Onderwijs- en Innovatieplein
Principes
Principes rondom het inrichten van de leeromgeving
Het inrichten van een Brightspace pagina klinkt makkelijk. Voor de docent is de opbouw en de content logisch en duidelijk. Toch is gebleken dat de ervaring van de HvA student anders is. Om de ervaring van de HvA student te vergroten staan hieronder een aantal principes die je kunnen helpen bij de inrichting van de Brightspace pagina’s.
Principe |
Toelichting principe |
Implicatie |
Coherence/coherentie |
Studenten leren het best als alleen relevante en samenhangende informatie wordt gepresenteerd. |
vermijd overbodige/ongerelateerde woorden, beelden en geluiden (muziek, plaatjes, letters, verschillende kleurtjes…meestal leidt het alleen maar af of leidt het tot cognitive overload ) |
Redundancy / overtolligheid |
Beeld in combinatie met audio werkt beter dan beeld met audio en geschreven tekst. Dat laatste leidt tot cognitieve overload. |
Audio bij beeld is beter, dan audio, beeld en tekst! Laat tekst zoveel mogelijk achterwege. Vermijd uitgeschreven tekst in je PowerPoint die je vervolgens ook nog eens voorleest; geen ondertiteling van een kennisclip in dezelfde taal als de audio (tenzij de audio slecht is of dit in het kader van toegankelijkheid gewenst is). |
Signaling / signalering |
Richt de aandacht van de student op wat belangrijk is. |
Werk in presentaties vooral met steekwoorden en vermijd hele zinnen; houd plaatjes zo simpel mogelijk en ‘to the point’; highlight of vergroot relevante beeldelementen. Werk met voice-over, zoom in. |
Spatial contiguity / ruimtelijke nabijheid |
Plaats corresponderende woorden en afbeeldingen zo dicht mogelijk bij elkaar. |
Plaats verklarende tekst direct naast het betreffende beeldelement en niet in bijvoorbeeld een genummerd lijstje; zorg dat in Brightspace de tekst en het bijbehorende plaatje naast elkaar en niet onder elkaar staan (uit beeld scrollen!). |
Temporal contiguity / tijdelijke nabijheid |
Corresponderende woorden en beelden moeten tegelijkertijd gepresenteerd worden. |
Gebruik in je presentatie animaties die de flow van je verhaal volgen: ze dienen pas in beeld te verschijnen op het moment dat je een concept/voorbeeld behandelt (en daarna bij voorkeur weer te verdwijnen). |
Segmenting |
Bied informatie in kleine, samenhangende, eenheden aan. |
Geef de student de gelegenheid om kennisclips stil te zetten (en tempo in te stellen). Behandel per cursusitem in Brighspace één onderwerp dat de student ook in één keer kan afronden, inclusief eventuele oefening; hetzelfde geldt voor de informatie en de bijbehorende taak/oefening; houd online presentaties en kennisclips bij voorkeur beperkt tot maximaal 7 minuten. Duren ze langer, knip ze dan op en voeg verwerkingsopdrachten tussen. |
Pre-training |
Hoe groter de voorkennis, hoe complexer de nieuw gepresenteerde en te verwerken informatie kan zijn. |
Ga na of de kennis aansluit bij de voorkennis van de student. Presentaties en kennisclips voor gevorderde studenten kunnen meer informatie bevatten en wellicht ook iets langer zijn dan voor studenten die nieuw in het kennisdomein zijn. |
Modality / modaliteit |
Wanneer beeld en geluid met inachtneming van de andere principes gecombineerd worden, versterkt dit het leren. |
Als je online synchroon lesgeeft, gebruik dan ook de mogelijkheid om online afbeeldingen met je studenten te delen; zet kennisclips vooral asynchroon in en voor onderwerpen waar het combineren van afbeeldingen en audio een toegevoegde waarde heeft. Gebruik audio/mondelinge info bij beelden, i.p.v. geschreven teksten. |
Multimedia |
Tekst en goedgekozen beeld is beter dan tekst alleen |
|
Peronalization / personalisering |
Een persoonlijke stijl van communiceren heeft een positieve invloed op het leren. |
Gebruik in Brightspace een informele en actieve schrijfstijl, inclusief ‘je’ en ‘jij’ als aanspreekvorm. Presenteer jezelf persoonlijk als ‘gezicht van de cursus’. Spreek in kennisclips je studenten direct aan. Gebruik vriendelijke menselijke stemmen (geen computerstem), laat vaktaal achterwegen. Maak gebruik van video en/of audioclips voor instructie, feedback of in announcements, voor een persoonlijkere communicatie dan alleen schriftelijk. |
Image/beeld |
Zorg dat alleen relevante zaken in beeld zijn. |
Toon alleen beelden die essentieel zijn, je hoeft als spreker niet altijd in beeld te zijn. |
Aanvullend Bronvermeldingen |
Bij al het beeldmateriaal vermeld je de bron. |