Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Projecten
135 Resultaten
-
Kansrijk curicculum
1 feb - 31 julIn het studiejaar 2021-2022 hebben docenten van vijf Amsterdamse vo-scholen deelgenomen aan de leergang Kansrijk Curriculum.
-
Werkkgroep jongerenwelzijn in het onderwijs
1 nov 2022 - 31 jul 2023Volwassen worden is niet altijd makkelijk voor jongeren. Ze moeten een plek vinden in de maatschappij en hun eigen identiteit ontwikkelen. Tegelijkertijd zijn ze kwetsbaar voor het ontwikkelen van psychische ...
-
Op weg naar het hbo, in het hbo, en daarna
1 sep 2022 - 31 jan 2023Voor eerstegeneratie- en mbo-studenten kan de overstap naar het hbo groot zijn. En studenten die een relatief grote overstap moeten maken, switchen vaker van studie en vallen vaker uit. Hoe kunnen we deze studenten ...
-
Game-Based Pedagogy in Teacher Education
1 mei 2022 - 31 okt 2023Using Game-Based Learning (GBL) shows to be an effective way to increase motivation and to improve learning performance in education. Students at the mathematics education master program at the Amsterdam University ...
-
Landelijk onderzoek studentenwelzijn op hogescholen
1 mrt 2022 - 1 jul 2023Studentenwelzijn is een belangrijk thema binnen de HvA. Wanneer het mentaal en fysiek goed gaat met studenten ervaren zij minder belemmeringen bij het studeren. Wat doen andere hogescholen in Nederland om welzijn te ...
-
Podcastserie Minder uren, betere lessen?
1 mrt 2022 - 18 apr 2023Kan het reduceren van het aantal lesuren in het basis- en voortgezet onderwijs bijdragen aan beter onderwijs? Wat betekent minder lestijd voor kansengelijkheid, curriculumdruk, ouders en de buiten/naschoolse sector? ...
-
Hoe word je een hbo'er? Ervaringsverhalen van eerstegeneratiestudenten
1 feb 2022 - 31 jul 2023Met de start van een hbo-studie breekt voor de meeste studenten ook een nieuwe levensfase aan. Hoewel alle nieuwe studenten nieuwe manieren van doen en denken moeten ontwikkelen, vraagt de overgang naar het hbo van ...
-
Yoga & Urban Stress: Happy Minds
3 jan 2022 - 31 jan 2023In de grote stad ervaren kinderen meer stress: daar zijn stress reducerende activiteiten dus hard nodig, maar deze zijn vaak best kostbaar en niet voor iedereen toegankelijk. Daarmee is het extra belangrijk dat ...
-
Goed samenspel jongerenwerk en jeugdzorg biedt jongeren groeikansen
1 jan 2022 - 31 jul 2022Recent onderzoek naar professioneel jongerenwerk laat zien dat jongerenwerk jongeren groeikansen biedt. Ook voor jongeren in specialistische jeugdzorg (Sonneveld, 2022). Hiermee biedt het jongerenwerk deze jongeren ...
-
Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent
24 nov 2021In verschillende mbo-instellingen worden docenten aangemoedigd onderzoekend te werken aan verbetering van hun onderwijs. De afgelopen jaren hebben wij verschillende initiatieven gevolgd op vijf mbo-instellingen. Wat ...
-
Supplementele Instructie
1 nov 2021 - 1 nov 2022Studenten kregen door de corona-restricties minder fysiek onderwijs aangeboden. In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs organiseert de Faculteit Onderwijs en Opvoeding in 2022 met dit project extra ...
-
Stemmen stimuleren van mbo-studenten
1 okt 2021 - 31 jul 2023Jongeren op het mbo participeren minder tijdens verkiezingen dan hun leeftijdsgenoten op hbo en universiteit. Dit geldt in het bijzonder voor jongeren uit wijken met een oververtegenwoordiging van mensen met een lage ...
