Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Projecten
94 Resultaten
-
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent
24 nov 2021In verschillende mbo-instellingen worden docenten aangemoedigd onderzoekend te werken aan verbetering van hun onderwijs. De afgelopen jaren hebben wij verschillende initiatieven gevolgd op vijf mbo-instellingen. Wat ...
-
Supplementele Instructie
1 nov 2021 - 1 nov 2022Studenten kregen door de corona-restricties minder fysiek onderwijs aangeboden. In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs organiseert de Faculteit Onderwijs en Opvoeding in 2022 met dit project extra ...
-
ERASMUS+ Co-Creating inclusive school communities
1 nov 2021 - 1 nov 2024Scholen zijn te beschouwen als gemeenschappen bestaande uit leerlingen, leraren en schoolleiders, die in interactie zijn met hun omgeving. Om scholen optimale ontwikkelkansen te bieden is het van belang dat er sprake ...
-
Samen Vernieuwend Opleiden
1 sep 2021 - 1 sep 2025Op steeds meer plekken werken scholen aan een fundamenteel herontwerp van hun onderwijs. Thema’s die daarbij een rol spelen zijn zaken zoals zelfregie van leerlingen, vakkenintegratie, teamteaching, individuele ...
-
Leren redeneren over wetenschappelijke vraagstukken
1 sep 2021 - 31 aug 2023Leerlingen in het basis-en voortgezet onderwijs worden in hun dagelijks leven geconfronteerd met complexe onderwerpen als klimaatverandering en vaccinatie. Deze situatie stelt het onderwijs voor een serieuze ...
-
Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo
1 sep 2021 - 1 sep 2023Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft aan Eline van Batenburg subsidie verleend voor het tweejarig onderzoek Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo.
-
Evidence Based Course Design
1 feb 2021In het project Evidence Based Course Design wordt de wisselwerking onderzocht tussen het cursusontwerp enerzijds en het studentgedrag en de studieresultaten anderzijds.
-
Gamma
1 okt 2020GAMMA heeft tot doel om de kennis die studenten hebben van digitale games te benutten om hun wiskundige vaardigheden te verbeteren.
-
Promotieonderzoek van Barry Mahoney
1 aug 2020 - 31 jul 2024Kritisch denken, oftewel kunnen redeneren door middel van logische argumentatie, is belangrijk voor MBO-studenten. Zowel voor hen persoonlijk als voor hun kansen op de arbeidsmarkt.
-
Whole Teacher Development for Whole Child Development
1 jul 2020 - 30 jun 2024Wat vraagt aandacht voor de cognitieve, sociale, emotionele, morele, creatieve, fysieke en spirituele ontwikkeling van kinderen van scholen, leraren en lerarenopleidingen?
-
Minds-On
8 jun 2020In samenwerking met scholen ontwikkelt Minds-On een nieuw digitaal instrument dat, naast het doen van onderzoek, leerlingen ondersteunt bij het begrijpen en verklaren van verschijnselen en dat docenten helpt bij het ...
-
Betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé
2 mrt 2020 - 30 jul 2021Betrokkenheid van studenten bij elkaar en hun opleiding is een belangrijke factor in studiesucces. Studentbetrokkenheid krijgt aandacht in de beginfase van de opleiding. Ook in de eindfase is aandacht voor binding ...
-
Interactieve Concept Cartoons
1 jan 2020Interactieve concept cartoons stimuleren leerlingen om kritisch na te denken over maatschappelijke onderwerpen waar natuurwetenschappelijke kennis aan ten grondslag ligt.
-
Promotieonderzoek van Louise Taylor
1 jan 2020 - 1 dec 2025Preservice teachers need feedback in order to progress. Generally this feedback is provided after the lesson, sometimes even days after the lesson even though we know that it will more likely be processed if it is ...
-
Promotieonderzoek van Berber Langelaan
1 jan 2020 - 1 jan 2024Het project richt zich op de systematische ontwikkeling van een professionaliseringsprogramma, gericht op het bieden van maatwerk in de grootstedelijke klas, met als doel de competenties van docenten en hun motivatie ...
-
Promotieonderzoek van Jip Teegelbeckers
1 jan 2020 - 31 dec 2024Democratie krijgt een steeds prominentere plaats in het burgerschapscurriculum. Onderzoek naar de manier waarop onderwijs over democratie op een effectieve manier kan worden vormgegeven is daarom essentieel.
-
Denker
1 okt 2019Het Denker project ontwikkelt en onderzoekt een methodiek voor het ontwikkelen van vaardigheid in systeemdenken.
-
Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn
30 sep 2019De Leer-Kracht-Lijn ondersteunt studenten om hun ontwikkeling tot leerkracht in professionele termen te duiden, onderbouwen en verantwoorden. Het is een gespreks- en reflectie instrument.
