Programma Ondernemerschap

Vier valkuilen voor fashion startups...

en inspiratie hoe je ze voorkomt
Gepost op: 23 jun 2020 | Ondernemerschap

Heel veel studenten – en niet alleen van modeopleidingen – hebben de ambitie om te gaan ondernemen in de mode. Dit komt vaak voort uit een combinatie van een persoonlijke passie voor het dragen van en shoppen voor leuke kleding, het droombeeld om je eigen kleding te dragen en gedragen te zien worden én vaak ook het onbewust zijn van het feit dat de mode-industrie één van de branches is waar de negatieve impact op onze planeet en samenleving het meest tastbaar is. De meeste van deze mode startups slagen er niet in om echt een lift-off te hebben én hebben een minder grote impact dan ze in eerste instantie geoogde te hebben. We zien bij deze studenten startups in de mode de volgende vier valkuilen terugkomen:

Twee linkerhanden

Veel studenten die een fashion startup beginnen hebben enkel ervaring als consument en hebben nog geen netwerk in de mode-branche. Daarnaast missen ze de vaardigheden en/of kennis om zelf producten of eerste prototypes te vervaardigen.

De oplossing wordt dan te vaak gezocht in het inkopen van kant-en-klare producten bij de leveranciers die via google te vinden zijn. Producten waar dan uiteindelijk een logo wordt in geborduurd of op geplakt.

Navelstaren

Het kan veel voordelen hebben om een eindgebruiker in je founding team te hebben, maar bij mode startups zien we vaak dat het bedrijf gebouwd wordt rond het end-user insight van de founder die het leuk lijkt om zijn eigen merk te dragen.

Hoewel het soms lijkt alsof nieuwe modemerken uit het niks en met gemak gelanceerd worden en succesvol zijn, gaat er achter dit succes een diep begrip van de behoeftes van een specifieke doelgroep schuil. Zo is Daily Paper bijvoorbeeld begonnen als een blog en hadden de founders al bewezen zicht te hebben op de behoefte en cultuur van hun doelgroep, voordat zij hun kledingmerk lanceerde.

Optisch bedrog

Derde valkuil gaat over het eerste succes dat vaak wordt verward met het bewijs dat je echt een potentiele markt hebt aangeboord. Veel ondernemers zijn in staat om een mooie webshop met een professionele uitstraling neer te zetten én op deze manier heel snel zijn er de eerste stuks te verkopen, nadat je promotie voor jouw merk hebt gemaakt op social media.

Maar het is goed om te kijken wie echt je klanten zijn én hoeveel er terugkomen voor een tweede aankoop. In veel gevallen zijn het de alom bekende vrienden, familie en gekkies die éénmalig een aanmoedigings- of impulsaankoop doen, zelden is er bij deze eerste golf van aankopen spraken van een eenduidig klantprofiel.

Niet zo duurzaam als gedacht

Tot slot is het maar de vraag hoe duurzaam deze fashion startups echt zijn. Veel van de bedrijfsideëen branden zich als een duurzaam modeconcept, maar vaak is de uitwerking verre van duurzaam.

Dit heeft te maken met het feit dat de ondernemers achter het concept vaak niet het netwerk, de vaardigheden en kennis hebben om hun supply chain echt duurzaam te organiseren.

Maar het is vooral de vraag hoe duurzaam het is om extra aanbod van producten zoals hoodies, t-shirts, broeken, tassen en schoenen te creëren zonder dat deze echt andere functionaliteiten bieden of significant duurzamer tot stand zijn gekomen? Het grote probleem in de fashion is op dit moment het overaanbod en de hoeveelheid niet gedragen en weggegooide kleding. Meer van hetzelfde is dus per definitie niet duurzaam.

Maar hoe dan wel?

Dus voordat je een businessplan schrijft voor een mode startup of product waarbij je kant-en-klare producten inkoopt en slechts nog even bedrukt of laat bedrukken – los van of je ze inkoopt via Alibaba of bij dat ene hippe merk – bedenk dat het ook anders kan. Laat je inspireren door ondernemers wie het wel is gelukt om een startup te beginnen en door te groeien én de manier waarop hun doelgroep winkelt of de manier waarop een kledingstuk wordt gebruikt te veranderen.

