LO in Beweging
dhr. S. Mauw (Steven)
Docent-onderzoeker | projectleider onderzoekslijn 3Steven Mauw is projectleider bij het lectoraat Bewegen In en Om School en opleidingsdocent aan de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO). In 2010 studeerde hij af aan de ALO in Amsterdam. Steven werkte als vakdocent Bewegingsonderwijs in het (speciaal) basisonderwijs en geeft advies en scholing aan scholen en overheden over de inrichting en speelmogelijkheden op schoolpleinen.
Steven werkt bij het lectoraat als projectleider op de onderzoekslijn 'Meer bewegen in en om school'. De vakleerkracht Bewegingsonderwijs kan vanuit zijn specialistisch pedagogisch vakmanschap een belangrijke rol spelen in het creëren van een rijke en op maat gemaakte omgeving die uitnodigt tot bewegen tijdens de schooldag. Het perspectief van de kinderen en de samenwerking met groepsleerkrachten, sportbuurtwerk en sportverenigingen, worden onderzocht. Steven ontwikkelde met collega's en scholings- en adviesbureau ‘Alles in Beweging’ de keuzewijzer Online Bewegen. De keuzewijzer biedt leerkrachten en ouders een overzicht van geschikte en betrouwbare online beweegactiviteiten voor kinderen; gerubriceerd per leeftijdsgroep en elk gekoppeld aan een doel.
Als opleidingsdocent bij de ALO werkt Steven in het tweede studiejaar. Hierin houdt hij zich o.a. bezig met de vakdidactiek in het basisonderwijs en de verbinding tussen onderzoek en onderwijs.
-
A Tale of Two Cities: Understanding Children's Cycling Behavior From the Socio-Ecological Perspective
Yesiltepe, D., Pepping, R., Ling, F. C. M., Tempest, G., Mauw, S., Janssen, M., & Hettinga, F. (2022). A Tale of Two Cities: Understanding Children's Cycling Behavior From the Socio-Ecological Perspective. Frontiers in Public Health, 10, 1-6. [864883]. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.864883
-
De Keuzewijzer Online Beweegactiviteiten
Mauw, S., van Gelder, W., & Janssen, M. (2021). De Keuzewijzer Online Beweegactiviteiten. Lichamelijke Opvoeding, 5, 10-12.
-
De dynamische schooldag: de complexiteit van het succesvol aanbieden van beweegactiviteiten
van Gelder, W., Janssen, M., Mauw, S., & Goedhart, B. (2021). De dynamische schooldag: de complexiteit van het succesvol aanbieden van beweegactiviteiten. Lichamelijke Opvoeding, 109(2), 8-11.
-
Meer bewegen in en om de scholen in de Westelijke Tuinsteden.
Mauw, S., Ruhl, M., & Janssen, M. (2021). Meer bewegen in en om de scholen in de Westelijke Tuinsteden. Lichamelijke Opvoeding, 2021(2), 25-28.
-
Hoe creëer je een veilige testomgeving in de gymzaal?
Wolven, I., Kamps, J., & Mauw, S. (2018). Hoe creëer je een veilige testomgeving in de gymzaal? Lichamelijke Opvoeding, 2018(juli), 48-51.
-
Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling
Janssen, M., & Mauw, S. (2016). Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling: belangrijker voor kinderen dan gedacht. Lichamelijke Opvoeding, 104(3), 21-23.