M. van Iersel (Margriet) MSc
NWO-promovendus | Docent VerpleegkundeMargriet van Iersel werkt als onderzoeker binnen het onderzoeksprogramma Complex Care. Zij onderzoekt of en hoe een vernieuwd curriculum aan de opleiding Verpleegkunde invloed heeft op de beeldvorming van studenten over wijkverpleegkunde, en of zij na het doorlopen van dit onderwijs andere keuzen maken bij de zorgverlening aan cliënten thuis.
Naast onderzoeker werkt Margriet als docent bij de opleiding Verpleegkunde waar zij voorzitter is van de Curriculumcommissie en diverse projecten coördineert over onderwijsontwikkeling. Zij begeleidt duaalstudenten die werken in de GGZ, begeleidt studenten tijdens hun stages en examineert bij het afstuderen.
Margriet ronddde de opleiding Verpleegkunde af aan het psychiatrisch ziekenhuis Coudewater in Rosmalen en hogeschool InHolland in Amsterdam. Daarnaast volgde zij de opleiding voor eerstegraadsdocent hogere gezondheidszorgopleidingen (HGZO) aan de VU en studeerde zij Onderwijskunde aan de Open Universiteit in Heerlen.
Margriet promoveerde succesvol in 2021. Haar promotoren waren Prof. dr. Wilma Scholte op Reimer (UvA) en Prof. dr. Paul A. Kirschner (Open Universiteit). Copromotoren waren dr. Corine Latour (lector/opleidingsmanager Verpleegkunde) en Prof. dr. Rien de Vos (Centre of Evidence Based Education, AMC).
-
The effect of a more community-oriented curriculum on nursing students’ intervention choice in community care: A quasi-experimental cohort study
van Iersel, M., de Vos, R., van Rijn, M., Latour, C. H. M., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2022). The effect of a more community-oriented curriculum on nursing students’ intervention choice in community care: A quasi-experimental cohort study. Nurse Education in Practice, 63, 1-7. [103410]. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103410
-
Verpleegkundig Onderwijs voor Wijkverpleegkunde: effect van curriculum-herontwerp op beeldvorming over wijkverpleegkunde en keuzen in zorgverlening
van Iersel, M. (2022). Verpleegkundig Onderwijs voor Wijkverpleegkunde: effect van curriculum-herontwerp op beeldvorming over wijkverpleegkunde en keuzen in zorgverlening. Verpleegkunde. Nederlands-Vlaams wetenschappelijk tijdschrift voor verpleegkundigen, 37(1), 40-43. https://doi.org/10.24078/vpg.2022.3.128646
-
Meer en beter opgeleide studenten kiezen voor de wijk
van Iersel, M. (Photographer). (2022). Meer en beter opgeleide studenten kiezen voor de wijk. Web publication or website, ZonMw. https://publicaties.zonmw.nl/onderwijs/meer-en-beter-opgeleide-studenten-kiezen-voor-de-wijk/
-
Nursing education for community care
van Iersel, M. (2021). Nursing education for community care: Effect of curriculum-redesign on students´ perceptions and choices in caregiving. [Research HvA, graduation external, Universiteit van Amsterdam, Faculteit der Geneeskunde]. http://hdl.handle.net/11245.1/40fb4dc9-0844-453d-a057-42a8c1b01b25
-
Meer hbo-v studenten die kiezen voor de wijk: een zaak voor opleiders in school en praktijk
van Iersel, M., & van Rijn, M. (2021). Meer hbo-v studenten die kiezen voor de wijk: een zaak voor opleiders in school en praktijk. In Meer hbo-v studenten die kiezen voor de wijk: een zaak voor opleiders in school en praktijk
-
Stimulating nursing students interest in community care through curriculum-redesign
van Iersel, M. (Author). (2021). Stimulating nursing students interest in community care through curriculum-redesign. Web publication or website
-
Klinisch redeneren en evidence-based practice
Dobber, J., Harmsen-Goossens, J., & van Iersel, M. (2021). Klinisch redeneren en evidence-based practice: weloverwogen besluitvorming door verpleegkundigen. Bohn Stafleu van Loghum.
-
How nursing students' placement preferences and perceptions of community care develop in a more 'community-oriented' curriculum
van Iersel, M., Latour, C. H. M., van Rijn, M., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2020). How nursing students' placement preferences and perceptions of community care develop in a more 'community-oriented' curriculum: a longitudinal cohort study. BMC Nursing, 19, [80]. https://doi.org/10.1186/s12912-020-00473-3
-
Stagevoorkeuren en beeldvorming van studenten hbo-v over wijkverpleegkunde
van Iersel, M., Latour, C., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. (2020). Stagevoorkeuren en beeldvorming van studenten hbo-v over wijkverpleegkunde. Onderwijs en gezondheidszorg, 44(1), 26-29. https://onderwijsengezondheidszorg.nl/jaargangen/2020/1-jan/stagevoorkeuren-en-beeldvorming-van-studenten-hbo-v-over-wijkverpleegkunde.html?utm_source=Onderwijs+en+Gezondheidszorg+Subscribers&utm_campaign=57a4f8bf23-Attenderingsmail+OenG+2020-01&utm_medium=email&utm_term=0_e31a98acb9-57a4f8bf23-103947685
-
Meer hbo-v studenten die kiezen voor de wijk: een zaak voor opleiders in school en praktijk
van Iersel, M., & van Rijn, M. (2020). Meer hbo-v studenten die kiezen voor de wijk: een zaak voor opleiders in school en praktijk. In S. Colenbrander, & M. L. A. Leijdekkers (Eds.), HGZO-congres 2020: Inspiratiebron voor het zorgonderwijs: congresboek (pp. 27-28). VU Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen, Team Zorgonderwijs.