-
Inclusie in het cluster Maatschappijvakken
1 sep 2021 - 1 jul 2022Eén van de doelen van de lerarenopleidingen aan de HvA is leraren opleiden die zich ervan bewust zijn dat inclusief handelen noodzakelijk is om kansengelijkheid in het onderwijs te creëren.
-
Leren redeneren over wetenschappelijke vraagstukken
1 sep 2021 - 31 aug 2023Leerlingen in het basis-en voortgezet onderwijs worden in hun dagelijks leven geconfronteerd met complexe onderwerpen als klimaatverandering en vaccinatie. Deze situatie stelt het onderwijs voor een serieuze ...
-
Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo
1 sep 2021 - 1 sep 2023Het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA heeft aan Eline van Batenburg subsidie verleend voor het tweejarig onderzoek Meertaligheid als krachtige bron van het leren in het mbo.
-
Kansrijke schoolloopbaan lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn
1 sep 2021 - 1 feb 2022De studentpopulatie van de (voltijd) lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn is overwegend bicultureel, heeft een MBO-achtergrond en is vaak eerste-generatiestudent. Deze combinatie zorgt voor een heel ...
-
Workshop IQ110
1 aug 2021 - 1 dec 2021In hoeverre draagt de workshop IQ110 bij tot het ontwikkelen van een professionele identiteit en handelingsbekwaamheid bij (toekomstige) onderwijs- en opvoedingsprofessionals ten aanzien van de onzichtbare krachten ...
-
Duurzame inbedding van professionalisering in het omgaan met diversiteitsvraagstukken
1 aug 2021 - 1 dec 2021Bij een diverse studenteninstroom is het nodig de sensitiviteit van docenten t.a.v. inclusief onderwijs duurzaam te borgen. Bij de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn hebben docenten en studenten een ...
-
Evidence Based Course Design
1 feb 2021In het project Evidence Based Course Design wordt de wisselwerking onderzocht tussen het cursusontwerp enerzijds en het studentgedrag en de studieresultaten anderzijds.
-
Gamma
1 okt 2020GAMMA heeft tot doel om de kennis die studenten hebben van digitale games te benutten om hun wiskundige vaardigheden te verbeteren.
-
Minds-On
8 jun 2020 - 30 jun 2023In samenwerking met scholen ontwikkelt Minds-On een nieuw digitaal instrument dat, naast het doen van onderzoek, leerlingen ondersteunt bij het begrijpen en verklaren van verschijnselen en dat docenten helpt bij het ...
-
Betrokkenheid van langstudeerders in een online afstudeercafé
2 mrt 2020 - 30 jul 2021Aan welke kenmerken moet een online leer-ontmoetingsruimte voldoen om bij bachelor- en masterstudenten pedagogiek van de Hogeschool van Amsterdam, met vertraging in de afstudeerfase, de betrokkenheid bij ...
-
Interactieve Concept Cartoons
1 jan 2020 - 31 aug 2023Interactieve concept cartoons stimuleren leerlingen om kritisch na te denken over maatschappelijke onderwerpen waar natuurwetenschappelijke kennis aan ten grondslag ligt.
-
(Her)kennen wij elkaar: versterken van binding door cultureel responsief lesgeven
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grote steden bestaan superdiverse klassen waarin studenten met verschillende etnisch-culturele en/of religieuze achtergronden naast elkaar onderwijs volgen. Sommige studenten ervaren een grotere afstand tot ...
-
Verkennende studie naar een cultuur-sensitieve leef- en opvoedstijlinterventie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantal kinderen met overgewicht is een veelvoorkomend en actueel probleem. Met name bij bevolkingsgroepen met een lage sociaaleconomische status en/of migratie-achtergrond in grote steden zoals Amsterdam. Met dit ...
