LO in Beweging

Lekker alles zelf doen

Afgestudeerd! Hoe gaat het ermee?

21 apr 2021 09:54 | LO in Beweging

Zijn rugzak was goed gevuld op de Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO). Vol vertrouwen staat Ryan Corzilius (21) nu voor de klas op de mavo van het Kennemer College, randje Heemskerk/Beverwijk. Het is al zijn tweede vervangingsplek binnen de scholengemeenschap SVOK sinds hij afstudeerde in augustus 2020, dus hij bevalt goed. En het lesgeven bevalt hem ook!

“Ik vind het heel leuk om onderdeel te zijn van de vaksectie Lichamelijke Opvoeding, we zijn met z’n vieren. Anders dan toen ik nog stageliep, heb ik nu echt inspraak en ben ik onderdeel van het team.” De nog jonge Ryan straalt één en al enthousiasme uit: “Ik ben denk ik wel de jongste in het hele team, ja.” Met de vaksectie kon hij gelijk veelvuldig om de tafel, omdat het aanbod van de bewegingslessen ‘coronaproof’ gemaakt moest worden. Sinds kort mogen ze weer buiten lesgeven en ze gebruiken daarvoor het nabijgelegen voetbalveld. “Er kwamen veel praktische vragen langs, zoals ‘gaan we softbalhandschoenen gebruiken en hoe gaan we die schoonmaken na afloop?’ We gebruiken nu veel pass-vormen in plaats van rechtstreekse duels in bepaalde sporten. Je wordt er wel creatief van.”

Eigen invulling

Hij ‘levelt’ goed met de leerlingen, terwijl - of misschien juist wel omdat - hij niet zo heel veel ouder is. Zelf was hij 16 toen hij begon aan de ALO en 20 jaar toen hij afstudeerde. Spannend om gelijk voor de klas te gaan? “Nee hoor, ik vind het heerlijk om alles zelf te doen en eigen invulling aan de lessen te geven.” Hij begon in december afgelopen jaar op de mavo van het SVOK als vervanger van een zwangerschapsverlof, daarvoor gaf hij les op het havo/vwo. “Ik heb natuurlijk het vakwerkplan overgenomen dat er ligt, maar kan zelf bepalen in welke vorm ik de gestelde onderdelen behandel. Gelukkig hebben we het werken met vakwerkplannen uitvoerig gehad op de ALO.”

Aandacht voor mentorschap

Buiten de lessen LO om is hij ook al mentor van een aantal leerlingen. “Heel leuk om ook al coachleerlingen te hebben. Ik vind wel dat er op de ALO iets meer aandacht besteed mag worden aan het algemene mentorschap, want veel docenten LO worden ook mentor.” Hij beseft dat het natuurlijk per school verschilt, maar toch had hij hierin wat meer voorbereiding gewild: “Ik zoek veel zelf uit hoor, maar kan me voorstellen dat er wel algemene kennis gedeeld kan worden over wat er allemaal komt kijken bij het mentorschap; met welk netwerk van andere professionals krijg je bijvoorbeeld te maken?”

Over 15 jaar

“Wat ik over 15 jaar doe? Haha, eerst even bekijken wat ik vanaf juni ga doen,” lacht Ryan. Hij is toegevoegd aan de talentenpoule van de SVOK, dus het is best kansrijk dat hij weer kan doorschuiven naar een andere plek. “Maar als ik dan toch ver vooruitkijk, zie ik mezelf wel op de ALO lesgeven in het didactisch leren. Lijkt me heel leuk om op die manier invloed te hebben op het bewegingsonderwijs.”