Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Projecten
153 Resultaten
-
Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
1 aug 2022 - 31 aug 2026Burgerschapsonderwijs wordt in een polariserende samenleving steeds belangrijker. Een uitdaging is het bespreken van maatschappelijk controversiële vraagstukken, zoals migratie, stikstofcrisis, terrorisme en het ...
-
Game-Based Pedagogy in Teacher Education
1 mei 2022 - 31 okt 2023Using Game-Based Learning (GBL) shows to be an effective way to increase motivation and to improve learning performance in education. Students at the mathematics education master program at the Amsterdam University ...
-
Podcastserie Minder uren, betere lessen?
1 mrt 2022 - 18 apr 2023Kan het reduceren van het aantal lesuren in het basis- en voortgezet onderwijs bijdragen aan beter onderwijs? Wat betekent minder lestijd voor kansengelijkheid, curriculumdruk, ouders en de buiten/naschoolse sector? ...
-
Yoga & Urban Stress: Happy Minds
3 jan 2022 - 31 jan 2023In de grote stad ervaren kinderen meer stress: daar zijn stress reducerende activiteiten dus hard nodig, maar deze zijn vaak best kostbaar en niet voor iedereen toegankelijk. Daarmee is het extra belangrijk dat ...
-
Goed samenspel jongerenwerk en jeugdzorg biedt jongeren groeikansen
1 jan 2022 - 31 jul 2022Recent onderzoek naar professioneel jongerenwerk laat zien dat jongerenwerk jongeren groeikansen biedt. Ook voor jongeren in specialistische jeugdzorg (Sonneveld, 2022). Hiermee biedt het jongerenwerk deze jongeren ...
-
Promotieonderzoek van Wouter Spaan
1 jan 2022 - 31 dec 2024In het onderwijs krijgen natuurwetenschappelijke en technologische geletterdheid steeds meer nadruk. Denken als een natuurwetenschapper vraagt veel heen-en-weer-denken tussen verschijnselen en theorieën.
-
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent
24 nov 2021In verschillende mbo-instellingen worden docenten aangemoedigd onderzoekend te werken aan verbetering van hun onderwijs. De afgelopen jaren hebben wij verschillende initiatieven gevolgd op vijf mbo-instellingen. Wat ...
-
ERASMUS+ Co-Creating inclusive school communities
1 nov 2021 - 1 nov 2024Scholen zijn te beschouwen als gemeenschappen bestaande uit leerlingen, leraren en schoolleiders, die in interactie zijn met hun omgeving. Om scholen optimale ontwikkelkansen te bieden is het van belang dat er sprake ...
-
Stemmen stimuleren van mbo-studenten
1 okt 2021 - 31 jul 2023Jongeren op het mbo participeren minder tijdens verkiezingen dan hun leeftijdsgenoten op hbo en universiteit. Dit geldt in het bijzonder voor jongeren uit wijken met een oververtegenwoordiging van mensen met een lage ...
-
Samen Vernieuwend Opleiden
1 sep 2021 - 1 sep 2025Op steeds meer plekken werken scholen aan een fundamenteel herontwerp van hun onderwijs. Thema’s die daarbij een rol spelen zijn zaken zoals zelfregie van leerlingen, vakkenintegratie, teamteaching, individuele ...
-
Inclusie in het cluster Maatschappijvakken
1 sep 2021 - 1 jul 2022Eén van de doelen van de lerarenopleidingen aan de HvA is leraren opleiden die zich ervan bewust zijn dat inclusief handelen noodzakelijk is om kansengelijkheid in het onderwijs te creëren.
-
Leren redeneren over wetenschappelijke vraagstukken
1 sep 2021 - 31 aug 2023Leerlingen in het basis-en voortgezet onderwijs worden in hun dagelijks leven geconfronteerd met complexe onderwerpen als klimaatverandering en vaccinatie. Deze situatie stelt het onderwijs voor een serieuze ...
-
Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo
1 sep 2021 - 1 sep 2023Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft aan Eline van Batenburg subsidie verleend voor het tweejarig onderzoek Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo.
-
Promotieonderzoek Tom van Eijck
1 sep 2021 - 1 sep 2026Dit promotie-onderzoek richt zich op de vraag hoe natuurwetenschappelijk redeneren gestimuleerd kan worden met behulp van interactieve kennisdiagrammen. Kennisdiagrammen ondersteunen leerlingen middels ...
-
Duurzame inbedding van professionalisering in het omgaan met diversiteitsvraagstukken
1 aug 2021 - 1 dec 2021Bij een diverse studenteninstroom is het nodig de sensitiviteit van docenten t.a.v. inclusief onderwijs duurzaam te borgen. Bij de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn hebben docenten en studenten een ...
-
Workshop IQ110
1 aug 2021 - 1 dec 2021In hoeverre draagt de workshop IQ110 bij tot het ontwikkelen van een professionele identiteit en handelingsbekwaamheid bij (toekomstige) onderwijs- en opvoedingsprofessionals ten aanzien van de onzichtbare krachten ...