-
Blended Learning
1 sep 2019Blended Learning heeft online en face-to-face activiteiten. Maar wanneer kan welke vorm het beste worden ingezet? Promovendus Marco Marcellis onderzoekt de principes voor de verschillende vormen van interactie bij ...
-
Promotieonderzoek van Wouter Spaan
1 sep 2019 - 30 aug 2022In het onderwijs krijgen natuurwetenschappelijke en technologische geletterdheid steeds meer nadruk. Denken als een natuurwetenschapper vraagt veel heen-en-weer-denken tussen verschijnselen en theorieën.
-
Promotieonderzoek van Marco Marcellis
1 sep 2019 - 1 sep 2023In higher education, students tend to focus on outperforming others instead of enhancing their competencies. Students are induced to enhance their competencies if their underlying motives are autonomously motivated.
-
Promotieonderzoek van Jan Hein Eggers
1 jan 2019 - 18 jan 2025Scaffolding van zelfregulatie in een blended leeromgeving bij het hoger onderwijs
-
Smart Education
1 jan 2019Met Smart Education bouwt de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO) aan expertise op het gebied van leren en onderwijzen met Kunstmatige Intelligentie.
-
Promotieonderzoek van Desiree van den Boogaart
1 jan 2019 - 31 aug 2023Geschiedenis van de wiskunde maakt geen deel uit van wiskundecurriculum in het VO, maar wel van de verplichte kennisbasis voor leraren (bachelor en master). Het doel daarvan is dat leraren meer achtergrondkennis ...
-
Promotieonderzoek van Robert Hamerslag
1 jan 2019 - 1 jan 2023In de transitie van kinderopvang naar de basisschool heeft een niet onaanzienlijk aantal kinderen aanpassingsproblemen. Dit kan leiden tot sociaal-emotionele problemen die ongunstig uitwerken op de leerresultaten.
-
EUFin
1 sep 2018 - 1 sep 2021Het doel van dit project is het ontwikkelen van evidence-based didactisch materiaal voor het voortgezet en hoger onderwijs en het uitwisselen van best practices.
-
Narratief 'Hoe masteropleidingen (en andere trajecten) bijdragen aan het leiderschap van leraren'
21 aug 2018In het omgaan met de complexe onderwijssituaties in de grote stad spelen leraren een sleutelrol, niet alleen als uitvoerders van onderwijs, maar ook als ontwerpers. Dat vraagt kwaliteiten ten aanzien van ...
-
Narratief 'Startende leraren en loopbaanpaden'
21 aug 2018Toen in 2013 de International Summit on the Teaching Profession plaats vond in Amsterdam, heeft het ministerie het lectoraat Leren & Innoveren uitgenodigd om met een aantal studenten aanwezig te zijn. De ...
-
Narratief 'Financiële Geletterdheid'
21 aug 2018Goed kunnen omgaan met je geld is een belangrijke vaardigheid voor een burger in onze samenleving, omdat het de onafhankelijkheid en beslissingsvrijheid van burgers beïnvloedt. Dat veel mensen deze vaardigheid ...
-
Narratief 'Samenwerken aan leren en opvoeden'
20 aug 2018Leerkrachten van een groot aantal basisscholen uit Almere en Amsterdam hebben het ‘Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding’ benaderd met de vraag hoe zij ouders actief kunnen betrekken bij het leerproces van ...
-
Narratief Relevant Geschiedenisonderwijs
20 aug 2018Vanuit de lectoraten Didactiek van de Maatschappijvakken en Maatwerk in Leren en Instructie wordt onderzoek gedaan naar manieren waarop geschiedenisonderwijs voor leerlingen relevanter kan worden.
-
Narratief Zwakke lezers effectief helpen met begeleid hardop lezen
20 aug 2018Vanuit het lectoraat Maatwerk in Leren en Instructie is in nauwe samenwerking met de onderwijspraktijk experimenteel onderzoek gedaan naar de methodiek van begeleid hardop lezen om zwakke lezers te helpen in de ...
-
NARRATIEF 'LECTORAAT KANSRIJKE SCHOOLLOOPBANEN' KENNISKNOOPPUNT VOOR ONDERZOEK, BELEID EN PRAKTIJK'
20 aug 2018Het Lectoraat 'Kansrijke Schoolloopbanen in een diverse stad' wil een kennisknooppunt zijn voor docenten, beleidsmedewerkers en onderzoekers die zich bezighouden met vraagstukken op het gebied van kansrijke ...
-
Narratief Interprofessionele Samenwerking
20 aug 2018Vanuit het lectoraat De Pedagogische functie van Onderwijs en Opvoeding richten we ons vanuit een grootstedelijk perspectief onder meer op de diversiteit van de professionele omgeving. De interprofessionele ...
