Mindfulness-training FMR

Mindfulness @ FMR

De faculteit Maatschappij en Recht (FMR) biedt gratis mindfulnesstrainingen aan voor FMR-medewerkers en studenten van de opleidingen van FMR .

Naast de mindfulnesstrainingen in vaste groepen kun je elke week deelnemen aan een online ochtendmeditatie (van 9 tot 9.30) met vrije inloop (via Teams). Deze meditaties zijn voor iedereen die behoefte heeft aan gezamenlijke mindfulnessbeoefening – of je nou deelneemt aan de training of niet. Hiervoor meld je je aan via onderstaande link; vervolgens kun je elke woensdag om 9 uur zelf inbellen als je wilt deelnemen. Wees welkom!

Aanmelden voor ochtendmeditatie (Microsoft Teams)

Wat is mindfulness?

Leven, werken en studeren in deze onzekere tijden vergt veel van ons aanpassingsvermogen. Mindfulness helpt je om beter om te gaan met de wisselvalligheden van het leven.

Mindfulness betekent simpelweg: volledig bewust zijn van het huidige moment, met alles wat daarbij hoort. De methode is niet ‘zweverig’ maar evidence-based. Het gaat niet over ‘positief denken’ of ‘je hoofd leegmaken’. Je leert bewuster stil te staan bij zowel de mooie als de moeilijke of onplezierige ervaringen. Door aandacht te hebben voor het hier en nu, zonder daarbij te oordelen, creëer je meer ruimte om bewuste keuzes te maken in plaats van te handelen op de automatische piloot.

Inhoud van de training

De mindfulness-training is een ervaringsgerichte training, die bestaat uit begeleide aandachtoefeningen, yogaoefeningen en oefeningen om het bewustzijn van het hier en nu in het dagelijks leven te vergroten. Ook leer je anders om te gaan met stress, pijn, vermoeidheid en onplezierige ervaringen.

Trainingsgroepen

De training bestaat uit 8 sessies van 2,5 uur (voor medewerkers) of 2 uur (voor studenten) en eenmalig een stilteochtend of -middag van 4 uur. Je meldt je aan voor een vaste trainingsgroep op een vaste dag en tijdstip.

Per groep is plaats voor maximaal 12 deelnemers.

Thuisoefening

Naast de gezamenlijke sessies wordt er van je verwacht dat je thuis dagelijks 30-60 minuten zelf oefent. Voor vrijwel iedereen is het een uitdaging om die tijd vrij te maken in ons vaak drukke leven. Thuisbeoefening is echter een essentieel onderdeel van de training. Als dat in deze periode van je leven onmogelijk is, kan het beter zijn de training op een ander moment te volgen.

Stilteochtend of -middag

Naast de wekelijkste sessies (van 2 of 2,5 uur) vindt er richting het einde van de training een stilte-ochtend of -middag plaats. Dat is een sessie van 4 uur, waarbij de deelnemers worden uitgenodigd om zelf in stilte te blijven; de trainer begeleidt in deze sessie wel ‘in woorden’ verschillende meditaties. Het is een mooie manier om de beoefening te verdiepen en te onderzoeken wat er gebeurt met de kwaliteit van de aandacht, wanneer we echt de stilte induiken. De stiltesessie is onderdeel van de training, maar je kunt na afronding van de training nog vaker deelnemen aan een stiltesessie om je beoefening blijvend te ondersteunen/verdiepen.

Aanmelden

Er zijn verschillende startmogelijkheden. Bekijk hieronder welke momenten voor jou het beste uitkomen en meld je aan door een mail te sturen naar mindfulness-fmr@hva.nl, o.v.v. de startdatum en of je student of medewerker bent. Er wordt van je verwacht dat je alle sessies aanwezig bent, dus check even goed je agenda (mocht je niet kunnen op de aangegeven stilte-sessie, bespreek dit dan met de trainer; dan wordt er in overleg een ander moment gekozen). Na je aanmelding krijg je een bevestiging per e-mail en wordt er contact met je opgenomen voor het plannen van een kennismakingsgesprek.

Wacht niet te lang met aanmelden, want de capaciteit is beperkt!

Studiejaar 2022-2023

Trainingsdata medewerkers:

Start april, dinsdag 9.00-11.30 uur, locatie: CREA (Nieuwe Achtergracht 170)

Data: 4, 11, 18 en 25 april, 9, 16 en 23 mei & 20 juni 2023. Stiltesessie 6 juni 9.00-13.00 uur (CREA)

Ben je stafmedewerker of ondersteunend onderwijspersoneel? Bespreek dan met je leidinggevende welk startmoment het beste uitkomt.

Trainingsdata studenten:

Start maart, dinsdag 12.00-14.00 uur, locatie: USC Body&Mind
Data: 21 en 28 maart, 4, 11, 18 en 25 april, 9 en 30 mei 2023. Stiltesessie 16 mei 12.00-16.00 uur (USC B&M)

(Extra) stiltesessies:

Heb je eerder deelgenomen aan de training en wil je deelnemen aan een stiltesessie? Geef je op via mindfulness-fmr@hva.nl.

  • Do 26 januari 2023 11.00-15.00 uur, locatie USC Body&Mind
  • Di 14 maart 12.00-16.00 uur, locatie USC Body&Mind
  • Di 16 mei 12.00-16.00 uur, locatie USC Body&Mind
  • Di 6 juni 9.00-13.00 uur, locatie CREA

Wie geven de training?

De trainingen worden gegeven door Wija Blokdijk, Ed Caffin en Anna Caspersen. Zij werken als docent bij Toegepaste Psychologie en zijn gekwalificeerd mindfulness-trainer.

Contact

Wil je je aanmelden, maar passen de data en tijden niet in jouw planning? Of heb je andere vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op: mindfulness-fmr@hva.nl

Gepubliceerd door  Faculteit Maatschappij en Recht 24 januari 2023