Hogeschool van Amsterdam

Wachtwoord vergeten

Als je je wachtwoord bent vergeten, kun je een nieuw wachtwoord instellen. Doe dit op het apparaat waar je het meest mee werkt. Dat kan een door de HvA-beheerde ICT-werkplek of een ICT-werkplek in eigen beheer zijn. Heb je dit gedaan? Ga dan pas verder met het aanpassen van je wachtwoorden op je andere (mobiele of persoonlijke) apparaten. Kies hieronder de situatie die op jou van toepassing is.

Let op! Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je beheerde werkplek. Hiermee voorkom je dat je HvA-ID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.

Werkt je nieuwe wachtwoord niet meteen, ondanks dat je exact de stappen hebt gevolgd? Soms duurt het even voor het systeem je nieuwe wachtwoord accepteert. Dat kan een paar minuten duren, maar helaas in enkele gevallen ook een paar uur. Heb dus wat geduld en probeer het nog een keer, voordat je de Servicedesk ICT Services hierover belt.

VOORBEREIDING (3 STAPPEN)

Stap 1

Zet, met uitzondering van je beheerde ICT-werkplek, alle andere (persoonlijke en/of mobiele) apparaten waarmee je gebruikmaakt van HvA-diensten helemaal uit. Denk hierbij aan alle apparaten waar je bijvoorbeeld je HvA-mail of agenda mee checkt.

Stap 2

Sluit alle applicaties af en sla je bestanden op, want later in het proces moet je je ICT-werkplek opnieuw opstarten.

Stap 3

Controleer of je verbonden bent met VPN: typ ‘Pulse Secure’ in het zoekveld van de taakbalk links onderin. Open vervolgens Pulse Secure. Je ziet ‘HVA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat. Zo niet, klik dan op ‘Connect’ en log in met je HvA-ID.

INSTELLEN NIEUW WACHTWOORD (5 STAPPEN)

Stap 1 (op je beheerde ICT-werkplek)

  • Ga naar id.hva.nl en kies de optie 'Wachtwoord vergeten'.
  • Doorloop vervolgens de stappen op de website. Mocht je bij het invoeren van de gevraagde gegevens de melding krijgen ‘De ingevoerde gegevens komen niet overeen met de gegevens in ons systeem’ neem dan telefonisch contact op met de Servicedesk ICT Services op 020 595 1402.
  • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je HvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@hva.nl). Indien er in DSPM ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.

Stap 2

Controleer nogmaals of je verbonden bent met VPN. Zie stap 3 van de voorbereiding als je het niet zeker weet.

Stap 3

  • Vergrendel je ICT-werkplek via Windows-toets+L.
  • Vervolgens ontgrendel je de ICT-werkplek met je nieuwe wachtwoord.

Stap 4

Start je ICT-werkplek opnieuw op.

Stap 5 (Op je andere apparaten)

Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je HvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één, nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.

Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de HvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.

Werkt je nieuwe wachtwoord niet meteen, ondanks dat je exact de stappen hebt gevolgd? Soms duurt het even voor het systeem je nieuwe wachtwoord accepteert. Dat kan een paar minuten duren, maar helaas in enkele gevallen ook een paar uur. Heb dus wat geduld en probeer het nog een keer, voordat je de Servicedesk ICT Services hierover belt.

Het is belangrijk om alle stappen nauwkeurig te volgen op je ICT-werkplek. Hiermee voorkom je dat je HvA-ID wordt geblokkeerd, omdat je apparaten automatisch blijven proberen te verbinden met het oude wachtwoord.

Werkt je nieuwe wachtwoord niet meteen, ondanks dat je exact de stappen hebt gevolgd? Soms duurt het even voor het systeem je nieuwe wachtwoord accepteert. Dat kan een paar minuten duren, maar helaas in enkele gevallen ook een paar uur. Heb dus wat geduld en probeer het nog een keer, voordat je de Servicedesk ICT Services hierover belt.

VOORBEREIDING

Zet, met uitzondering van je ICT-werkplek, alle andere persoonlijke en/of mobiele apparaten waarmee je gebruikmaakt van HvA-diensten helemaal uit. Denk hierbij aan alle apparaten waar je bijvoorbeeld je HvA-mail of -agenda mee checkt.

