Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
Prof. dr. Ron Oostdam is onderzoeksdirecteur van het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam. Hij is daar tevens lector Maatwerk in Leren en Instructie. Daarnaast is hij als bijzonder hoogleraar Onderwijsleerprocessen geaffilieerd aan het ‘Research Instituut of Child Development and Education’ van de Universiteit van Amsterdam.
Hij heeft de afgelopen jaren leidinggegeven aan diverse (inter)nationale onderzoeksprojecten over de voor- en vroegschoolse periode, het primair en voortgezet onderwijs, en het hoger onderwijs. Zo heeft hij onderzoek gedaan naar lees- en schrijfdidactieken, curricula voor literatuur en leesattitude, training en beoordeling van taalvaardigheid en ICT-leeromgevingen. Andere thema's betreffen onderzoek naar leerstoornissen, zelfregulerend leren, curriculumimplementatie, beoordeling van de identiteit van docenten, kritisch denkvermogen, intelligentietesten en leerpotentieel.
Hij is (co)auteur van een groot aantal artikelen en boeken - zowel nationaal als internationaal - en is betrokken bij verschillende internationale netwerken. Bekijk de meest recente internationale publicaties.
- Dynamische Schooldag
- Dialogisch burgerschapsonderwijs over controversiële thema’s in de klas
- De dynamiek van differentiëren
- Kan Socrates mbo-studenten kritisch leren denken?
- Meer bewegen, beter bij de les?
- ALO en PABO in Beweging
- Lecturers as curators
- Docenten als curator
- Docenten als curator
- Het opleiden van docenten met virtual reality
- Preventie van gedragsproblemen van leerlingen in het basisonderwijs