Hogeschool van Amsterdam

Tweestapsverificatie

Onze data in de cloud en onze privacy zijn door contracten met Microsoft zeer goed beschermd. Tweestapsverificatie zorgt voor extra beveiliging bij het gebruik van de Microsoft 365 apps.

Veiligheid & privacy

Met Microsoft 365 werken we in de cloud. Dit betekent dat we onze e-mails en bestanden niet meer opslaan op onze eigen servers, maar in de Europese datacentra van Microsoft. Beveiliging van onze gegevens en privacy zijn daarom belangrijke thema’s die goed geborgd zijn.

Veilig werken in Microsoft 365

Microsoft hanteert zeer strenge veiligheidseisen voor haar datacentra. Onze gegevens zijn bij Microsoft minimaal zo veilig als op onze eigen servers. Hoe Microsoft omgaat met onze data is vastgelegd in contracten, en voldoet daarmee aan de regels die de AVG stelt voor gegevensverwerking. Onze privacy is dus goed beschermd.

Veelgestelde vragen

Op de website van Microsoft kun je meer lezen over Tweestapsverificatie (Multi-Factor Authentication) en hieronder tref je de veelgestelde vragen aan.

Vaak gebruiken we alleen een wachtwoord om bij onze gegevens te komen. Maar wanneer iemand dit bijvoorbeeld afkijkt of kraakt, zijn jouw gegevens toegankelijk voor een ander. Met tweestaps-verificatie voegen we naast je wachtwoord een factor toe: iets wat je hebt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld je telefoon waarop een extra bevestiging om in te loggen wordt gevraagd. Dit heet ook wel een token. Deze extra bevestiging moet je vervolgens accepteren nádat je jouw wachtwoord hebt ingetypt. Het is dus een dubbele controle. Banken gebruiken tweestapsverificatie al veel langer (denk aan tan-codes of een identifier).

Ja. Kies voor de Microsoft Authenticator app, want dan is een mobiel nummer niet nodig.

De Microsoft Authenticator is beschikbaar voor iOS en Android. Controleer via de links of jouw toestel compatible is. Indien de app niet geschikt is voor jou toestel, is er een alternatief. Kies tijdens de registratiewizard voor Telefoon als tweestapsverificatie. Je wordt dan gebeld en gevraagd om de # toets in te drukken als extra bevestiging bij het inloggen.

In het buitenland werkt het precies hetzelfde als in Nederland.

Als je telefoon geen bereik heeft en geen actieve verbinding met Internet, gebruik dan de code uit de Authenticator app. Je kunt tijdens het inloggen kiezen voor een andere methode.

Elke code is 30 seconden zichtbaar, zodat je niet twee keer dezelfde code krijgt. Deze codes zijn eenmalige codes, en het is dus niet nodig om deze te onthouden.

Het niet kunnen installeren van de app kan meerdere redenen hebben.

  • Ik heb geen actieve internetverbinding op mijn mobiele telefoon of tablet.
    Zoek een actieve internetverbinding op, deze is nodig om de app te kunnen downloaden.
  • Misschien heb je op je telefoon ingesteld dat deze alleen apps mag downloaden via wifi? Zet deze optie uit (Let op! Dit kan leiden tot hogere kosten op je dataverbruik) of zoek een plek waar je een wifi-verbinding kan maken en probeer het opnieuw.

De apps hebben toegang nodig tot je camera, omdat je hiermee QR codes moet scannen tijdens de installatie en het gebruik van twee-staps-verificatie. De apps schakelen je camera alleen in voor deze doeleinden.

Ik doe de registratie vanaf mijn telefoon
Dit gaat niet lukken. Je hebt een apparaat nodig dat de QR-code toont (bij voorkeur een pc) en een tablet of smartphone om de QR-code te scannen.

Ik gebruik twee apparaten.

  • Houd je telefoon goed stil tijdens het scannen. Het kan even duren voordat hij gescand wordt. Je camera moet namelijk scherpstellen op de QR-code.
  • Zorg ervoor dat de QR-code volledig in beeld is tijdens het scannen.
  • Zorg ervoor dat alleen de QR-code in beeld is tijdens het scannen.
  • Houd geen objecten zoals je vinger voor de camera tijdens het scannen.
  • Verhoog de helderheid van je computerscherm. Dit verhoogt het contrast van de QR-code waardoor je camera het makkelijker kan scannen.

Problemen met de camera?

  • Werkt je camera niet dan kun je geen gebruik maken van de Microsoft Authenticator app. Stel dan Telefoonnummer in als twee-staps-verificatie.
  • De app opent mijn camera niet automatisch. Sluit de app en open het opnieuw.
  • Werkt het nog niet? Herstart dan je telefoon en probeer het opnieuw.

Te lang gewacht?
Dan kan je de QR-code niet meer scannen. Sluit de browser op je pc en de app af en begin opnieuw.

Blijf je tegen problemen aanlopen? Neem dan contact op met de ICTS Servicedesk. Deze is op werkdagen bereikbaar van 08.00 - 18.00 op 020 - 5951402 of servicedesk-icts@hva.nl

Controleer de app instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan. Wanneer dit in orde is, controleer de volgende instellingen:

  • Staat je telefoon op Niet Storen of Stille Modus? Deze modus kan pushnotificaties tegenhouden.
  • Krijg je wel notificaties van andere apps? Zo niet, kan er een probleem zijn met je toestel of met het Android of Apple push mechanisme.
  • Krijg je van andere accounts in de app wel notificaties? Log in op https://aka.ms/mfasetup, verwijder het betreffende toestel. Verwijder daarna het betreffende account uit de app, en voeg deze opnieuw toe.

Het kan zijn dat verouderde of bijzondere apps niet om kunnen gaan met tweestapsverificatie. Gebruik dan een van de volgende apps:

  • De standaard Mail app op iOS 11.x en hoger
  • Outlook op iOS version 10.x en hoger
  • Outlook op Android

Kies bij het instellen van de tweestapsverificatie voor de optie om je mobiele telefoonnummer te registreren. Met deze methode wordt je gebeld op het opgegeven nummer en geef je een bevestiging door # te toetsen.

15 januari 2021