Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Projecten
83 Resultaten
-
Gamma
1 okt 2020GAMMA heeft tot doel om de kennis die studenten hebben van digitale games te benutten om hun wiskundige vaardigheden te verbeteren.
-
Promotieonderzoek van Barry Mahoney
1 aug 2020 - 31 jul 2024Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor MBO-studenten. Zowel voor hen persoonlijk als voor hun kansen op de arbeidsmarkt.
-
Minds-On
8 jun 2020In samenwerking met scholen ontwikkelt Minds-On een nieuw digitaal instrument dat, naast het doen van onderzoek, leerlingen ondersteunt bij het begrijpen en verklaren van verschijnselen en dat docenten helpt bij het ...
-
Interactieve Concept Cartoons
1 jan 2020Interactieve concept cartoons stimuleren leerlingen om kritisch na te denken over maatschappelijke onderwerpen waar natuurwetenschappelijke kennis aan ten grondslag ligt.
-
Promotieonderzoek van Louise Taylor
1 jan 2020 - 1 dec 2025Preservice teachers need feedback in order to progress. Generally this feedback is provided after the lesson, sometimes even days after the lesson even though we know that it will more likely be processed if it is ...
-
Promotieonderzoek van Berber Langelaan
1 jan 2020 - 1 jan 2024Het project richt zich op de systematische ontwikkeling van een professionaliseringsprogramma, gericht op het bieden van maatwerk in de grootstedelijke klas, met als doel de competenties van docenten en hun motivatie ...
-
Denker
1 okt 2019Het Denker project ontwikkelt en onderzoekt een methodiek voor het ontwikkelen van vaardigheid in systeemdenken.
-
Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn
30 sep 2019De Leer-Kracht-Lijn ondersteunt studenten om hun ontwikkeling tot leerkracht in professionele termen te duiden, onderbouwen en verantwoorden. Het is een gespreks- en reflectie instrument.
-
Promotieonderzoek van Wouter Spaan
1 sep 2019 - 30 aug 2022In het onderwijs krijgen natuurwetenschappelijke en technologische geletterdheid steeds meer nadruk. Denken als een natuurwetenschapper vraagt veel heen-en-weer-denken tussen verschijnselen en theorieën.
-
Promotieonderzoek van Marco Marcellis
1 sep 2019 - 1 sep 2023In higher education, students tend to focus on outperforming others instead of enhancing their competencies. Students are induced to enhance their competencies if their underlying motives are autonomously motivated.
-
Blended Learning
1 sep 2019Blended Learning heeft online en face-to-face activiteiten. Maar wanneer kan welke vorm het beste worden ingezet? Promovendus Marco Marcellis onderzoekt de principes voor de verschillende vormen van interactie bij ...
-
Smart Education
1 jan 2019Met Smart Education bouwt de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO) aan expertise op het gebied van leren en onderwijzen met Kunstmatige Intelligentie.
-
Promotieonderzoek van Jan Hein Eggers
1 jan 2019 - 18 jan 2025Scaffolding van zelfregulatie in een blended leeromgeving bij het hoger onderwijs
-
Promotieonderzoek van Desiree van den Boogaart
1 jan 2019 - 31 aug 2023Geschiedenis van de wiskunde maakt geen deel uit van wiskundecurriculum in het VO, maar wel van de verplichte kennisbasis voor leraren (bachelor en master). Het doel daarvan is dat leraren meer achtergrondkennis ...
-
EUFin
1 sep 2018 - 1 sep 2021Het doel van dit project is het ontwikkelen van evidence-based didactisch materiaal voor het voortgezet en hoger onderwijs en het uitwisselen van best practices.
-
Narratief 'Hoe masteropleidingen (en andere trajecten) bijdragen aan het leiderschap van leraren'
21 aug 2018In het omgaan met de complexe onderwijssituaties in de grote stad spelen leraren een sleutelrol, niet alleen als uitvoerders van onderwijs, maar ook als ontwerpers. Dat vraagt kwaliteiten ten aanzien van ...
-
Narratief 'Startende leraren en loopbaanpaden'
21 aug 2018Toen in 2013 de International Summit on the Teaching Profession plaats vond in Amsterdam, heeft het ministerie het lectoraat Leren & Innoveren uitgenodigd om met een aantal studenten aanwezig te zijn. De ...
-
Narratief 'Financiële Geletterdheid'
21 aug 2018Goed kunnen omgaan met je geld is een belangrijke vaardigheid voor een burger in onze samenleving, omdat het de onafhankelijkheid en beslissingsvrijheid van burgers beïnvloedt. Dat veel mensen deze vaardigheid ...