-
De overstap van pro en vso naar mbo
3 mei 2021 - 12 aug 2022Overgangen in de onderwijsketen zijn belangrijke sleutelmomenten in de schoolloopbanen van jongeren. Voor jongeren die zich al in kwetsbare situaties bevinden blijkt de overstap van praktijkonderwijs (pro) en ...
-
Evidence Based Course Design
1 feb 2021In het project Evidence Based Course Design wordt de wisselwerking onderzocht tussen het cursusontwerp enerzijds en het studentgedrag en de studieresultaten anderzijds.
-
Gelijkwaardige dialoog in het mbo
1 jan 2021 - 31 dec 2023Een goed contact met je studenten is niet altijd eenvoudig. Al denk je dat het goed gaat tussen jou en één student, is het niet vanzelfsprekend dat je ook direct goed contact hebt met de groep ...
-
Gamma
1 okt 2020GAMMA heeft tot doel om de kennis die studenten hebben van digitale games te benutten om hun wiskundige vaardigheden te verbeteren.
-
Promotieonderzoek van Barry Mahoney
1 aug 2020 - 31 jul 2024Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor MBO-studenten. Zowel voor hen persoonlijk als voor hun kansen op de arbeidsmarkt.
-
Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?
1 aug 2020 - 31 dec 2024Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor mbo-studenten. Zowel voor hen persoonlijk, voor hun kansen op de arbeidsmarkt en voor hun mogelijkheden om politiek ...
-
Whole Teacher Development for Whole Child Development
1 jul 2020 - 30 jun 2024Wat vraagt aandacht voor de cognitieve, sociale, emotionele, morele, creatieve, fysieke en spirituele ontwikkeling van kinderen van scholen, leraren en lerarenopleidingen?
-
Minds-On
8 jun 2020In samenwerking met scholen ontwikkelt Minds-On een nieuw digitaal instrument dat, naast het doen van onderzoek, leerlingen ondersteunt bij het begrijpen en verklaren van verschijnselen en dat docenten helpt bij het ...
-
Betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé
2 mrt 2020 - 30 jul 2021Aan welke kenmerken moet een online leer-ontmoetingsruimte voldoen om bij bachelor- en masterstudenten pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam, met vertraging in de afstudeerfase, de betrokkenheid bij ...
-
Betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé
2 mrt 2020 - 30 jul 2021Aan welke kenmerken moet een online leer-ontmoetingsruimte voldoen om bij bachelor- en masterstudenten pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam, met vertraging in de afstudeerfase, de betrokkenheid bij ...
-
Promotieonderzoek van Louise Taylor
1 jan 2020 - 1 dec 2025Preservice teachers need feedback in order to progress. Generally this feedback is provided after the lesson, sometimes even days after the lesson even though we know that it will more likely be processed if it is ...
-
(Her)kennen wij elkaar: versterken van binding door cultureel responsief lesgeven
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grote steden bestaan superdiverse klassen waarin studenten met verschillende etnisch-culturele en/of religieuze achtergronden naast elkaar onderwijs volgen. Sommige studenten ervaren een grotere afstand tot ...
-
Leerkrachtidentiteit en toekomstperspectief: een longitudinale verkenning onder pabostudenten
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantrekken en behouden van leraren in het basisonderwijs is een lastige uitdaging. Dit geldt vooral in de grootstedelijke omgeving. De ontwikkeling van een sterke leerkrachtidentiteit speelt een belangrijke rol ...
-
De rol van (aankomende) VO docenten bij duurzaamheidseducatie in een grootstedelijke omgeving
1 jan 2020 - 31 jul 2021Duurzaamheid en klimaatverandering staan sterk in de maatschappelijke belangstelling. In Amsterdam is gebleken dat het bewustzijn van leerlingen over duurzaamheid en klimaatverandering sterk verschilt met het ...
-
Jeugdhulp en inclusief onderwijs in de grote stad
1 jan 2020 - 31 jul 2021Dit project is een inhoudelijke verdieping waar het gaat over leerlingen van voortgezet speciaal en passend onderwijs en het versterken van de praktische pedagogische en didactische vaardigheden van studenten op dit ...
-
Literatuur en burgerschap
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de hedendaagse multiculturele en grootstedelijke omgeving is het belangrijk om burgerschapskwaliteiten te ontwikkelen. Literatuuronderwijs heeft veel potentie om bij te dragen aan de ontwikkeling van dit ...
-
Vijf stappen in een hybrid learning course: betrokkenheid bij medestudenten en de opleiding
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grootstedelijke omgeving hebben onderwijsinstellingen zoals de Hogeschool van Amsterdam te maken met een diverse studentenpopulatie. Dit vraagt om meer aandacht voor het omgaan met verschillen. Er wordt gezocht ...
