Moeilijke gesprekken op een grootstedelijke school

Jonas Vergeldt is docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen op verschillende middelbare scholen in Utrecht. Hij is verbonden aan de HvA onderzoeksgroep Dialoog+ die wordt begeleid door promovendus burgerschapsonderwijs Yaël Weening. Zij doet in een vierjarig traject onderzoek naar hoe polarisatie in het onderwijs tegengegaan kan worden. Uiteindelijk is het doel om docenten handvatten te geven om dialogische vaardigheden bij leerlingen aan te leren en daarmee polarisatie tegen te gaan.
Op de website van de VO-raad vertelt Jonas hoe hij in schooljaar 2023-2024 docentonderzoeker op het gebied van polarisatie werd. Een initiatief vanuit de scholenkoepel PCOU Willibrord. Als docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen werkt hij op verschillende middelbare scholen in Utrecht. Tegenwoordig werkt hij op Descart en is hij verbonden aan de onderzoeksgroep Dialoog+.

Promovendus Yaël Weening onderzoekt in haar promotieonderzoek welke uitdagingen en kansen er liggen voor het zogeheten ‘dialogisch burgerschapsonderwijs’ (opent in nieuw venster)om controversiële thema’s beter bespreekbaar te maken in de klas. Voor haar onderzoek heeft ze verschillende lessen maatschappijleer en geschiedenis structureel geobserveerd.