Programma Ondernemerschap

DOCENTEN VOORBEREID OP INTEGREREN VAN BLOCKCHAIN-TECHNOLOGIE

3 jul 2023 12:34 | Ondernemerschap

Generation Blockchain, een door de Europese Unie gefinancierd Erasmus+ programma, heeft onlangs een driedaagse training georganiseerd om te voldoen aan de evoluerende eisen van de door blockchain mogelijk gemaakte arbeidswereld. Het evenement vond plaats van 13 tot 15 juni 2023 bij het Frankfurt School Blockchain Centre in Duitsland en bracht docenten en onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA), Universiteit van Porto en Universiteit van Szczecin (consortium leider), Momentum, EUEI, Frankfurt School of Finance and Management samen. Binnen de HvA spelen de onderzoeksgroep Ondernemerschap, de Amsterdam School of International Business en het International Office een rol als projectpartners van Generation Blockchain.

Het voornaamste doel van het programma was om de deelnemers van de Generation Blockchain Learning Week op te leiden en hen de nodige kennis en vaardigheden te geven om blockchain-technologie te integreren in hun onderwijsmethoden. Dr. Mike Russell, projectpartner, docent en onderzoeker aan de AUAS, legde uit: "Het doel van de week was om deelnemers te ondersteunen bij het verwerven van een dieper begrip van de omgekeerde Open Educational Resources en de Online Course, evenals hoe blockchain-concepten geïntegreerd kunnen worden in verschillende onderwijsdisciplines en onderzoeksactiviteiten." Naast het verbeteren van het begrip en bewustzijn van de impact van blockchain op de maatschappij, bestuur, duurzaamheid, werkgelegenheid, bedrijfsleven, levenslang leren en ondernemersmogelijkheden, had het programma het doel om de integratie van het nieuw ontwikkelde trainingsmodel in de eigen onderwijsaanpak van de deelnemers te verkennen.

Diverse deelnemers en boeiende activiteiten

Onder leiding van Sarah Palurovic, van de Frankfurt School of Finance and Management, bleek de trainingsweek een goed georganiseerd en boeiend evenement te zijn. Deelnemers vertegenwoordigden diverse onderwijsdisciplines en interessegebieden zoals recht, economie, projectmanagement, AI en machine learning, finance/fin-tech, logistiek en supply chain, innovatie en technologie. De uiteenlopende achtergronden van de deelnemers droegen bij aan een levendige leeromgeving. Gedurende het driedaagse programma dompelden de deelnemers zich onder in een reeks activiteiten die waren ontworpen om hen te helpen de waarde van de onderwijsmaterialen van Generation Blockchain te begrijpen, vaardig te worden in hun toepassing en de basis te leggen voor de integratie van blockchain in zowel het onderwijs als onderzoeksprogramma's.

Inzichten en toekomstige implementaties

De Generation Blockchain Learning Week deelden gastsprekers van de Frankfurt Blockchain School en het DEC Institute hun expertise en inzichten met de deelnemers om de leerervaring te verrijkten met waardevolle context en praktijkvoorbeelden. Door blockchain-concepten te integreren in het onderwijs en onderzoek, streven de deelnemende onderwijskrachten ernaar om de volgende generatie ondernemers beter voor te bereiden op succes in de door blockchain mogelijk gemaakte arbeidswereld. Deelnemers van de HvA hebben hun intentie uitgesproken om blockchain op te nemen in hun cursussen met behulp van de verstrekte materialen. José Ruiz del Portal Tranche (senior docent en onderzoeker in Finance en International Business aan de Amsterdam School of International Business) vertelde: "Ik heb nu een solide structuur en materialen om blockchain te implementeren in de gebieden waar ik direct verantwoordelijk voor ben. Eerst moet ik de materialen ontwerpen en selecteren voor zowel de module Digital Fintech Strategy als het onderzoekslaboratorium." Mike van Roosmalen (Senior Docent in Accounting en Business Information Technology aan de faculteit Bedrijfskunde en Economie, Amsterdam School of International Business, Afdeling Finance en Accounting) merkte op: "In de komende maanden zal ik de ontwikkelde modules verkennen en zeker de eerste twee modules gebruiken. Mijn plan is om ze op te nemen in de deeltijd cursus die start in oktober 2023 en de versnelde cursus die start in februari 2024." Naast José Ruiz del Portal Tranche en Mike van Rosmalen namen nog vier andere fantastische HvA-deelnemers met uiteenlopende disciplines deel aan de Learning Week. Namelijk, Rutger Siebenga (coördinator van de Minor Ondernemerschap en docent aan de Parttime Academy op het gebied van supply chain management), Raúl Casado Linares (docent en onderzoeker aan de Faculteit Bedrijfskunde en Economie en Amsterdam School of International Business), Alexis van Dam (onderzoeker Marketing & Sales en senior docent Commerciële Economie aan de Faculteit Bedrijfskunde en Economie) en Matthew Hall (Interim Onderwijscoördinator bij Studentenzaken, Docent Informatietechnologie en SAP-ERP aan de Amsterdam School of International Business).

Dr. Mike Russell zal zijn collega's bij de HvA ondersteunen met deze inspanningen en benadrukte de hoge kwaliteit van de bronnen. "De bronnen bieden een solide basis om op voort te bouwen. Mijn bedoeling is om onze collega's te ondersteunen bij het effectief gebruik ervan." Door onderwijskrachten uit te rusten met de nodige tools en kennis, streeft Generation Blockchain ernaar een blijvende impact te hebben op de voordelen van blockchain-onderwijs in heel Europa.