Hogeschool van Amsterdam

Collegekaart

Hoe krijg ik een (nieuwe) collegekaart? Waar gebruik ik het voor? Hoe en waar laad ik tegoed op mijn collegekaart op? Op deze pagina vind je de antwoorden op vragen die te maken hebben met de HvA-collegekaart.

  • Wanneer je gaat studeren bij de HvA moet je een collegekaart aanmaken. Hiervoor heb je je HvA-ID nodig (als aankomend HvA-student krijg je per e-mail een inlognaam en wachtwoord toegestuurd).
  • Ga naar mijnhvapas.nl om je pasfoto voor de collegekaart te uploaden.
    Let op: in mijnhvapas.nl kun je alleen met een laptop of desktop je pasfoto uploaden.

Zorg ervoor dat de pasfoto minimaal aan de onderstaande richtlijnen voldoet:​​​​ ​​

  1. Gebruik een duidelijke en recente pasfoto van paspoortkwaliteit (de pasfoto moet scherp en gedetailleerd zijn en voldoende contrast hebben (niet te licht of te donker).
  2. Gebruik een goed gelijkende foto van jezelf.
  3. De pasfoto moet van het bestandtype 'JPEG' zijn.
  4. De pasfoto mag niet kleiner zijn dan 50KB en niet groter dan 3 MB.
  5. Je gezicht is, met kin, mond, neus, ogen en wenkbrauwen, volledig zichtbaar - ook als je hoofd is bedekt - en is recht van voren gefotografeerd.
  6. Het grootste deel van de foto is gevuld met jouw gezicht.
  7. Op de foto staat slechts één persoon.
  8. De foto mag zowel in kleur als zwart-wit zijn.
  9. Foto's met Snapchat (of een gelijksoortig) filter zijn niet bruikbaar.

Let op: Je collegekaart wordt ook gebruikt als bewijs van identiteit. Bij een onduidelijke of ongeschikte foto is je kaart ongeldig.

  • Nadat je de kaart hebt aangevraagd, wordt deze naar het adres gestuurd dat je in Studielink hebt aangegeven. Dit gebeurt altijd in de week nadat je de kaart hebt aangevraagd.
  • Heb je voor het eerst een kaart aangevraagd, dan moet deze online worden geactiveerd. Dit is mogelijk tot 1 mei 2021. Log in op mijnhvapas.nl en kies bij kaartopties voor 'Kaart activeren'. Je kaart is nu klaar voor gebruik. Zolang je kaart niet is geactiveerd, kun je met deze kaart niet (betaald) printen en (betaald) gebruik maken van koffie- en overige betaalautomaten.
  • Als je een vervangende kaart hebt aangevraagd, dan kan je deze niet online activeren. Dit moet bij één van de servicepunten gebeuren.
    Let op! Door de coronamaatregelen zijn er gewijzigde openingstijden van de servicepunten. De locaties van de servicepunten en aangepaste openingstijden vind je hieronder. Neem een geldig identiteitsbewijs mee voor activaite (ID, paspoort, rijbewijs).
  • Heb je een adres in het buitenland opgegeven? Je ontvangt via e-mail bericht wanneer en bij welk servicepunt je de collegekaart kunt ophalen. Neem een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs). De locaties van de servicepunten en aangepaste openingstijden vind je hieronder.

Openingstijden en locaties van de servicepunten: Servicepunt of Klantenservicebalie.

De collegekaart gebruik je:

  • om je te legitimeren voor onderwijs en studiecentra op alle HvA-locaties.
    Let op: Legitimeer je bij (online) toetsen met een collegekaart en niet met een legitimatiebewijs. Alleen als je geen collegekaart hebt, mag je je legitimeren met een identiteitsbewijs. Voor online toetsen geldt dat het BSN niet zichtbaar in beeld mag zijn.
  • om boeken te lenen bij de hogeschool- en universiteitsbibliotheek.
  • om toegang te krijgen tot fietsenstallingen en parkeergarages in geval van parkeerautorisatie.
  • om korting en voordeel te krijgen in binnen- en buitenland (zie rechts het filmpje op Youtube).
  • om korting te krijgen bij CREA.
  • om lockers te gebruiken in het Benno Premselahuis, Fraijlemaborg, Kohnstammhuis, Muller-Lulofshuis, Theo Thijssenhuis en Wibauthuis.
  • om te betalen bij:
    - automaten voor warme en koude dranken en snoep
    - Servicepunten/Klantenservicebalies
    - bibliotheekbalies (naast pinnen)
    - cateringlocaties

Heb je de kaart thuisgestuurd gekregen? Dan kun je je kaart tot 1 mei zelf activeren. Log in op mijnhvapas.nl en kies bij kaartopties voor 'Kaart activeren'. Je kaart is dan klaar voor gebruik. Zolang je kaart niet is geactiveerd, kun je deze kaart niet gebruiken voor de lockers of met deze kaart (betaald) printen en (betaald) gebruik maken van de koffie- en overige betaalautomaten.

Na 1 mei kun je je kaart uitsluitend activeren bij een Servicepunt of Klantenservicebalie op een HvA-locatie. Hiervoor heb je een geldig identiteitsbewijs nodig (ID, paspoort, rijbewijs). De locaties van de servicepunten vind je hieronder.

Via de website myNetPay (nieuw venster) laad je tegoed op je collegekaart op. Je kunt je kaart ook opladen bij de oplaadpunten in de HvA- en UvA-gebouwen.

Kijk voor de locaties van de oplaadpunten en voor meer informatie bij Betalen bij de HvA.

Let op: om met je collegekaart te kunnen betalen moet je het eerst activeren. Heb je dit nog niet gedaan? Ga dan naar een van de Servicepunten of Klantenservicebalies om je kaart te activeren.

De kaart is geldig zolang je ingeschreven bent bij de Hogeschool van Amsterdam.

De collegekaart is geen Bewijs van Inschrijving. Het Bewijs van Inschrijving ontvang je via e-mail op je HvA-mailadres, nadat je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan en het collegegeld hebt betaald.

Ja, alle studenten die ingeschreven staan krijgen een collegekaart. En alle nieuwe studenten die in Studielink een verzoek tot inschrijving hebben ingediend ook.

  • Je kunt je collegekaart blokkeren via mijnhvapas.nl (nieuw venster) en bij een Servicepunt of Klantenservicebalie.
  • Vraag op mijnhvapas.nl (nieuw venster) een nieuwe collegekaart aan (betalen via iDeal). Een nieuwe collegekaart kost €15,- in verband met productie, administratie- en verzendkosten. Met je nieuwe kaart heb je automatisch weer beschikking over je betaaltegoed (als er geen tegoed is afgehaald).
  • Is je kaart gestolen en heb je een proces-verbaal? Ga daarmee naar één van de Servicepunten of Klantenservicebalies om gratis een nieuwe collegekaart aan te vragen.
  • Je ontvangt per e-mail bericht wanneer je je nieuwe collegekaart kunt ophalen.

Gepubliceerd door  Facility Services 29 januari 2021