Onderwijs- en Innovatieplein
Leerresultaten in je curriculum
Volgens constructive alignment, een basisvoorwaarde voor het ontwerpen van onderwijs, ontwikkel je een curriculum op basis van beoogde leerresultaten. Hier lees je alles over leerresultaten en hoe je deze opstelt op curriculumniveau.
De beschrijving van leerresultaten heeft als doel dat er verschillende leerwegen en leeractiviteiten mogelijk zijn per student, terwijl tegelijkertijd gewaarborgd wordt dat studenten voldoen aan hetzelfde niveau.
Om als startbekwaam professional in het beroepenveld aan te treden leren studenten de kennis, vaardigheden en houding aan die belangrijk zijn om als beginnend beroepsbeoefenaar in het beroepenveld te starten. Elke opleiding kent daarom eindkwalificaties, die beschreven zijn in competenties: clusters van kennis, vaardigheden en beroepsattitudes op eindniveau (Vereniging van Hogescholen, 2016). Dit zijn individuele verworvenheden die studenten gedurende de opleiding of onderwijseenheid aanleren (Hogeschool Utrecht, 2017). De eindkwalificaties worden uitgeschreven naar leerresultaten, zowel op eindniveau als per opleidingsfase op basis van zelfstandigheid en complexiteit.
Benieuwd hoe je nu leerresultaten opstelt op curriculumniveau? Bekijk dan het stappenplan.