-
Narratief 'Samenwerken aan leren en opvoeden'
20 aug 2018Leerkrachten van een groot aantal basisscholen uit Almere en Amsterdam hebben het ‘Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding’ benaderd met de vraag hoe zij ouders actief kunnen betrekken bij het leerproces van ...
-
Narratief 'Relevant geschiedenisonderwijs'
20 aug 2018Vanuit de lectoraten ‘Didactiek van de maatschappijvakken’ en ‘Maatwerk in leren en instructie’ wordt onderzoek gedaan naar manieren waarop geschiedenisonderwijs voor leerlingen relevanter kan ...
-
NARRATIEF ‘ZWAKKE LEZERS EFFECTIEF HELPEN MET BEGELEID HARDOP LEZEN’
20 aug 2018Vanuit het lectoraat ‘Maatwerk in leren en instructie’ is in nauwe samenwerking met de onderwijspraktijk experimenteel onderzoek gedaan naar de methodiek van begeleid hardop lezen om zwakke lezers te ...
-
NARRATIEF 'LECTORAAT KANSRIJKE SCHOOLLOOPBANEN' KENNISKNOOPPUNT VOOR ONDERZOEK, BELEID EN PRAKTIJK'
20 aug 2018Het Lectoraat 'Kansrijke Schoolloopbanen in een diverse stad' wil een kennisknooppunt zijn voor docenten, beleidsmedewerkers en onderzoekers die zich bezighouden met vraagstukken op het gebied van kansrijke ...
-
Narratief 'Interprofessionele Samenwerking'
20 aug 2018Vanuit het lectoraat De Pedagogische functie van onderwijs en opvoeding richten we ons vanuit een grootstedelijk perspectief onder meer op de diversiteit van de professionele omgeving. De interprofessionele ...
-
Buitenschools Leren
1 jan 2018 - 31 dec 2020Hoe ziet het buitenschools leren in Nederland eruit en welke invloed heeft het op ontwikkelingskansen van leerlingen met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden?
-
Maakplaats 021
1 jan 2017 - 31 dec 2021Hogeschool van Amsterdam leidt vanuit het lectoraat Didactiek van de Bètavakken het onderzoek naar de effectiviteit van de maakplaatsen voor het leren van kinderen en jongeren. In 2018 start een nieuwe minor ...
-
ERASMUS+ Social Inclusion, Education and Urban Policy for Young Children
1 sep 2016 - 31 aug 2019Tijdens de internationale conferentie Education and Urban Policy for Young Children is het gelijknamige City Network gelanceerd. In dit netwerk wisselen 6 Europese steden uit 5 verschillende landen kennis en ...
-
Selectie en intake in de lerarenopleidingen.
1 jan 2016 - 31 dec 2019In de discussies over de kwaliteit van de leraar en de lerarenopleiding klinkt regelmatig de roep om strenger te selecteren voor de lerarenopleidingen. Verschillende lerarenopleidingen experimenteren reeds met ...
-
Promotieonderzoek Fadie Hanna
1 jan 2016 - 15 sep 2020De ontwikkeling van de beroepsidentiteit van pabostudenten en de spanningen die hierbij ontstaan.
-
Integratie van burgerschap in het curriculum
9 okt 2015 - 1 aug 2016Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft subsidie toegekend aan het case report "Integratie van burgerschap in het curriculum"
-
Het ontwikkel- en implementatieproces van excellentieprogramma’s in het mbo
1 okt 2015 - 31 jan 2020Vanaf 2015 hebben verschillende mbo-instellingen extra middelen ontvangen om excellentie een plek te geven in hun onderwijs. De mbo’s kregen ruimte om excellentie naar eigen inzicht vorm te geven. De ...
-
Evaluatie van ‘De Keukentafel’
1 sep 2015HvA BOOT is gestart met een integraal en multidisciplinair programma om met de inzet van HvA-studenten en samen met ouders, de situatie “op en rond de keukentafel” te verbeteren (zie ...
-
Promotieonderzoek van Marloes van Verseveld
1 sep 2015 - 24 jun 2021Anti-Pestbeleid: naar verbetering van het professioneel handelen bij pestgedrag van kinderen in het basisonderwijs.
-
Promotieonderzoek van Aisa Amagir
1 sep 2015 - 30 okt 2020Financiële geletterdheid wordt wereldwijd gezien als een essentiële vaardigheid om te kunnen functioneren in een steeds complexere maatschappij en dus als een essentieel onderdeel van het onderwijs dat op ...
-
Inventariserend onderzoek naar preventieve oudercursussen.
1 feb 2015 - 1 okt 2015In opdracht van Stichting Preventief op Maat voert het kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding een onderzoek uit naar de preventieve oudercursussen ‘Opvoeden & Zo’, ‘Peuter in Zicht!’ en ...
