mw. J.G. Goosen (Hanneke) Msc.
Docent Toegepast Psychologie, Onderzoeker Armoede InterventiesHanneke Goosen is sociaal psycholoog en werkt als onderzoeker bij het lectoraat Armoede Interventies en als docent bij de opleiding Toegepaste Psychologie. Daarnaast werkt ze als PhD kandidaat bij de Universiteit Leiden. Hanneke houdt zich in haar onderzoeken bezig met het toepassen van inzichten uit de gedragswetenschappen bij armoede- en schuldenproblematiek. Haar promotieonderzoek gaat specifiek over de gevolgen van financiële stress voor cognitief vermogen en financieel gedrag en het ontwerpen van interventies om mensen die deze stress ervaren beter te kunnen helpen. Ze verzorgt daarnaast colleges over gedragseconomie en gedragsverandering en leert studenten over praktijkgerichte onderzoeksmethoden.
-
Effectieve communicatie met mensen met een betalingsachterstand
Goosen, J. G., & van Geuns, R. C. (2019). Effectieve communicatie met mensen met een betalingsachterstand: Onderzoek voor de Schuldeisercoalitie. (1.0 ed.) Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.
-
Het gedragsveranderingswiel
Michie, S., Atkins, L., West, R., Goosen, H., van 't Hof, K., & Mehra, S. (2018). Het gedragsveranderingswiel: 8 stappen naar succesvolle interventies. Amsterdam University Press. https://www.aup.nl/en/book/9789462986664/het-gedragsveranderingswiel
-
Werken met motiverende gespreksvoering in de schuldhulpverlening
Goosen, J. G., & van der Laan, J. (2018). Werken met motiverende gespreksvoering in de schuldhulpverlening. In R. C. van Geuns, L. Desain, & R. van der Weijden (Eds.), Hulp bij armoede: bouwstenen voor effectieve hulpverlening bij armoede en schulden (pp. 39-47). Bohn Stafleu van Loghum. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-90-368-2200-8_4
-
Communiceren met huurders met een betalingsachterstand
Goosen, J. G., van der Laan, J., Telli, S., Vos, A., & van Geuns, R. C. (2017). Communiceren met huurders met een betalingsachterstand: een onderzoek naar de effecten van versimpeling en framing van de WIK-brief. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Armoede Interventies.