Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Publicaties
579 Resultaten
-
Hoe leraren leiderschap kunnen ontwikkelen en delen
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingGedeeld leiderschap vraagt kwaliteiten als persoonlijk leiderschap en inzicht in veranderkundige en proceskundige noties. Die kwaliteiten zijn niet vanzelfsprekend aanwezig en de lerarenopleiding besteedt hier nog ...
-
Hoe ontwikkelen leraren en scholen gedeeld leiderschap?
1 maart 2021 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn een poging om leraren nieuwe ontwikkelmogelijkheden te bieden en daarmee bij te dragen aan de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar, startte in het najaar van 2019 in Amsterdam een aantal leergangen1. Een ...
-
Bubbelscholen
9 december 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingOnderwijssegregatie is een klassiek voorbeeld van een collectief actieprobleem. Het maatschappelijke ideaal overstijgt individuele belangen van leerlingen, ouders en schoolorganisaties.
-
Gefocuste Revisie: checklist voor samenhang
1 december 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet schrijven van een samenhangende tekst is lastig, niet alleen voor beginnende schrijvers, maar ook voor meer ervaren schrijvers. Ook onze studenten aan de HvA blijken bij het schrijven de meeste moeite te hebben ...
-
Het ideaal versus de praktijk
14 oktober 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAan idealen in het onderwijs geen gebrek. Maar we hebben er weinig aan als we de praktijk niet onder ogen willen zien. En die is vaak een stuk weerbarstiger.
-
Hardnekkige hiërarchie
8 september 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAl sinds Thorbecke spreken we in hiërarchische termen over ons onderwijs. Het onderscheid tussen hoog- en laagopgeleid is tot in de haarvaten van de samenleving doorgedrongen.
-
Dicht het leerlek
12 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDe coronacrisis kan eenzelfde effect hebben als lange vakanties. Kinderen van hoger opgeleide ouders krijgen voldoende input om zich te blijven ontwikkelen, maar de leerontwikkeling van kinderen met lager opgeleide ...
-
Observatie en reflectie in tijden van corona
5 mei 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingNaar aanleiding van gesprekken met leraren in mei 202 laat Marco Snoek zien welke vormen van leiderschap zichtbaar werden tijdens de scholen lockdown in het voorjaar van 2020. Hij houdt met name een pleidooi voor ...
-
Smart Education
11 februari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingWebsite van het programma Smart Education van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding dat zich richt op het ontwikkelen en verspreiden van kennis en expertise over de effectieve inzet van de mogelijkheden van ICT in het ...
-
Smart Education
1 februari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen programma van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding dat zich richt op het ontwikkelen en verspreiden van kennis en expertise over de effectieve inzet van de mogelijkheden van ICT in het onderwijs.
-
De grote ongelijkmaker
27 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe beter de kansen voor leerlingen uit minder welgestelde gezinnen, hoe harder de geprivilegieerde gezinnen zullen proberen zich alsnog te onderscheiden. Door nóg meer of hoger onderwijs.
-
Kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie
10 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingKwaliteitskader voor de Vereniging Hogescholen en NVAO t.b.v. van het beoordelen en (peer) reviewen van partnerschappen rond samen Opleiden en Inductie, geschreven door een ontwikkelteam in opdracht van het Platform ...
-
Evaluating opportunities in Dutch EFL course books for developing pre-vocational learners’ oral interactional ability
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingCourse materials play a vital role in the foreign language classroom. Relatively little attention has been paid, however, to analyzing the activities that foster oral interactional ability in EFL course materials. ...
-
De teacher leader
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet begrip ‘teacher leader’ duikt steeds vaker op, in publicaties, masteropleidingen en (boven)bestuurlijke professionaliseringstrajecten. Het verwijst naar leraren die rollen op zich nemen die de eigen ...
-
Van startbekwaam naar bekwaam leraar
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeraren maken in de eerste jaren van hun loopbaan een ontwikkeling door van leraar-in-opleiding via startende leraar naar ervaren leraar. Velen vinden de start zwaar. Dat heeft alles te maken met de complexiteit van ...
