Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Project

De toegevoegde waarde van sociale robots in de retail

-
Sociale robot

De retailsector staat onder druk door personeelstekorten, stijgende werkdruk en de groeiende verwachting van klanten voor hoogwaardige service. Sociale robots bieden mogelijk een oplossing.

De toegevoegde waarde van sociale robots voor retail

We hebben onderzocht hoe sociale robots, zoals Pepper en Temi, de winkelervaring verbeteren en bijdragen aan klant- en medewerkerstevredenheid. Dit praktijkgerichte onderzoek in 10 Nederlandse winkels biedt inzichten in de rol van robotica in de retail.

Sociale robots veranderen de manier waarop we winkelen en werken. Door middel van een RAAK-mkb-financiering van Regieorgaan SIA onderzoeken we hoe sociale robots een positieve bijdrage kunnen leveren aan de winkelervaring. Door praktijkgerichte experimenten in 10 winkels verspreid over Nederland evalueren we hun impact op klantbeleving, medewerkerstevredenheid en algehele winkelprestaties. Dit project biedt inzichten in de vraag hoe technologie kan bijdragen aan een efficiëntere en klantgerichtere retailsector.

Doel van dit project

De centrale vraag van het project is: hoe en in welke mate leidt de inzet van sociale robots tot een hogere klant- en medewerkerstevredenheid, en creëert het toegevoegde waarde voor de winkelier?

Hiervoor testen we specifieke taken zoals het verwelkomen van klanten, het geven van productinformatie en het bieden van advies op de winkelvloer. Door middel van surveys, observaties en data-analyse onderzoeken we de effectiviteit van deze robots en leren we welke toepassingen het meeste potentieel bieden.

Team

  • Tibert Verhagen – Projectleider en expert in technologie en klantgedrag
  • Ewout Nas – Specialist in data-analyse en robotica
  • Koen Hindriks – Ontwikkelaar van de Temi-robotscripts
  • Filip Otten – Onderzoeker klantinteractie
  • Jacqueline Arnoldy – Procescoördinator en praktijkgericht onderzoeker
  • Stephanie van de Sanden – Medewerker communicatie en verslaglegging

Samenwerking & partners

Dit project wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met kennisinstellingen, brancheorganisaties en winkeliers. De ondersteuning van het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA maakt het mogelijk om technologische innovaties in de praktijk te testen en waardevolle inzichten te delen met de retailsector.

Wat betekenen sociale robots voor klanten, medewerkers en de winkelondernemer?

De in dit boekje verzamelde blogs van de Hogeschool van Amsterdam en haar kennispartners de Vrije Universiteit Amsterdam en TMO Fashion Business School, die samen online al meer dan 100.000 keer zijn geraadpleegd, pogen in al hun diversiteit winkelondernemers van handvatten te voorzien. Door op de winkelvloer onderzoek met sociale robots te doen, wordt gekeken hoe ze door klanten en medewerkers worden ontvangen, in welke mate ze van meerwaarde voor de winkel kunnen zijn, en wat belangrijke aandachtspunten zijn om met een sociale robot aan de slag te gaan.

Download het boekje met onderzoeksresultaten
(opent in nieuw venster)

Onderwijs

Studenten van de Hogeschool van Amsterdam spelen een actieve rol in dit project. Ze werken samen met professionals om praktijkgerichte oplossingen te ontwikkelen.

Bezoek het lectoraat Emerging Technology for Business