-
Leerkrachtidentiteit en toekomstperspectief: een longitudinale verkenning onder pabostudenten
1 jan 2020 - 31 jul 2021Het aantrekken en behouden van leraren in het basisonderwijs is een lastige uitdaging. Dit geldt vooral in de grootstedelijke omgeving. De ontwikkeling van een sterke leerkrachtidentiteit speelt een belangrijke rol ...
-
De rol van (aankomende) VO docenten bij duurzaamheidseducatie in een grootstedelijke omgeving
1 jan 2020 - 31 jul 2021Duurzaamheid en klimaatverandering staan sterk in de maatschappelijke belangstelling. In Amsterdam is gebleken dat het bewustzijn van leerlingen over duurzaamheid en klimaatverandering sterk verschilt met het ...
-
Diversiteit in de voor-en vroegschoolse educatie
1 jan 2020 - 31 jul 2021Internationale uitwisseling in de beroepspraktijk is een krachtige leeromgeving voor de ontwikkeling van onze aanstaande professionals. Dit project geeft hier een nodige impuls aan door met internationale ...
-
Interprofessionele samenwerking bij Infant Mental Health
1 jan 2020 - 31 jul 2021In 2018 lanceerde minister Hugo de Jonge van VWS het actieprogramma Kansrijke Start. Dit programma benadrukt het belang van de eerste 1000 dagen van een kind voor de gezondheid in het latere leven. Investeren in een ...
-
Jeugdhulp en inclusief onderwijs in de grote stad
1 jan 2020 - 31 jul 2021Dit project is een inhoudelijke verdieping waar het gaat over leerlingen van voortgezet speciaal en passend onderwijs en het versterken van de praktische pedagogische en didactische vaardigheden van studenten op dit ...
-
Kritisch denken met interactieve concept cartoons
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de natuurwetenschappelijke vakken in het voortgezet onderwijs zijn het leren van natuurwetenschappelijke kennis en het ontwikkelen van kritische denkvaardigheden belangrijke leerdoelen. Met interactieve cartoons ...
-
Literatuur en burgerschap
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de hedendaagse multiculturele en grootstedelijke omgeving is het belangrijk om burgerschapskwaliteiten te ontwikkelen. Literatuuronderwijs heeft veel potentie om bij te dragen aan de ontwikkeling van dit ...
-
Vijf stappen in een hybrid learning course: betrokkenheid bij medestudenten en de opleiding
1 jan 2020 - 31 jul 2021In de grootstedelijke omgeving hebben onderwijsinstellingen zoals de Hogeschool van Amsterdam te maken met een diverse studentenpopulatie. Dit vraagt om meer aandacht voor het omgaan met verschillen. Er wordt gezocht ...
-
Pedagogisch handelen in contact met jongeren 10-23 jaar
1 jan 2020 - 31 jul 2021Steeds vaker wordt een beroep gedaan op jeugdprofessionals in de grote stad om problemen van jongeren te voorkomen. Jeugdprofessionals zijn hier echter onvoldoende voor toegerust. Dit project ontwikkelt ...
-
POMO (Positief Omgaan met Meertaligheid in Onderwijs)
1 jan 2020 - 31 jul 2021Meertaligheid is een gegeven in het voortgezet onderwijs, zeker in grootstedelijke omgevingen. Tegelijkertijd wordt deze talige rijkdom in het huidige onderwijs nauwelijks erkend en benut. Dat is een gemiste kans. ...
-
Stimuleren van een pedagogisch klimaat in de buurt
1 jan 2020 - 31 jul 2021De buurt waar kinderen opgroeien is belangrijk voor hun ontwikkeling. In dit project onderzoeken we werkzame elementen in interventies om een pedagogisch klimaat in de buurt te stimuleren. We gebruiken deze ...
-
Taalsterker in de studie: zelfstandig schrijfvaardigheid verbeteren met gefocuste revisie
1 jan 2020 - 31 jul 2021De schrijfvaardigheid van veel studenten in het hoger onderwijs blijkt te wensen over te laten . Dit geldt in het bijzonder voor de grootstedelijke context, zoals Amsterdam waar de studentpopulatie zeer divers is qua ...
