Leren is een actief proces waarin kennis wordt geconstrueerd. Dit proces is voor iedere leerling anders en vraagt individuele ondersteuning.
Although history standards generally aim at developing historical consciousness among secondary school students, there is not much research-based knowledge to support making connections between the past, the present ...
Eind maart 2019 lanceerden de beroepsvereniging van mbo-docenten BVMBO en het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren van de MBO-Raad gezamenlijk een beroepsbeeld voor de mbo-docent. Het beroepsbeeld laat de ...
In het mbo zijn tal van rollen en taken die leiden tot een variëteit aan ontwikkelmogelijkheden voor docenten in het mbo. Een dergelijke variëteit is een belangrijke voorwaarde om met energie en passie betrokken te ...
Philip Kohnstamm wijst in zijn werk op het belang van het leren van leraren en van de dialoog binnen de school over nieuwe inzichten ten aanzien van leren en lesgeven. Die twee thema’s zijn nog steeds uitermate ...
In aanvulling op twee eerdere blogs van Dick van Wateren en George Lengkeek over de vraag hoe je leerlingen aan het verwonderen krijgt en wat dat zowel leerlingen als leraren oplevert, ga ik in dit stuk in op de ...
This introduction to the special issue provides an overview of the role of practice in a second language (L2) from both pedagogical and theoretical perspectives.
In most teacher training programs for Dutch mathematics teachers, history of mathematics is a required part of the curriculum. The courses provide historical background knowledge of certain mathematical developments ...
Studies show adults’ attitudes towards citizenship to be related to their educational level. It has been claimed that higher educated people more often possess ‘good’ citizenship values. However, only limited insight ...
Het leren en ontwikkelen van kinderen en jongeren vindt plaats op school en in de klas, maar ook daarbuiten, op andere locaties of buiten schooltijd. Leren en ontwikkelen buiten de reguliere lessen kan min of meer ...
Traditionally, teacher professional learning is often seen as something that mainly takes place in organized, formalized settings. This article takes a broader starting point: the idea that it can be understood as ...
Studies show that adolescents that follow a higher educational track have more positive experiences than those of lower levels with aspects of democracy, such as decision-making or discussions. In our study, we focus ...
Deze publicatie gaat over het leiderschap van leraren, internationaal aangeduid als ‘teacher leadership’. Leraren kunnen veel verschillende vormen van leiderschap uitoefenen.
History education frequently aims at developing active citizenship by using the past to orientate to the present and the future. A pedagogy for pursuing this aim is making connections between the past and the present ...
This study highlights tensions and challenges experienced by language teachers in CLIL contexts. Using an example from the Netherlands, it explores the pedagogical and collaborative practices of Teachers of English ...
This small-scale observational study explores how Dutch bilingual education history teachers (BHTs) focus on the L2 component in their CLIL-lessons. We observed and rated eight BHTs on five language teaching categories.
Het advies Ruim baan voor leraren van de Onderwijsraad heeft afgelopen weken veel aandacht gekregen. De reacties op dit advies ten aanzien van een verruiming van het loopbaan- en ontwikkelperspectief van leraren ...
The research in this dissertation aims to investigate the acquisition of students’ science skills in grades 5 and 6 of primary education in the Netherlands. In most primary science classes, science skills are mainly ...
In toenemende mate wordt verwacht dat leraren de verantwoordelijkheid en leiding krijgen en nemen ten aanzien van cruciale aspecten van het onderwijs binnen scholen. Zij moeten dan wel de mogelijkheden hebben om deze ...
Hoe kunnen kwaliteitsborging en onderwijsinnovatie hand in hand gaan? Die vraag stelden we in het februarinummer naar aanleiding van de nieuwe werkwijze van de inspectie, bestaande uit een combinatie van het ...
The present study investigated whether text structure inference skill (i.e., the ability to infer overall text structure) has unique predictive value for expository text comprehension on top of the variance accounted ...
De democratische gezindheid van jongeren lijkt wel permanent onderwerp van discussie te zijn. Ook nu is dat weer het geval. Vinden jongeren democratie belangrijk? Neemt complexiteit in het denken over democratie toe ...
Course materials play a vital role in the foreign language classroom. Relatively little attention has been paid, however, to analyzing the activities that foster oral interactional ability in EFL course materials. ...
In these uncertain times, politicians and society have been voicing high expectations from teacher education asking for evidence of added value and impact on the student. In this study a longitudinal mixed-methods ...
Conducting a classroom dialogue for reasoning can be very challenging for teachers and, in particular for students-teachers. Research on classroom discussions provides examples of models that can be used to help ...
Vier studenten van de Hogeschool van Amsterdam maken onder leiding van Marco Snoek portretten van een aantal scholen die meedoen aan de pilot Scholen Zelfevaluatie. In mei en juni schreven ze over het Vathorstcollege ...
Het lerarentekort geeft alle aanleiding om aandacht te besteden aan de begeleiding van startende leraren. We kunnen het ons immers niet veroorloven om jonge starters te verliezen doordat ze in de eerste fase van hun ...
Learning activities in a makerspace are hands-on and characterized by design and inquiry. Evaluation is needed both for learners and their coaches in order to effectively guide the learning process of the children ...
'De ontwikkeling van het onderwijs is als een trektocht, een reis die je met zijn allen maakt, zonder geplande activiteiten. Je kunt ook een georganiseerde reis maken, maar dat willen wij niet. Wij ontwikkelen het ...
Zon, zee en strand. Na je lessen afkoelen onder de palmbomen en snorkelen tussen de zeeschildpadden. Met alle discussies over werkdruk zal menig Nederlandse leraar er van dromen. Lesgeven op Curaçao mag dan een ...