-
Intake en zelfselectie voor de lerarenopleidingen
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingDit onderzoek, dat gefinancierd is door NRO, heeft tot doel om meer inzicht te verkrijgen in de vraag hoe lerarenopleidingen de intake van nieuwe studenten voor de lerarenopleidingen vormgeven en hoe die intake ...
-
Performance assessment as a diagnostic tool for science teachers
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingInformation on students’ development of science skills is essential for teachers to evaluate and improve their own education, as well as to provide adequate support and feedback to the learning process of ...
-
Educatief partnerschap in de grote stad
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingTheoretische verantwoording en uitwerking van de leerlijn Educatief Partnerschap voor de initiële en post-initiële Pedagogiek-opleidingstrajecten van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool ...
-
Taalsterker in het eerste studiejaar
1 januari 2020 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingIn dit rapport wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de taalondersteuningsbehoeftes van eerstejaarsstudenten die de opleiding tot tweedegraads leraar Duits, Engels, Frans, of Nederlands volgen aan de Hogeschool ...
-
Literatuuronderwijs, kritisch denken en burgerschaps-vorming
15 december 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHoe kan literatuur gebruikt worden als instrument voor de ontwikkeling van burgerschapscompetenties? In dit eerste van twee artikelen wordt het project 'Van kritische lezer tot volwaardig(er) burger' ...
-
Beroepsgericht leren spreken
3 december 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingLeerlingen oefenen met de sociale rollen en praktijken die essentieel zijn voor hun (toekomstig) beroep door een spreektaak uit te voeren die past bij het beroepsprofiel waarvoor zij worden voorbereid of opgeleid in ...
-
Leraren en schoolleiders: leiders en volgers
1 december 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding'Gedeeld leiderschap' en 'leiderschap van leraren' zijn twee begrippen die steeds vaker terugkomen in discussies over schoolorganisaties. In dit artikel voor de Nieuwe Meso licht Marco Snoek de beide begrippen toe en ...
-
Wie dit begrijpt is gek!
21 november 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet magazine kan worden geraadpleegd op magazines.hva.nl/academische-taal. Veel studenten hebben moeite met de taal die in het hbo wordt gebruikt. Er zijn aanwijzingen dat dit kan leiden tot achterstanden of zelfs ...
-
Over de professionele identiteit van de leraar
1 november 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingEen jaar geleden kwam het advies ‘Ruim baan voor de Leraar’ van de Onderwijsraad uit. Het advies riep destijds een golf van reacties op. Inmiddels is het ministerie begonnen aan veldwerk ter ...
-
Curriculum.nu als leertraject en loopbaanpad
3 oktober 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingAfgelopen jaar zijn 150 leraren betrokken geweest bij de ontwikkeling van een nieuw curriculum voor het basis- en voorgezet onderwijs. Deze leraren hebben niet alleen een nieuw curriculum ontwikkeld, maar hebben ook ...
-
De visie van de Werkplaats op praktijkonderzoek
1 oktober 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingHet onderzoek binnen de Werkplaats Onderwijsonderzoek PO Amsterdam (WOA) is geen doel op zich. Het heeft tot doel om bij te dragen aan ‘het best mogelijke onderwijs’ voor leerlingen. Deze focus op de ...
-
Navigeren in een dynamisch en veelzijdig beroep
1 oktober 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingNadenken over loopbaanontwikkeling in het beroep van docent krijgt een duwtje in de rug. De beroepsvereniging voor opleiders in het mbo (BVMBO) en de MBO raad hebben het initiatief genomen om een beroepsbeeld voor de ...
-
Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs
24 september 2019 | Afdeling CommunicatieLeren is een actief proces waarin kennis wordt geconstrueerd. Dit proces is voor iedere leerling anders en vraagt individuele ondersteuning.
-
Zicht op verschillende rollen in kindcentra
1 augustus 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMarco Snoek is sinds 2003 als lector Leren & Innoveren verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Binnen dat lectoraat houdt hij zich bezig met professionaliteit en leiderschap van leraren en lerarenopleiders. ...
-
Maladaptive behavior in relation to the basic psychological needs of students in secondary education
15 juli 2019 | Kenniscentrum Onderwijs en OpvoedingMuch research has been done into the relationship between students’ motivation to learn and their basic psychological needs as defined by the self-determination theory (autonomy, competence, relatedness). ...