dhr. dr. R.J. Renes (Reint Jan)
Lector Psychologie voor een Duurzame StadGedragswetenschapper Reint Jan Renes is lector Psychologie voor een Duurzame Stad. Met zijn lectoraat doet hij, vanuit concrete vraagstukken uit de praktijk, onderzoek naar de gedragspsychologie achter duurzaamheid.
Steeds meer mensen maken zich namelijk druk over het klimaat. Maar veel van hen voelen toch weinig urgentie of zien teveel belemmeringen om in hun dagelijks leven daadwerkelijk klimaatvriendelijkere keuzes te maken. Wat motiveert hen om juist wél aan de slag te gaan?
De diverse praktijkgericht onderzoeksprojecten waar Reint Jan de afgelopen vijftien jaar bij betrokken is geweest, hebben hem geleerd dat voor effectieve gedragsbeïnvloeding je intrinsiek moet willen snappen wat mensen drijft en waar hun weerstand zit. Sterker nog: een te grote nadruk op je eigen duurzame boodschap en wat jij denkt dat anderen moeten doen, creëert vooral verzet. Om mensen mee te krijgen naar een duurzamere wereld is oprechte interesse in hun huidige wereld en begrip voor wat hen nu drijft cruciaal.
In 2005 promoveerde Reint Jan in de sociale psychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Tot begin 2019 was hij lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (Hogeschool Utrecht) en universitair hoofddocent Strategische Communicatie (Wageningen Universiteit).
Samen met onderzoeker Sander Hermsen schreef hij het succesvolle Draaiboek gedragsverandering: De psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken . In 2018 zette het vakblad Communicatie Reint Jan op de derde plaats in de top 25 van meest inspirerende communicatieprofessionals in Nederland.
-
De meeste mensen kunnen deugen, ook als het gaat om het milieu
Faddegon, K., & Renes, R. J. (2020). De meeste mensen kunnen deugen, ook als het gaat om het milieu. Bewogen Stad, 2020(2), [5]. https://magazine.hva.nl/bewogen-stad-klimaatverandering/bewogen-stad/
-
De meeste mensen deugen maar hebben wel een steuntje nodig voor klimaatvriendelijk gedrag
Renes, R. J. (Photographer), & Faddegon, K. J. (Photographer). (2020). De meeste mensen deugen maar hebben wel een steuntje nodig voor klimaatvriendelijk gedrag. Web publication/site, Het Parool.
-
Fast Fashion in Almere
Faddegon, K., Daalmans, S., Renes, R. J., Mulder, M., & Kappers, C. (2020). Fast Fashion in Almere: Gedragsfactoren die het koopgedrag van jongeren beïnvloeden. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Psychologie voor een Duurzame Stad.
-
Hoe gaat het écht met je?
Renes, R. J. (Author), & Busato, V. (Author). (2020). Hoe gaat het écht met je? Waarom het voeren van een goed gesprek in tijden van corona zo eenvoudig niet is. Web publication/site, De Psycholoog. https://www.tijdschriftdepsycholoog.nl/artikelen/hoe-gaat-het-echt-met-je/
-
Samen naar een klimaatbestendige omgeving
Kreemers, L. M., van Brecht, J., Bakker, T., & Renes, R. J. (2020). Samen naar een klimaatbestendige omgeving: burgerparticipatie bij klimaatadaptatie in Hollands Noorderkwartier. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie.
-
Dwarsdenker
Renes, R. J. (Other). (2019). Dwarsdenker: Reint Jan Renes: "Wie bewust reist, reist veiliger". Web publication/site, veiligverkeer Nederland. https://vvn.nl/nieuws/dwarsdenker-reint-jan-renes-wie-bewust-reist-reist-veiliger
-
“Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt?
Renes, R. J. (Photographer). (2019). “Ik doe al wat.” Hoe voorkomen we dat een klimaatcampagne averechts werkt? Blog uit de wetenschap. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). https://www.swocc.nl/kennisbank-item/ik-doe-al-wat-hoe-voorkomen-we-dat-een-klimaatcampagne-averechts-werkt/
-
From user insights to evidence-based strategy selection
Hermsen, S., Ploos van Amstel, D., Van Eijl, T., & Renes, R. J. (2019). From user insights to evidence-based strategy selection: designing for behaviour change with the behavioural lenses approach. The Design Journal, 22(sup1), 2179-2183. https://doi.org/10.1080/14606925.2019.1595006
-
Vinden we klimaat eigenlijk wel echt belangrijk?
Renes, R. J. (Author). (2019). Vinden we klimaat eigenlijk wel echt belangrijk?. Web publication/site, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC). https://www.swocc.nl/kennisbank-item/vinden-we-klimaat-eigenlijk-wel-echt-belangrijk/
-
Hoe gesprekken een participatieproces maken of breken
Bleijenberg, C., Aarts, N., & Renes, R. J. (2019). Hoe gesprekken een participatieproces maken of breken: een vergelijkende casestudie naar de betekenis van gesprekken tussen burgers en overheid voor het verloop van een lokaal participatieproces. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 47(1), 27-44. https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/202807/202807.pdf
-
Meepraten schept de verwachting serieus genomen te worden
Bleijenberg, C., Aarts, N., & Renes, R. J. (2019). Meepraten schept de verwachting serieus genomen te worden: hoe deelnemers aan stadsgesprekken spreken over hun verwachtingen. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 47(3-4), 176-195. https://www.tijdschriftvoorcommunicatiewetenschap.nl/scripts/shared/artikel_pdf.php?id=CW-47-3-176