INSTELLEN NIEUW WACHTWOORD

Stap 1 (Op je ICT-werkplek)

  • Ga naar id.hva.nl en kies ‘Wachtwoord vergeten’.
  • Doorloop vervolgens de stappen op de website. Mocht je bij het invoeren van de gevraagde gegevens de melding krijgen ‘De ingevoerde gegevens komen niet overeen met de gegevens in ons systeem’ neem dan contact op met de Servicedesk ICT Services op 020 595 1402.
  • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je HvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@hva.nl). Indien er in DSPM ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.


Stap 2

Stel vast of je op een HvA-account werkt of op een lokaal account. Dit bepaalt de te nemen stappen.

  • Mac en Linux werken altijd met een lokaal account.

  • Windows kan zowel met HvA als lokaal account. Je kunt je soort account als volgt vaststellen:

    • Klik op het Windows-menu via het icoon linksonder in je scherm en klik op ‘instellingen’ of settings (het radertje).

    • Kies voor ‘account’ (Poppetje-icoon) in het overzicht. Zie je daar je HvA-mailadres, dan werk je op een HvA-account. Zie je ‘lokaal account’ staan of je privé-mailadres, dan werk je op een lokaal account.

Ik heb een HvA-account

Het wachtwoord van je computer wijzigt automatisch mee. De meeste basisdiensten die gekoppeld zijn aan je HvA-ID worden automatisch geüpdatet met je nieuwe wachtwoord. Echter sommige diensten kunnen je vragen om je nieuwe wachtwoord. Houd daar rekening mee. Je kunt door naar stap 3.

Ik heb een lokaal account

Het wachtwoord van je computer verandert niet mee en dat hoeft ook niet. Je zult wél alle aan je HvA-ID gekoppelde diensten direct zelf moeten voorzien van je nieuwe wachtwoord: dit gebeurt helaas niet automatisch. We zetten de belangrijkste voor je op een rij. Hoe je dit doet, staat per onderwerp onderaan deze pagina uitgewerkt. Als je dit gedaan hebt, ga je door naar stap 3.

1. Mail en agenda (Outlook)
2. Office 365
3. Printer
4. HvA-netwerkschijven
5. HvA-netwerk en wifi
6. VPN

Stap 3 (Op je andere apparaten)

Nadat je het wachtwoord hebt gewijzigd op je ICT-werkplek, zul je ook meteen je nieuwe wachtwoord moeten instellen op alle andere (mobiele en/of persoonlijke) apparaten waarop je je HvA-account gebruikt. Zet niet al apparaten tegelijk aan, maar doe dit één voor één nadat je per apparaat de wachtwoorden gewijzigd hebt. Dit is belangrijk omdat je apparaten tegelijkertijd automatisch proberen te verbinden met het oude wachtwoord, dit kan ervoor zorgen dat je account blokkeert.

Pas de wachtwoorden meteen aan voor alle applicaties (denk aan Office, Microsoft 365, waaronder Teams, OneDrive, e-mail en agenda) of diensten (zoals VPN, printen, draadloze verbinding van de HvA) die je op die apparaten gebruikt. In de uitklappers vind je tips per applicatie of dienst hoe je dit doet.

Werkt je nieuwe wachtwoord niet meteen, ondanks dat je exact de stappen hebt gevolgd? Soms duurt het even voor het systeem je nieuwe wachtwoord accepteert. Dat kan een paar minuten duren, maar helaas in enkele gevallen ook een paar uur. Heb dus wat geduld en probeer het nog een keer, voordat je de Servicedesk ICT Services hierover belt.

Is je HvA-ID je primaire ID, maar heb je ook een UvAnetID? Wijzig dan ook het wachtwoord van je UvAnetID.

Hieronder lees je hoe je dat doet.

  • Ga naar id.uva.nl en selecteer 'Wachtwoord vergeten'.
  • Doorloop alle stappen op het scherm. Mocht je bij het invoeren van de gevraagde gegevens de melding krijgen ‘De ingevoerde gegevens komen niet overeen met de gegevens in ons systeem’ neem dan contact op met de Servicedesk ICT Services op 020 595 1402.
  • Je ontvangt een bevestiging van de wachtwoordwijziging op je HvA-mail vanuit de Servicedesk ICT Services (servicedesk-icts@hva.nl). Indien er in DSPM ook een privé-e-mailadres bekend is, ontvang je de bevestiging ook op dat adres.