-
Vervolg effecten van masteropleidingen
1 jan 2015 - 31 dec 2017Om zicht te krijgen op de effecten van een brede invoering van een masteropleiding voor leraren, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap door SEO, het Kohnstamm Instituut en de HvA onderzoek laten ...
-
Teammasters in het primair onderwijs in Amsterdam Zuidoost
1 dec 2014 - 1 jul 2015De Hogeschool van Amsterdam, het Centrum voor Nascholing, Stichting Sirius en Stichting Bijzonderwijs hebben de ambitie om gezamenlijk een pilot uit te voeren met een teammaster waarin individuele professionele ...
-
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs in Zuidoost
1 dec 2014 - 1 jul 2015In opdracht van DMO Amsterdam onderzoekt het Kenniscentrum in samenwerking met de afdeling Onderzoek en Statistiek (O+S) de instroom van leerlingen uit het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
-
Onderzoek en Validatie Diversiteitswijzer voor Primair Onderwijs in Amsterdam Zuidoost
1 dec 2014 - 1 aug 2015In dit project wordt met subsidie van DMO Amsterdam een Diversiteitswijzer ontwikkeld. Dit instrument maakt het mogelijk urban-specifieke competenties in de diverse werkomgeving van het basisonderwijs die prominent ...
-
PACT
1 nov 2014 - 31 dec 2016Bij het landelijke PACT-project staat interprofessionele samenwerking op pedagogisch-onderwijskundig vlak centraal voor kinderen van 0-7 jaar: wat betekent de ontwikkeling naar integrale voorzieningen voor kinderen ...
-
Promotieonderzoek van Tessa de Leur (UvA)
1 sep 2014 - 5 nov 2019In secondary history education, empathy-tasks are used: tasks in which students have to try to imagine what it was like to live in the past, connecting with a historical protagonist and then describing an image from ...
-
Het UPvA afstudeeronderzoek als boundary object
1 sep 2014 - 31 jul 2015In het laatste jaar van het curriculum van de UPvA voeren studenten een afstudeeronderzoek uit. Belangrijk doel van het afstudeeronderzoek is het aantonen dat de student de noodzakelijke onderzoeksvaardigheden bezit ...
-
ERASMUS+ Education for the Future
1 sep 2014 - 31 aug 2017De master Pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam werkt samen met de Pädagogische Hochschule Zürich, Schulamt Liechtenstein en de University of Tallinn bij het opleidingen van learen en schoolleiders. De ...
-
Vakdidactische transfer
1 sep 2014Studenten van de HvA gaven in eerder onderzoek aan dat ze het moeilijk vinden om wat ze op de opleiding leren te koppelen aan wat ze tijdens hun stages doen (Amagir, Van den Berg, Van Veldhuizen, & Wilschut, ...
-
Taal in het geschiedenisonderwijs
1 sep 2014 - 1 aug 2015Doel van dit project is een analyse te maken van de specifieke taal die leerlingen nodig hebben om zich in het vakgebied geschiedenis uit te drukken. Daartoe wordt de volledige tekst van twee veelgebruikte ...
-
Financiële geletterdheid
1 sep 2014 - 1 aug 2015Tot de economische vaardigheden die iedere burger van onze samenleving zou moeten beheersen behoort ‘financiële geletterdheid’ (financial literacy), d.w.z. kennis over dagelijkse geldzaken die ...
-
Grootstedelijke Opvoedingsvraagstukken
1 sep 2014 - 1 sep 2020De programmalijn Grootstedelijke Opvoedingsvraagstukken (GO) van de HvA is een faculteit overstijgend samenwerkingsverband van de lectoraten Kwaliteit en Effectiviteit in de Zorg voor Jeugd, Youthspot - Jongerenwerk ...
-
Promotieonderzoek van Liz Dale
1 sep 2014 - 7 apr 2020The professional roles and language teaching methodologies of English teachers in bilingual schools: current practices and challenges
-
Promotieonderzoek Huub Oattes (HvA/UvA)
1 sep 2014 - 1 okt 2020In Nederland bestaat inmiddels een aanzienlijk aantal scholen voor voortgezet onderwijs waarop tweetalig onderwijs (beter gezegd: Engelstalig onderwijs) wordt gegeven. Een vak dat daarbij vrijwel altijd in het Engels ...
-
De effecten van masteropleidingen
1 mrt 2014 - 31 dec 2014Om zicht te krijgen op de effecten van een brede invoering van een masteropleiding voor leraren, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap door SEO, het Kohnstamm Instituut en de HvA onderzoek laten ...
-
Selectie voor de lerarenopleidingen
1 mrt 2014 - 31 dec 2014In opdracht van het Ministerie van OCW is een verkennend onderzoek uitgevoerd door het kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de HvA in samenwerking met het ICLON, onder leiding van Marco Snoek en Jan van ...