Programma Ondernemerschap

DigiFABS van start! Realiseren van digitale transformatie in mkb

HvA zet een belangrijke stap in de digitale transformatie van het mkb in de Food & Beverage-industrie

4 mrt 2024 18:33 | Ondernemerschap

In een dynamische wereld die snel digitaliseert, is aanpassing van mensen, organisaties en de samenleving cruciaal. Bedrijven moeten zich aanpassen aan deze digitalisering om op de lange termijn relevant te blijven, maar veel bedrijven ervaren obstakels bij het toepassen van nieuwe technologieën. Vooral in het mkb is het niveau van digitalisering laag, en specifiek de F&B-sector, als grootste industrie in de EU, loopt achter in deze ontwikkeling. En dat terwijl er een enorm potentieel is om van opkomende technologieën te profiteren, bijvoorbeeld om duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken. Met deelname aan het project DigiFABS zet het lectoraat Entrepreneurship van de Hogeschool van Amsterdam een belangrijke stap in de digitale transformatie van het mkb in de Food & Beverage-industrie (F&B-sector).

Het lectoraat Entrepreneurship van de Hogeschool van Amsterdam heeft zich aangesloten bij het Europese project DigiFABS Digital Change Agents for Food and Beverage SMEs, een consortium bestaande uit veertien hogeronderwijsinstellingen, beroepsopleidingen, bedrijven en netwerkorganisaties uit zeven Europese regio's.

Kick off DigiFABS project

Mike Russell, onderzoeker bij het lectoraat Entrepreneurship, reisde deze maand af naar Münster, Duitsland, voor de kick off van het project. De tweedaagse kick off stond in het teken van het bespreken van het project met alle consortiumpartners, zowel op het gebied van projectmanagement als inhoudelijk, zoals de verwachte concrete outputs. Mike Russell vertelde hier over de onderzoeksdoelen, methodologie en verantwoordelijkheden die bij het project komen kijken.

DigiFABS streeft ernaar digitale, veerkracht- en innovatievaardigheden te bevorderen om het beheer van digitale transformatie in kleine en middelgrote bedrijven in de F&B-verwerkingssector te optimaliseren. Het doel is om een holistisch cursusprogramma te ontwikkelen voor de belangrijkste stakeholders samen uit de F&B sector; studenten, docenten en bedrijven.

Nieuwe vaardigheden voor Digital Change Agents

Om de digitale transformatie een duurzame toekomst te bieden, moet de toekomstige generatie werknemers namelijk met nieuwe vaardigheden worden klaargestoomd. Deze werknemers noemen we Responsible Dynamic Digital Change Agents (RDDCA): vakkundige mensen die de leiding kunnen nemen in strategisch transformatieprojecten binnen organisaties in de F&B. Hun rol vraagt meer dan alleen technologische kennis. Het draait om persoonlijke, sociale en methodologische vaardigheden om digitaliseringsprojecten te sturen en de uitvoering van digitale verandering te faciliteren. De komende drie jaar worden concreet een zomerschool pilotprogramma voor studenten en bootcamps voor mensen in het F&B-mkb ontwikkeld.

HvA neemt het voortouw in het onderzoek

Het project wordt geleid door Fachhochschule Münster University of Applied Sciences. De HvA neemt het voortouw in het onderzoeksdeel van het project. Wij zullen de basis leggen voor het project door inzichten vanuit de literatuur en vanuit het veld te verzamelen. Daarnaast krijgen we een belangrijke rol in de conceptualisering, pilotfase en de optimalisatie van het cursusprogramma. Hier zal ook een rol weggelegd zijn voor het samenwerkingsverband The Food Lab van de HvA.

Het project is gestart op 1 februari 2024 en duurt tot 1 februari 2027.