Werkt je nieuwe wachtwoord niet meteen, ondanks dat je exact de stappen hebt gevolgd? Soms duurt het even voor het systeem je nieuwe wachtwoord accepteert. Dat kan een paar minuten duren, maar helaas in enkele gevallen ook een paar uur. Heb dus wat geduld en probeer het nog een keer, voordat je de Servicedesk ICT Services hierover belt.

TIPS VOOR HET WIJZIGEN VAN JE WACHTWOORD BIJ APPLICATIES OF DIENSTEN

OP MOBIELE APPARATEN

Afhankelijk van het merk smartphone en de versie van het besturingssysteem kunnen menuopties enigszins afwijken van de hieronder genoemde opties.


Outlook-app:

In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Open de Outlook app.
  2. Klik op het Home icoon linksboven.
  3. Klik linksonder op het “radertje” om instellingen te openen.
  4. Selecteer de mailaccount van de HvA.
  5. Scroll naar beneden en kies voor 'Verwijder account'.
  6. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.


Outlook-app voor iOS:

Bekijk hier het instructiefilmpje om je wachtwoord te wijzigen in de Outlook-app voor iOS.

Mailapp iOS:

In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen, of bekijk hier het instructiefilmpje:

  1. Ga naar Instellingen/Settings.
  2. Ga naar Mail (deze stap geldt alleen voor iOS 14).
  3. Ga naar Accounts.
  4. Selecteer het mailaccount van de HvA.
  5. Scroll naar beneden en kies voor 'Verwijder account'.
  6. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.

Android mail:

In principe vraagt je mailapp automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Ga naar Instellingen/Settings.
  2. Ga naar Accounts.
  3. Selecteer de mailaccount van de HvA.
  4. Klik rechtsboven op de drie puntjes en kies voor 'Verwijder account'.
  5. Stel je mail vervolgens opnieuw in door middel van deze stappen.

OP JE ICT-WERKPLEK (PC/ LAPTOP)

Outlook:

In principe vraagt Outlook automatisch naar je nieuwe wachtwoord, gebeurt dit niet of wordt het nieuwe wachtwoord niet geaccepteerd, doorloop dan de volgende stappen, of bekijk het instructiefilmpje:

  1. Sluit Outlook en de overige MS Office programma’ s af.
  2. Klik op de Windows Start knop en typ in: Credential Manager (of NL: Referentiebeheer).
  3. Klik op Credential Manager.
  4. Klik op Windows credentials en verwijder alle Windows credentials waarvan de omschrijving. bevat: webmail, outlook, office365, Microsoft_MC, autodiscover.
  5. Start Outlook op; Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in en je nieuwe wachtwoord, en vink aan credentials opslaan.

Wordt er gevraagd om Credentials voor een andere dan jouw persoonlijke mailbox, voer dan uit:

  1. Klik op More choices.
  2. Klik op Other user.
  3. Vul bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in (bijvoorbeeld: g.e.bruiker@hva.nl / g.e.bruiker@uva.nl) in en je nieuwe wachtwoord.

Outlook voor macOS:

Bekijk hier het instructiefilmpje voor het wijzigen van het wachtwoord in Outlook voor macOS.

Mailapp macOS:

Bekijk hier het instructiefilmpje voor het wijzigen van het wachtwoord in de macOS mail-app.

Geef je gewijzigde wachtwoord pas in als één van de Office-apps je daar om vraagt. Dit kan maximaal dertig dagen duren. Mocht het inloggen niet lukken, doorloop dan de volgende stappen:

  1. Sluit Outlook en de overige Microsoft Office programma’ s af.
  2. Klik op de Windows Start knop en typ in: Credential Manager (of NL: Referentiebeheer).
  3. Klik op Credential Manager.
  4. Klik op Windows credentials en verwijder alle Windows credentials waarvan de omschrijving bevat: webmail, outlook, OneDrive, office365, Microsoft_MC, autodiscover.
  5. Start Word op; Als er wordt gevraagd om Credentials, vul dan bij gebruikersnaam je volledige e-mailadres in en je nieuwe wachtwoord, en vink aan credentials opslaan.

