNL. Tijdens het evenement worden de laatste innovaties en onderzoeksbevindingen gedeeld, om zo duurzame ontwikkeling van textiel te versnellen, en zowel ondernemers als creatieve professionals te inspireren.

Lector Fashion Research & Technology Troy Nachtigall: “In Nederland hebben we de kennis en vaardigheden in huis om voorop te lopen in de textielsector. Het programma van de conferentie Knit-a-verse is dan ook heel divers: van het gebruik van lijnzaad in textiel, tot wandtapijten en kledingstukken die zijn gemaakt met kunstmatige intelligentie op basis van je online profiel. Maar denk ook aan software, die in 3D precies op iemands maat kan breien, of aan het verwerken van geuren in stof.”

Nederlandse merinowol ontwikkeld

Samen met Ministry of Knits hebben de onderzoekers van het lectoraat een hoogwaardige lokale Nederlandse merinowol ontwikkeld door buik- en kopwol, die gewoonlijk wordt weggegooid, te verwerken met een andere vezel. Tijdens het onderzoek gebruikten zij een Shima Seki Full-Knit 3D-breimachine, die een compleet kledingstuk kan breien.

“Het is alsof je 3D-print, maar dan door te breien", zegt Nachtigal.. "Met deze technologieën kun je bijvoorbeeld een perfecte trui maken, maar ook de bekleding van een stoel. Daarom zijn deze technologieën net zo belangrijk voor ontwerp, architectuur en de autobranche.”

Minder afval

Door gebreide kleding direct in 3D te produceren wordt handwerk vermeden, evenals het probleem van de (vaak onderbetaalde) arbeid waarmee gebreide kleding gepaard gaat. Deze nieuwe technologie heeft het voordeel dat het productieproces nauwelijks afval geeft en dat de productie kleinschalig, lokaal en op aanvraag kan plaatsvinden.

Over het Fieldlab 3DKnit

‘Fieldlab 3DKnit’ was een tweejarig project, georganiseerd door het HvA-lectoraat Fashion Research & Technology, om de creatieve sector de kans te geven om in een laboratoriumomgeving verschillende nieuwe materialen, producten, diensten en/of systemen uit te proberen en te evalueren, die samenhangen met 3D-breien.

Binnen Fieldlab 3DKnit was het mogelijk om allerlei data te verzamelen, en hier uitgebreide analyses op los te laten, en om parametrische ontwerptechnieken (met behulp van data) en flexibele productietechnieken te bestuderen. De experts en/of studenten van de HvA (waaronder AMFI) verstrekten advies en uitleg over 3D-gebreid ontwerp en werkten met verschillende bedrijven om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen.

Het Fieldlab 3D Knit-project was gebaseerd op vier thema’s:

“Duurzaam gedistribueerd”, waarin nauwgezet is gekeken naar de productie vanaf de vezel tot aan de distributie van het draagbare product, om zo tot een meer meer lokale productie te komen.

“Praktisch parametrisch”, hierin zijn de uitdagingen en mogelijkheden van parametrisch ontwerp (software en hardware) onderzocht, om de 3D-breitechnologie toegankelijker te maken en om vervaardiging op aanvraag mogelijk te maken.

“Volledig persoonlijk”, waarin is onderzocht hoe data kunnen bijdragen aan ultra-gepersonaliseerde producten en diensten door middel van individualisering, aanpassing, personalisering van maten (analyse), ontwerp, productie en gebruik voor extreem veeleisende omstandigheden.

“Technologisch in opkomst”, hiervoor is gekeken naar de mogelijkheden vanuit nieuwe technologieën voor aanpasbare interfaces, biologische vezels, 3D-ontwerp, soft robotics en computationele couture.