Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum Techniek

Elektrische wagenparken en aansluitingen

Met het oog op de groeiende interesse van bedrijven om over te stappen op elektrisch, ontstaat de vraag hoeveel elektrische auto’s en vrachtwagens nog kunnen worden gefaciliteerd op bestaande aansluitingen en in hoeverre slim laden hier capaciteitsuitbreiding kan vermijden.

De bestudeerde case betreft verhuizer Deudekom in Duivendrecht die meerdere elektrische voertuigen en vrachtwagens heeft. Het bedrijf loopt tegen de grenzen van haar capaciteitsaansluiting aan. De analyse is een energie-analyse, inclusief een analyse van de haalbaarheid van buffercapaciteit (batterijen) en zonnecellen.

De belangrijkste conclusies zijn:

  1. Het ontwikkelde EVEC 2.0 model geeft fleetowners de mogelijkheid om te bepalen hoeveel EV’s nog op hun netaansluiting kunnen worden geplaatst, inclusief effecten van slim laden, opwekken van elektriciteit met PV en opslag van elektriciteit in een batterij.
  2. In de onderzochte case bij verhuizer Deudekom kunnen tot 4x meer EVs worden opgeladen (van 6 naar 26 EV’s) bij de huidige netaansluiting bij toepassing van slim laden;
  3. Als het volledige dak van het bedrijfsgebouw wordt bedekt met PV dan past dat niet op de huidige netaansluiting. In de donkerste perioden in de wintermaanden is alle opgewekte zonne-energie voor eigen verbruik en is er geen extra zonne-energie beschikbaar om EV op te laden.
  4. Met een vaste batterij-opslag die overdag wordt opgeladen, is het mogelijk om in de avond nog meer EV op te laden (22 EV’s extra).
Gepubliceerd door  Urban Technology 26 augustus 2019