  1. Verwijder eerst de oude koppeling met HvA-Follow me-printers op je apparaat. Dit doe je door in het zoekveld in de taakbalk linksonder ‘printer’ te typen. Klik op Printer. Klik op ‘Follow me- xxxCanon’ en ‘verwijder’.
  2. In het lemma Printen vind je de juiste instructies om de printer opnieuw te installeren

Bij een beheerde werkplek zijn je netwerkschijven automatisch gekoppeld. Wanneer je met je ICT-werkplek in eigen beheer met Citrix werkt, zijn je netwerkschijven ook gekoppeld. Wil je je netwerkschijven buiten Citrix om koppelen dan kun je de volgende stappen doorlopen.

Voorbereiding:

Zorg dat je verbonden bent met het draadloze netwerk Eduroam of hva (op locatie). Thuis of elders kun je VPN (Pulse Secure) gebruiken om te verbinden met het HvA-netwerk.

V-schijf - Windows

  1. Open de Verkenner of File Explorer.
  2. Klik met je rechtermuisknop op je netwerkschijf en Verbinding verbreken (disconnect).
  3. Klik met de rechtermuisknop op Deze computer/This PC > Map network drive. (Netwerkverbinding maken).
  4. Selecteer als Drive/Netwerkschijf-letter: V:
  5. Type in achter Folder: \\filer01.ad.hva.nl\group_mdw_001.
  6. Vink 'Reconnect at logon' en 'Sign in using different credentials' aan en klik op Finish.
  7. Log in met AD\hvaid (met jouw HvA-ID op de plek van hvaid) en je bijbehorende HvA-wachtwoord.

V-schijf - Mac

  1. Open Finder.
  2. Klik op de menubalk op Go> Connect to server.
  3. Verbind met de volgende server: smb://filer01.ad.hva.nl/group_mdw_001.
  4. Log in met je HvA-ID en je wachtwoord.

W-schijf - Windows en Mac

Voor de W-schijf zijn de stappen ongeveer hetzelfde, maar dien je bij stap 5 (Windows) en stap 3 (macOS) een persoonlijk netwerkpad in te vullen.

Het komt voor dat eduroam het nieuwe wachtwoord niet accepteert en blijft vragen om het wachtwoord. In dat geval moet je opnieuw verbinding maken via wifiportal.hva.nl.

Volg onderstaande instructies:

  1. Maak verbinding met het draadloze netwerk ‘HvA Open Wi-Fi’ (onbeveiligd) op een HvA-locatie of met een ander draadloos netwerk als je niet op een HvA-locatie bent (zoals thuis of in de trein).
  2. Als je gebruikmaakt van 'HvA Open Wi-Fi' wordt er een nieuw scherm geopend. Open zelf je browser als dit niet gebeurt en klik op 'Verbinden'. Je accepteert hiermee de voorwaarden.
  3. Als je een internetverbinding hebt open je een browser en ga je naar http://wifiportal.hva.nl . Op deze pagina wordt automatisch gecheckt welk besturingssysteem je hebt (bijvoorbeeld Windows, Mac OS X of Android).
  4. * Controleer of je besturingssysteem klopt en klik op ‘JoinNow’.
  5. * Voer je HvA-ID@hva.nl (let op: dit is niet je e-mailadres) en je wachtwoord (soms wel drie keer achter elkaar) in. Het downloaden van de juiste instellingen start nu. Na deze stappen word je automatisch verbonden met het beveiligde netwerk. Zo niet, maak dan handmatig verbinding.

* Stap 4 en 5 kunnen (afhankelijk van jouw apparaat) omgedraaid zijn.

Let op: heb je een mobiele telefoon met Android (vanaf versie 5.0 en hoger)? Dan kan het zijn dat de applicatie Android System WebView het downloaden van de software blokkeert. Gebruik in dat geval een andere wifi-verbinding of je eigen mobiele netwerk.

Loop je vast? Lees dan verder in de instructies hieronder.

Instructies voor Mac

Instructievideo wachtwoord wijzigen op macOS

Om de eduroam-verbinding op een Mac te herstellen, is het nodig om het Wireless Profile te vervangen.

Stap 1: Profile verwijderen

  • Als je verbonden bent met eduroam: verbreek deze verbinding
  • Open 'System Preferences'
  • Open 'Profiles'
  • Selecteer het HvA-profile
  • Verwijder het HvA-profile door op het minteken te klikken. Geef je Mac-wachtwoord op om deze actie uit te voeren.

