Programma Ondernemerschap

Effectief sociaal ondernemerschaps-onderwijs voor kinderen

Toekenning Erasmus+ subsidie voor internationaal onderzoeksproject

11 nov 2022 11:53 | Ondernemerschap

Hoe kun je kinderen op een effectieve manier laten leren over sociaal en duurzaam ondernemen? En hoe kun je aanbieders van ondernemerschapsonderwijs, leerkrachten en beleidsmakers daarbij ondersteunen? Dat zijn de centrale vragen in IDEEC, een nieuw internationaal project dat wordt geleid door het Programma Ondernemerschap van de Hogeschool van Amsterdam. De HvA werkt samen met Amsterdam Impact, Fawaka Ondernemersschool en 6 internationale partners in vier landen.

IDEEC staat voor ‘Impact-Driven Entrepreneurship Education for Children’. Doel van het onderzoek is de vorming van een internationaal onderzoeksconsortium rond het thema impactgedreven ondernemerschapsonderwijs voor kinderen, waarin kennis over soortgelijke programma’s wordt uitgewisseld en verder ontwikkeld.

De partners van IDEEC willen aanbieders van ondernemerschapsonderwijs, leerkrachten en beleidsmakers ondersteunen bij het opzetten van effectieve impactgerichte programma's voor kinderen in de leeftijd van 9-15 jaar. Zo kunnen deze kinderen leren om oplossingen te ontwikkelen op het gebied van ondernemerschap voor milieu- en maatschappelijke vraagstukken.

Internationaal vervolg op Amsterdams onderzoek

IDEEC is het internationale vervolg op het Fawaka onderzoeksproject dat in juli 2022 is afgerond. Het project wordt gefinancierd door het Europese subsidieprogramma Erasmus+ en loopt t/m september 2025. Op 10 en 11 november was de startbijeenkomst in Amsterdam waarbij alle partners aanwezig waren.

PARTNERS

Naast de Hogeschool van Amsterdam zijn aangesloten:

Nederland

Fawaka Ondernemersschool
Amsterdam Impact (gemeente Amsterdam)

Spanje

Junta de Extremadura (regionale overheid)
Centro Internacional Santander Emprendimiento (CISE)

Italie

Invento Innovation Lab