Centre of Expertise Rechtvaardige Stad

Eerst zien dan geloven. Of eerst geloven dan zien we wel verder?

Abdelkader Benali blikt terug op lancering Centre of Expertise Rechtvaardige Stad

20 nov 2023 17:17 | Rechtvaardige Stad

Het Centre of Expertise Rechtvaardige Stad ging op 16 november 2023 officieel van start tijdens Just.City.Amsterdam.2023. Schrijver Abdelkader Benali luisterde daar als fly on the wall mee tijdens workshops, gesprekken en persoonlijke ontmoetingen. Na afloop nam hij de deelnemers vanaf het podium mee op reis langs dat wat hij opving. Om vervolgens te eindigen met een oproep tot solidariteit met de woorden “rechtvaardigheid zonder solidariteit houdt niet lang stand.”

Rechtvaardige Stad

“Denken over de rechtvaardige stad vereist een zekere flexibiliteit in denken, roept associaties op en zet de verbeelding aan het werk. Denken over de rechtvaardige stad is een oefening in lateraal denken, dwars door stadsdelen en belangengroepen heen, om uit te komen bij noodzakelijke verandering. Hopelijk komt in het gesprek naar voren waar dan die noodzaak zit en waar de verandering ligt.” Zo begon Benali zijn verhaal.

‘Rechtvaardigheid is…’

De lancering van Centre of Expertise Rechtvaardige Stad vond plaats in Ru Paré in Amsterdam Nieuw-West. Benali luisterde mee tijdens de workshopreeks ‘Rechtvaardigheid is …’ en hoorde verschillende perspectieven over o.a. wonen, sociale rechtvaardigheid, recht en participatie.

“Ik ging zitten bij een gesprek over wonen. Er is woningnood. Maar er is ook woonschaamte, dat is dat je niet weet waar je morgen zult slapen. […] Er is geen overschot aan woningen, wel is er een overschot aan woorden om de schaarste mee te duiden.”

Logo's Centre of Expertise Rechtvaardige Stad en Hogeschool van Amsterdam

Een plicht voor de HvA

Hij ziet een opdracht voor de Hogeschool van Amsterdam (HvA). “Wat betekent toegang tot rechtvaardigheid eigenlijk? Hier ligt een plicht voor de HvA; studenten opleiden die zich er bewust van zijn dat ze in hun publieke taak ook bezig zijn om het vertrouwen van de burger terug te winnen.”

Oproep tot solidariteit

Benali besloot zijn reis met de volgende woorden: “En dat is wat ik aan deze dag overhoud, er wordt geknokt en gestreden, hartstochtelijk en vol inzet, de ogen staan op ons gericht. Blijf ons bijstaan. Rechtvaardigheid zonder solidariteit houdt niet lang stand.”

Wil je meer weten over Rechtvaardige Stad?