Inspiratiebron 1: IV-Walk

Alissa Rees bedacht een kledingstuk dat nog niet bestond: een draagbaar infuus in de vorm van een bodywarmer. Als je haar bijzondere verhaal leest zie je dat Alissa haar eigen ervaringen met de infuuspaal het startpunt vormden.

Ook jij kan op zoek gaan naar een probleem om te verhelpen, naar een doelgroep voor wie je iets wil betekenen – in de zorg, op de sportvereniging, tijdens het uitgaan, het kan overal zijn. Overal zijn er plekken, handelingen en spraken van verspilling en negatieve emoties.

En Ga vervolgens niet op zoek naar een kant-en-klaar product, maar vraag iemand om je te helpen met het maken van een prototype of vraag iemand om je te leren naaien. Met als resultaat dat je doormiddel van continu testen en verbeteren echt een nieuw kledingstuk met vernieuwende eigenschappen ontwerpt.

Lees meer over IV-Walk:

Inspiratiebron 2: Indochino

De founders van Indochino waren halverwege de twintig toen ze begonnen én geen modestudenten. Dus op jonge leeftijd een succesvolle startup in de mode beginnen kan zeker, ook als je geen mode achtergrond hebt.

Hun e-commerce startup verkoopt betaalbare maatpakken en hoewel het niet per se een duurzaam concept is, kan je veel van ze leren.

Nadat ze hun waarde propositie – betaalbare maatpakken – hadden bepaald zijn ze niet begonnen met het ontwerpen van pakken. In plaats daarvan zijn ze gaan ontwerpen hoe de aankoopervaring online eruit moest zien om hun doelgroep te overtuigen hun maatpak online te kopen.

Vervolgens hebben ze de controle genomen over het productieproces met als resultaat dat een hele fabriek opnieuw is ingedeeld. Beide acties geven Indochino een ongelofelijk concurrentievoordeel maar vergde een investering van geduld en tijd om de benodigde studies te doen, netwerken te ontwikkelen en partners te overtuigen.

Lees meer over Indochino:

Inspiratiebron 3: Patagonia

Tot slot is er Patagonia, misschien wel het toonvoorbeeld van wat we met z’n allen als duurzame startup zien. Een outdoor merk dat de wereld mooier achterlaten dan we haar vonden centraal in haar bedrijfsvoering heeft, maar dit ook combineert met commercieel succes.

Toch laat het verhaal van Patagonia zien dat het hebben van een duurzame missie niet iets is dat je hebt of niet hebt. Het is een proces van continue verbetering én het blijven zoeken naar verbeteringen en het maken van moeilijke afwegingen. Wat als een oproep naar je klanten om niet een nieuwe jas te kopen, maar de oude te repareren resulteert in een ongekende omzetgroei? Is dat goed of niet?

Patagonia laat zien dat je als ondernemer je moet blijven verdiepen in je eigen product, moet blijven leren over duurzaamheid en de wereld om je heen. En dat je elk onderdeel van je supply chain, je bedrijfsvoering, maar ook het leven van jouw product, nadat de klant het niet meer gebruikt kritisch moet blijven benaderen.

Lees meer over Patagonia:

Fashion startup op de HvA?

Heb je voornemens een vernieuwende fashion startup te beginnen of ben je daar al mee bezig? Kom dan een keer langs in de Amsterdam Venture Studios in het Wibauthuis. Hier kan je als student en alumnus van de Hogeschool van Amsterdam gebruik maken van allerlei ondersteuning en faciliteiten.

Zo is er het 10K Pre-Incubator programma, het gratis membership van de Amsterdam Venture Studios waarbij je gebruik kan maken van de werkplekken én toegang tot coaches, onderzoekers en tal van methoden om je te helpen bij jouw startup.

Bonus – handige tips & tools

  1. Bouw een team
    https://tallyfy.com/perfect-startup-team/
  2. Verkrijg inzicht in een probleem
    https://www.metabeta.com/articles/process/problem-statement-canvas/
  3. Werk de klantreis uit
    https://medium.com/@ColumbiaRoadCom/why-and-how-to-create-a-customer-journey-map-download-free-template-b832a614cbe0
  4. Ga de straat op
    https://www.boardofinnovation.com/tools/interview-guide/
  5. Leer over de SDG’s
    https://www.edx.org/course/how-to-achieve-the-sustainable-development-goals