-
HBO-V studenten hebben geen juist beeld van wijkverpleging
van Iersel, M., Latour, C., de Vos, R., Kirschner, P., & Scholte op Reimer, W. (2019). HBO-V studenten hebben geen juist beeld van wijkverpleging. TVZ Onderzoek en Praktijk, 129(3), 40-43. https://doi.org/10.1007/s41184-019-0051-z
-
Influencing nursing students' perceptions of community care with curriculum-redesign; a quasi-experimental cohort study
van Iersel, M., de Vos, R., van Rijn, M., Latour, C. H. M., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2019). Influencing nursing students' perceptions of community care with curriculum-redesign; a quasi-experimental cohort study. BMC MEDICAL EDUCATION, 19, 1-11. [299]. https://doi.org/10.1186/s12909-019-1733-5
-
Erratum to “The Scale on COmmunity care PErceptions (SCOPE) for nursing students: a development and psychometric validation study”
van Iersel, M., de Vos, R., Latour, C., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. (2018). Erratum to “The Scale on COmmunity care PErceptions (SCOPE) for nursing students: a development and psychometric validation study”. Nurse Education in Practice, 32(september), 147-151. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.08.001
-
The Scale on COmmunity care PEreceptions (SCOPE) for nursing students
van Iersel, M., de Vos, R., Latour, C., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. (2018). The Scale on COmmunity care PEreceptions (SCOPE) for nursing students: a development and psychometric validation study. Nurse Education in Practice, 31(july), 61-67. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2018.05.002
-
Factors underlying perceptions of community care and other healthcare areas in first-year baccalaureate nursing students
van Iersel, M., Latour, C. H. M., van Rijn, M., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2018). Factors underlying perceptions of community care and other healthcare areas in first-year baccalaureate nursing students: a focus group study. Nurse Education Today, 66(July), 57-62. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.04.004
-
Implementatie van opleidingsprofiel BN2020
van Iersel, M., Latour, C. H. M., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2018). Implementatie van opleidingsprofiel BN2020: wijkverpleegkundige thema's in de opleidingen hbo/verpleegkunde. Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen, (96), 68-71.
-
Perceptions of community care and placement preferences in first-year nursing students
van Iersel, M., Latour, C. H. M., De Vos, R., Kirschner, P., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2018). Perceptions of community care and placement preferences in first-year nursing students: a multicentre, cross-sectional study. Nurse Education Today, (60), 92/97. [10.1016/j.nedt.2017.09.016]. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2017.09.016
-
Perceptions of community care and placement preferences in baccalaureate nursing students
van Iersel, M., Latour, C. H. M., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2018). Perceptions of community care and placement preferences in baccalaureate nursing students: a multicenter, cross-sectional study. Abstract from AMEE 2018, Basel, Switzerland.
-
Beelden van studenten hbo-verpleegkunde over werkvelden in de gezondheidszorg
van Iersel, M., Latour, C., de Vos, R., Kirschner, P., & Scholte op Reimer, W. (2017). Beelden van studenten hbo-verpleegkunde over werkvelden in de gezondheidszorg: een systematische literatuurstudie. Abstract from Congres Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs 2017, Egmond aan Zee, Netherlands.
-
Nursing students perceptions of community care
van Iersel, M. (Author). (2016). Nursing students perceptions of community care. Web publication or website, Atlas of Science. http://atlasofscience.org/nursing-students-perceptions-of-community-care/#more-17832
-
Beeldvorming van hbo-v studenten over wijkverpleegkunde en ouderenzorg
van Iersel, M., Latour, C., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. (2016). Beeldvorming van hbo-v studenten over wijkverpleegkunde en ouderenzorg. Onderwijs en gezondheidszorg, 40(6), 26-29.
-
Nursing students' perceptions of community care and other areas of nursing practice
van Iersel, M., Latour, C. H. M., de Vos, R., Kirschner, P. A., & Scholte op Reimer, W. J. M. (2016). Nursing students' perceptions of community care and other areas of nursing practice: a review of the literature. International journal of nursing studies, 61, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.05.011
-
Klinisch redeneren en evidence-based practice
Dobber, J., Harmsen, J., & van Iersel, M. (2016). Klinisch redeneren en evidence-based practice: weloverwogen besluitvorming door verpleegkundigen. Bohn Stafleu van Loghum.