Stap 2: Nieuw profile installeren

Stap 3: Het bestand SecureW2.mobileconfig wordt gedownload

  • Open SecureW2.mobileconfig
  • Klik in het Profiles-venster op 'Continue'
  • Vervolgens vul je drie keer het wachtwoord van je HvA-ID in en daarna mogelijk één keer het wachtwoord van je Apple computer zelf. Of je wel of niet het wachtwoord van je computer nog moet opgeven, is afhankelijk van je beveiligingsinstellingen.

Het profile is opnieuw geïnstalleerd. Je kunt weer verbinding maken met eduroam.

OP MOBIELE APPARATEN

Instructies voor iPhone en iPad

Instructievideo wachtwoord wijzigen eduroam op iOS-apparaten

Stap 1: Verwijder oude profiel(en)

  • Ga naar Instellingen > Algemeen
  • Selecteer 'Profiel' in het rechterschermdeel
  • Verwijder het profiel 'HvA-IOS' door het aan te klikken en dan te kiezen voor 'Verwijder profiel'
  • Als gevraagd wordt om de code, voer je de beveiligingscode van je apparaat in
  • Als er meer profielen van HvA of UvA staan herhaal je de voorgaande stappen voor ieder van die profielen

Stap 2: Opnieuw installeren van profiel (doe dit op een HvA-locatie)

  • Ga naar Instellingen > Wi-Fi
  • Ga naar het home-scherm en open Safari of een andere browser
  • Open de pagina wifiportal.hva.nl. (Waarschijnlijk opent deze pagina automatisch.)
  • Volg de instructies op deze pagina: Vul je hva-id@hva.nl in en klik dan op 'Join Now'
  • Geef in de volgende schermen je wachtwoord op en bevestig alles
  • Vervolgens vul je drie keer het wachtwoord van je HvA-ID in en daarna mogelijk één keer de toegangscode van je iPhone of iPad.

Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.

Instructies voor Android

Stap 1: Ga naar Instellingen > Wi-Fi

  • Selecteer eduroam en kies 'Vergeten'

Stap 2: Ga naar het home-scherm en open internet in een browser

  • Open de pagina wifiportal.hva.nl. (Waarschijnlijk opent deze pagina automatisch. Let op dat je niet verbindt met wifiportal.uva.nl.)
  • Download de app en installeer deze
  • Zo nodig moet je de beveiliging aanpassen voor de installatie van de app door Installatie van applicaties uit vertrouwde bronnen toe te staan
  • Volg de aanwijzingen en geef op: hva-id@hva.nl en wachtwoord
  • Bevestig.

Hierna kun je weer verbinden via eduroam. Controleer dit bij Instellingen > Wi-Fi.

  1. Controleer of je verbonden bent met VPN
  2. Dit doe je door Type Pulse Secure te typen in het zoekveld van je taakbalk links onderin.
  3. Open Pulse Secure. Kies Disconnect als je nog ingelogd bent. Maar waarschijnlijk word je nu gevraagd opnieuw in te loggen met je HvA-ID en nieuwe wachtwoord.
  4. Je ziet ‘HVA VPN connected’ met een groen-wit vinkje erachter als je VPN aan staat.
  5. Meer hulp nodig? Bekijk de handleidingen voor Windows, Mac en Linux in het Lemma VPN.

VPN macOS

Bekijk hier de instructievideo wachtwoord wijzigen VPN op macOS

Hieronder vind je een aantal instructievideo's die je ondersteunen bij het wijzigen van je wachtwoord van verschillende diensten of apps, voornamelijk gericht op Apple-apparaten. Uitzondering is het wachtwoord wijzigen voor Teams, helemaal onderaan, deze geldt voor alle besturingssystemen.

VPN

macOS: Wachtwoord VPN opnieuw instellen (PC/laptop)

Eduroam (toegang tot netwerk (en wifi) van de HvA)

macOS: Wachtwoord eduroam opnieuw instellen (PC/laptop)
iOS: Wachtwoord eduroam opnieuw instellen (iPhone of iPad)


E-mail/app

macOS mailapp: Wachtwoord opnieuw instellen mail-app (PC/laptop)
iOS mailapp: Wachtwoord opnieuw instellen mail-app (iPhone en iPad)

E-mail/Outlook

macOS Outlook: Wachtwoord wijzigen Outlook (PC/laptop)
iOS Outlook: Wachtwoord wijzigen Outlook (iPhone en iPad)

Teams

Wachtwoord opnieuw instellen in Teams

Gepubliceerd door  ICT Services 5 maart 2021