-
Wie dit begrijpt is gek: mondelinge academische taal in het hbo
1 jan 2020 - 31 jul 2021Academische taalvaardigheid vormt een obstakel voor specifieke studentengroepen in het hbo. In dit project onderzoeken we hoe docenten hun mondelinge taalaanbod in hun onderwijs kunnen aanpassen, zodat het beter ...
-
Denker
1 okt 2019 - 30 sep 2023Het Denker project ontwikkelt en onderzoekt een methodiek voor het ontwikkelen van vaardigheid in systeemdenken.
-
Amsterdamse Leer-Kracht-Lijn
30 sep 2019De Leer-Kracht-Lijn ondersteunt studenten om hun ontwikkeling tot leerkracht in professionele termen te duiden, onderbouwen en verantwoorden. Het is een gespreks- en reflectie instrument.
-
Blended Learning
1 sep 2019Blended Learning heeft online en face-to-face activiteiten. Maar wanneer kan welke vorm het beste worden ingezet? Promovendus Marco Marcellis onderzoekt de principes voor de verschillende vormen van interactie bij ...
-
Promotieonderzoek van Marco Marcellis
1 sep 2019 - 1 sep 2023In higher education, students tend to focus on outperforming others instead of enhancing their competencies. Students are induced to enhance their competencies if their underlying motives are autonomously motivated.
-
Tune In - Een vliegende start op het HBO
1 feb 2019 - 31 dec 2019Om de transitie naar het hbo te versoepelen helpt het een startende hbo-student als hij een beeld heeft van wat er nodig is om de rol van hbo-student succesvol te bekleden. Eerder onderzoek toont aan dat er ...
-
Tune In - Een vliegende start op het HBO
1 feb 2019 - 31 dec 2019Om de transitie naar het hbo te versoepelen helpt het een startende hbo-student als hij een beeld heeft van wat er nodig is om de rol van hbo-student succesvol te bekleden. Eerder onderzoek toont aan dat er ...
-
Non-verbale communicatie in een superdiverse klas
1 feb 2019 - 1 dec 2019In de superdiverse klassen van de grootstedelijke omgeving spelen vele culturen en gebruiken een rol. Het is voor docenten moeilijk om al deze – soms respectloze – non-verbale communicatie te herkennen, ...
-
Smart Education
1 jan 2019Met Smart Education bouwt de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO) aan expertise op het gebied van leren en onderwijzen met Kunstmatige Intelligentie.
-
Promotieonderzoek van Desiree Agterberg
1 jan 2019 - 31 aug 2023Geschiedenis van de wiskunde maakt geen deel uit van wiskundecurriculum in het VO, maar wel van de verplichte kennisbasis voor leraren (bachelor en master). Het doel daarvan is dat leraren meer achtergrondkennis ...
-
Promotieonderzoek van Robert Hamerslag
1 jan 2019 - 1 apr 2023In de transitie van kinderopvang naar de basisschool heeft een niet onaanzienlijk aantal kinderen aanpassingsproblemen. Dit kan leiden tot sociaal-emotionele problemen die ongunstig uitwerken op de leerresultaten.
-
Academische taal als obstakel
1 jan 2019 - 1 nov 2019Op het eerste gezicht lijkt het HBO een laagdrempelige instelling, met relatief veel studenten uit ondervertegenwoordigde groepen. Maar deze groepen hebben een grotere kans om uit te vallen, en dat lijkt deels te ...
-
Hoe werken professionals effectief samen in teams?
1 jan 2019 - 1 dec 2019Er is een internationale beweging op gang gekomen die ertoe moet leiden dat kinderen meer samen gaan ontwikkelen en leren in de vroegschoolse periode. Dit vraagt veel van de betrokken professionals, die moeten kunnen ...