-
Pedagogisch handelen in contact met jongeren 10-23 jaar
1 jan 2020 - 31 jul 2021Steeds vaker wordt een beroep gedaan op jeugdprofessionals in de grote stad om problemen van jongeren te voorkomen. Jeugdprofessionals zijn hier echter onvoldoende voor toegerust. Dit project ontwikkelt ...
-
POMO (Positief Omgaan met Meertaligheid in Onderwijs)
1 jan 2020 - 31 jul 2021Meertaligheid is een gegeven in het voortgezet onderwijs, zeker in grootstedelijke omgevingen. Tegelijkertijd wordt deze talige rijkdom in het huidige onderwijs nauwelijks erkend en benut. Dat is een gemiste kans. ...
-
Stimuleren van een pedagogisch klimaat in de buurt
1 jan 2020 - 31 jul 2021De buurt waar kinderen opgroeien is belangrijk voor hun ontwikkeling. In dit project onderzoeken we werkzame elementen in interventies om een pedagogisch klimaat in de buurt te stimuleren. We gebruiken deze ...
-
Taalsterker in de studie: zelfstandig schrijfvaardigheid verbeteren met gefocuste revisie
1 jan 2020 - 31 jul 2021De schrijfvaardigheid van veel studenten in het hoger onderwijs blijkt te wensen over te laten . Dit geldt in het bijzonder voor de grootstedelijke context, zoals Amsterdam waar de studentpopulatie zeer divers is qua ...
-
Wie dit begrijpt is gek: mondelinge academische taal in het hbo
1 jan 2020 - 31 jul 2021Academische taalvaardigheid vormt een obstakel voor specifieke studentengroepen in het hbo. In dit project onderzoeken we hoe docenten hun mondelinge taalaanbod in hun onderwijs kunnen aanpassen, zodat het beter ...
-
Interprofessionele samenwerking bij Infant Mental Health
1 jan 2020 - 31 jul 2021In 2018 lanceerde minister Hugo de Jonge van VWS het actieprogramma Kansrijke Start. Dit programma benadrukt het belang van de eerste 1000 dagen van een kind voor de gezondheid in het latere leven. Investeren in een ...
-
Diversiteit in de voor-en vroegschoolse educatie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Internationale uitwisseling in de beroepspraktijk is een krachtige leeromgeving voor de ontwikkeling van onze aanstaande professionals. Dit project geeft hier een nodige impuls aan door met internationale ...
-
Verkennende studie naar een cultuur-sensitieve leef- en opvoedstijlinterventie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantal kinderen met overgewicht is een veelvoorkomend en actueel probleem. Met name bij bevolkingsgroepen met een lage sociaaleconomische status en/of migratie-achtergrond in grote steden zoals Amsterdam. Met dit ...
-
Promotieonderzoek van Jip Teegelbeckers
1 jan 2020 - 31 dec 2024Democratie krijgt een steeds prominentere plaats in het burgerschapscurriculum. Onderzoek naar de manier waarop onderwijs over democratie op een effectieve manier kan worden vormgegeven is daarom essentieel.
-
Promotieonderzoek van Berber Langelaan
1 jan 2020 - 1 jan 2024Het project richt zich op de systematische ontwikkeling van een professionaliseringsprogramma, gericht op het bieden van maatwerk in de grootstedelijke klas, met als doel de competenties van docenten en hun motivatie ...
-
Kritisch denken met interactieve concept cartoons
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs zijn het leren van natuurwetenschappelijke kennis en het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden belangrijke leerdoelen. Met interactieve cartoons ...
-
Interactieve Concept Cartoons
1 jan 2020Interactieve concept cartoons stimuleren leerlingen om kritisch na te denken over maatschappelijke onderwerpen waar natuurwetenschappelijke kennis aan ten grondslag ligt.
-
Denker
1 okt 2019Het Denker project ontwikkelt en onderzoekt een methodiek voor het ontwikkelen van vaardigheid in systeemdenken.
-
Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn
30 sep 2019De Leer-Kracht-Lijn ondersteunt studenten om hun ontwikkeling tot leerkracht in professionele termen te duiden, onderbouwen en verantwoorden. Het is een gespreks- en reflectie instrument.
-
Promotieonderzoek van Marco Marcellis
1 sep 2019 - 1 sep 2023In higher education, students tend to focus on outperforming others instead of enhancing their competencies. Students are induced to enhance their competencies if their underlying motives are autonomously motivated.
-
Blended Learning
1 sep 2019Blended Learning heeft online en face-to-face activiteiten. Maar wanneer kan welke vorm het beste worden ingezet? Promovendus Marco Marcellis onderzoekt de principes voor de verschillende vormen van interactie bij ...
-
Tune In - Een vliegende start op het HBO
1 feb 2019 - 31 dec 2019Om de transitie naar het hbo te versoepelen helpt het een startende hbo-student als hij een beeld heeft van wat er nodig is om de rol van hbo-student succesvol te bekleden. Eerder onderzoek toont aan dat er ...