Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
A.H. Koffeman (Andre)
André Koffeman is hoofddocent bij de faculteit Onderwijs en Opvoeding van de HvA. Zijn onderzoeksactiviteiten zitten op het gebied van docentprofessionalisering en hij begeleidt studenten op het vlak van teacher leadership in de masters Pedagogiek en Professioneel Meesterschap. Daarnaast werkt André als onderzoeker bij de UvA.
-
Onderzoek Leraar, een kleurrijk beroep: het oriëntatietraject
Koffeman, A. H. (2023). Onderzoek Leraar, een kleurrijk beroep: het oriëntatietraject.
-
Het zoeken naar en vinden van balans in samen vernieuwend opleiden.
Paalman-Dijkenga, I., Koffeman, A. H., & Brouwer-Schudde, E. (2023). Het zoeken naar en vinden van balans in samen vernieuwend opleiden.. Poster session presented at Onderwijs Research Dagen 2023 (ORD), Amsterdam, Netherlands.
-
‘Hoe drukker je het hebt, hoe belangrijker het is om te vertragen en te onderzoeken wat er speelt’
Blankestijn, L., & Koffeman, A. H. (2023). ‘Hoe drukker je het hebt, hoe belangrijker het is om te vertragen en te onderzoeken wat er speelt’. Sozio - Praktijkgericht onderzoek (SOZIO-special).
-
Docenten in dialoog
Koffeman, A. H. (2023). Docenten in dialoog. Paper presented at ResearchED Nederland, Nijkerk, Netherlands.
-
Professionele ontwikkeling als strategie om leraren te behouden
Koffeman, A. H., van de Kuilen, H. S., & Snoek, M. (Accepted/In press). Professionele ontwikkeling als strategie om leraren te behouden. Tijdschrift voor Lerarenopleiders.
-
Understanding the complexity of professional development in schools through Causal Loop Diagrams.
Snoek, M., & Koffeman, A. H. (2023). Understanding the complexity of professional development in schools through Causal Loop Diagrams.. Paper presented at TEPE Conference. Transformation of knowledge in and on teacher education: policy and practice in times of change., Karlstad, Sweden.
-
WOA Onderzoek onderzocht
Koffeman, A. H. (2023). WOA Onderzoek onderzocht. In WOA Digitaal Magazine 2023: 5 jaar werkplaats voor onderwijsonderzoek https://indd.adobe.com/view/ebee15fb-c3bc-461e-862c-f5d8e11c6b3d
-
Terugblik op zes jaar WOA: lessons learnt
Koffeman, A. H., & Kosters, J. M. P. (2022). Terugblik op zes jaar WOA: lessons learnt.
-
IQ110 - a very unfair game about inequality of opportunity.
Koffeman, A. H. (2022). IQ110 - a very unfair game about inequality of opportunity. Teacher design research as a bridge between policy and practice. . Poster session presented at TEPE 2022, Graz, Austria.
-
IQ110, a very unfair game about inequality of opportunity.
Koffeman, A. H., & Stavenga, W. (2022). IQ110, a very unfair game about inequality of opportunity. Workshop/ presentation . Poster session presented at 2022 ATEE winter conference, Sestri Levante, Italy.
-
Leraar worden, leraar blijven
Koffeman, A. H. (2022). Leraar worden, leraar blijven. In Een boekje vol inspiratie om docenten gemotiveerd te (be)houden voor het onderwijs: Loopbaanbeleid als oplossing voor het lerarentekort BLR Media. https://leraareenkleurrijkberoep.nl/wp-content/uploads/2022/06/LeraarinAmsterdamInspiratieMgzn.pdf
-
Verslag Monitoronderzoek Leraar, een Kleurrijk Beroep
Koffeman, A. H. (2021). Verslag Monitoronderzoek Leraar, een Kleurrijk Beroep: versie 2021.
-
Sources for Learning: Understanding the Role of Context in Teacher Professional Learning
Koffeman, A. H. (2021). Sources for Learning: Understanding the Role of Context in Teacher Professional Learning. [Research external, graduation external, University of London, Institute of Education]. https://ipda.org.uk/sources-for-learning-the-role-of-context-in-teacher-professional-learning/
-
Verslag Monitoronderzoek Leraar, een kleurrijk beroep.
Koffeman, A. H., & Gaikhorst, L. (2020). Verslag Monitoronderzoek Leraar, een kleurrijk beroep.
-
Handreiking effectief teamleren
van der Veen, C., Brouwer, R., Bosma, T., Beishuizen, J., Koffeman, A. H., Snoek, M., Keijzer, R., Kras, A., & Levie, A. (2020). Handreiking effectief teamleren: Tips voor de inzet van de Amsterdamse teambeurs. https://openresearch.amsterdam/image/2020/4/15/effectief_teamleren_handreiking2.pdf
-
Changing teacher perspectives
Overdiep, C. (Author), & Koffeman, A. (Author). (2020). Changing teacher perspectives: game-based scenario writing. Web publication or website, Social Publishers Foundation. https://www.socialpublishersfoundation.org/knowledge_base/changing-teacher-perspectives-game-based-scenario-writing/
-
Onzekerheid als belemmering en als voorwaarde voor het leren van leraren: op zoek naar druk als desirable difficulty
Koffeman, A. H. (2020). Onzekerheid als belemmering en als voorwaarde voor het leren van leraren: op zoek naar druk als desirable difficulty. Pedagogische Studiën, 97, 444. https://www.pedagogischestudien.nl/download?type=document&identifier=720376
-
Teachers reflecting on sources for professional learning.
Koffeman, A. H., & Snoek, M. (2019). Teachers reflecting on sources for professional learning.. Paper presented at ISATT Biennal Conference, Sibiu, Romania.
-
Identifying context factors as a source for teacher professional development
Koffeman, A., & Snoek, M. (2019). Identifying context factors as a source for teacher professional development. Professional development in education, 45(3), 456-471. https://doi.org/10.1080/19415257.2018.1557239
-
Organising Context as a Source for Teacher Professional Learning
Koffeman, A. H. (2019). Organising Context as a Source for Teacher Professional Learning. Poster session presented at Symposium Leadership for Professional Learning, Cambridge, United Kingdom.
-
A Context Model for teachers’ professional learning
Koffeman, A. H. (2016). A Context Model for teachers’ professional learning. Poster session presented at Doctoral Poster Conference 2016, London, United Kingdom.