Programma Ondernemerschap

Tony's Chocolonely Onderwijs Casus

IXANEXT

Er is een onderwijs casus voor studenten ontwikkeld over sociale onderneming Tony’s Chocolonely. Sociaal ondernemerschap is een groeiend fenomeen op mondiaal niveau en Tony’s Chocolonely is een van de bekendste sociale ondernemingen van Nederland. De casus wil studenten inspireren om na te denken over ondernemerschap dat een positieve impact heeft op de samenleving. De oorspronkelijke zaak werd gepubliceerd in december 2018 en een update werd gepubliceerd in januari 2021.

In deze onderwijs casus wordt het verhaal van Tony’s Chocolonely ontrafeld. Wat zijn de geheimen achter hun succes? Hoe werken zij aan het realiseren van hun maatschappelijke missie? Wat is het belang van een transparante waardeketen? Hoe brengen en communiceren ze hun producten en verhaal? Welke rol speelt hun organisatiecultuur? De case bevat vragen voor leerlingen en lesnotities voor docenten. Deze case is onderdeel van de Amsterdam Entrepreneurship Cases van IXAnext, een programma dat tot doel heeft economische bedrijvigheid en ondernemerschap in onderzoek en onderwijs te stimuleren.

Thema's

Ondernemerschapsonderwijs - Sociaal Ondernemerschap

Onderzoekers

Nesrien Abu Ghazaleh

Maarten Hogenstijn

Andere betrokkenen

Merel Sluiter

Partners

IXAnext

Tony's Chocolonely

Professionele publicaties

Abu Ghazaleh, N., Hogenstijn, M., & Sluiter, M. (2018, Dec 10). The story of Tony’s Chocolonely: Amsterdam entrepreneurship cases. Innovation Exchange Amsterdam. https://pure.hva.nl/ws/portalfiles/portal/5255121/Tony_s_teaching_case_final.pdf

Hogenstijn, M. (2021). The story of Tony’s Chocolonely - update December 2020. Innovation Exchange Amsterdam. https://entrepreneurshipcases.amsterdam/tonyschocolonely

Website

https://entrepreneurshipcases.amsterdam/tonyschocolonely

Contact details

Maarten Hogenstijn - m.hogenstijn@hva.nl

Gepubliceerd door  CAREM 25 mei 2022