-
Buitenschools Leren
1 jan 2018 - 31 dec 2020Hoe ziet het buitenschools leren in Nederland eruit en welke invloed heeft het op ontwikkelingskansen van leerlingen met verschillende onderwijs- en thuisachtergronden?
-
Maakplaats 021
1 jan 2017 - 31 dec 2021Hogeschool van Amsterdam leidt vanuit het lectoraat Didactiek van de Bètavakken het onderzoek naar de effectiviteit van de maakplaatsen voor het leren van kinderen en jongeren. In 2018 start een nieuwe minor ...
-
ERASMUS+ Social Inclusion, Education and Urban Policy for Young Children
1 sep 2016 - 31 aug 2019Tijdens de internationale conferentie Education and Urban Policy for Young Children is het gelijknamige City Network gelanceerd. In dit netwerk wisselen 6 Europese steden uit 5 verschillende landen kennis en ...
-
Promotieonderzoek Fadie Hanna
1 jan 2016 - 15 sep 2020De ontwikkeling van de beroepsidentiteit van pabostudenten en de spanningen die hierbij ontstaan.
-
Selectie en intake in de lerarenopleidingen.
1 jan 2016 - 31 dec 2019In de discussies over de kwaliteit van de leraar en de lerarenopleiding klinkt regelmatig de roep om strenger te selecteren voor de lerarenopleidingen. Verschillende lerarenopleidingen experimenteren reeds met ...
-
Integratie van burgerschap in het curriculum
9 okt 2015 - 1 aug 2016Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft subsidie toegekend aan het case report "Integratie van burgerschap in het curriculum"
-
Het ontwikkel- en implementatieproces van excellentieprogramma’s in het mbo
1 okt 2015 - 31 jan 2020Vanaf 2015 hebben verschillende mbo-instellingen extra middelen ontvangen om excellentie een plek te geven in hun onderwijs. De mbo’s kregen ruimte om excellentie naar eigen inzicht vorm te geven. De ...
-
Promotieonderzoek van Marloes van Verseveld
1 sep 2015 - 24 jun 2021Anti-Pestbeleid: naar verbetering van het professioneel handelen bij pestgedrag van kinderen in het basisonderwijs.
-
Promotieonderzoek van Aisa Amagir
1 sep 2015 - 30 okt 2020Financiële geletterdheid wordt wereldwijd gezien als een essentiële vaardigheid om te kunnen functioneren in een steeds complexere maatschappij en dus als een essentieel onderdeel van het onderwijs dat op ...
-
Evaluatie van ‘De Keukentafel’
1 sep 2015HvA BOOT is gestart met een integraal en multidisciplinair programma om met de inzet van HvA-studenten en samen met ouders, de situatie “op en rond de keukentafel” te verbeteren (zie ...
-
Inventariserend onderzoek naar preventieve oudercursussen.
1 feb 2015 - 1 okt 2015In opdracht van Stichting Preventief op Maat voert het kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding een onderzoek uit naar de preventieve oudercursussen ‘Opvoeden & Zo’, ‘Peuter in Zicht!’ en ...
-
Vervolg effecten van masteropleidingen
1 jan 2015 - 31 dec 2017Om zicht te krijgen op de effecten van een brede invoering van een masteropleiding voor leraren, heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap door SEO, het Kohnstamm Instituut en de HvA onderzoek laten ...
-
Onderzoek en Validatie Diversiteitswijzer voor Primair Onderwijs in Amsterdam Zuidoost
1 dec 2014 - 1 aug 2015In dit project wordt met subsidie van DMO Amsterdam een Diversiteitswijzer ontwikkeld. Dit instrument maakt het mogelijk urban-specifieke competenties in de diverse werkomgeving van het basisonderwijs die prominent ...
-
Teammasters in het primair onderwijs in Amsterdam Zuidoost
1 dec 2014 - 1 jul 2015De Hogeschool van Amsterdam, het Centrum voor Nascholing, Stichting Sirius en Stichting Bijzonderwijs hebben de ambitie om gezamenlijk een pilot uit te voeren met een teammaster waarin individuele professionele ...
-
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs in Zuidoost
1 dec 2014 - 1 jul 2015In opdracht van DMO Amsterdam onderzoekt het Kenniscentrum in samenwerking met de afdeling Onderzoek en Statistiek (O+S) de instroom van leerlingen uit het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs.
-
PACT
1 nov 2014 - 31 dec 2016Bij het landelijke PACT-project staat interprofessionele samenwerking op pedagogisch-onderwijskundig vlak centraal voor kinderen van 0-7 jaar: wat betekent de ontwikkeling naar integrale voorzieningen voor kinderen ...