Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
dhr. Dr. B. Bredeweg (Bert)
Lector Didactiek van de BètavakkenBert Bredeweg is sinds 1 oktober 2018 lector Didactiek van de Bètavakken aan de Hogeschool van Amsterdam. Bert Bredeweg is sinds 1986 werkzaam bij de Universiteit van Amsterdam waar hij in 1992 promoveerde op het proefschrift Expertise in Qualitative Prediction of Behaviour (promotor: prof. dr. B.J. Wielinga). Van 1992 tot 2003 was hij als universitair docent verbonden aan de toenmalige Faculteit der Psychologie. Sinds 2003 is Bert Bredeweg als hoofddocent werkzaam bij het Instituut voor Informatica, waar hij ook na zijn overstap naar de HvA een dag per week aan verbonden blijft.
Als hoofddocent leidde hij van 2003 tot 2012 de Qualitative Reasoning Group. Deze onderzoeksgroep genoot internationale bekendheid door haar werk op het terrein van Kwalitatief Redeneren, een techniek ontwikkeld binnen de Kunstmatige Intelligentie, en hoe deze in te zetten rond complexe vraagstukken zoals duurzaamheid (Sustainable Development). Bert Bredeweg heeft ruime ervaring met toegepast onderzoek en valorisatie, ook in het voortgezet en hoger onderwijs. Hij werkt daarbij aan onderwerpen zoals leren door Conceptueel Modelleren, in het bijzonder oorzaak-gevolg denken, Gamification en Learning Analytics.
-
Smart Education - Tweede projectjaar
Bouwer, A. J., & Bredeweg, B. (2021). Smart Education - Tweede projectjaar. Hogeschool van Amsterdam. https://www.hva.nl/binaries/content/assets/subsites/kc-oo/smart-education/smart-education_hva_projectjaar_2020.pdf
-
Smart Education (website)
Bredeweg, B. (Photographer), & Bouwer, A. J. (Photographer). (2021). Smart Education (website). Web publication/site, Hogeschool van Amsterdam. https://www.hva.nl/smarteducation
-
Exploring the Design and Impact of Online Exercises for Teacher Training About Dynamic Models in Mathematics
ter Horst, C., Kubbe, L., van de Rotten, B., Peters, K., Bouwer, A., & Bredeweg, B. (2020). Exploring the Design and Impact of Online Exercises for Teacher Training About Dynamic Models in Mathematics. In C. Alario-Hoyos, M. J. Rodríguez-Triana, M. Scheffel, I. Arnedillo-Sánchez, & S. M. Dennerlein (Eds.), Addressing Global Challenges and Quality Education (pp. 398-403). (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); Vol. 12315 LNCS). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57717-9_34
-
Self-construction and interactive simulations to support the learning of drawing graphs and reasoning in mathematics
Palha, S., Bouwer, A., Bredeweg, B., & Keulen, S. (2020). Self-construction and interactive simulations to support the learning of drawing graphs and reasoning in mathematics. In V. Kumar, & C. Troussas (Eds.), Intelligent Tutoring Systems - 16th International Conference, ITS 2020, Proceedings (pp. 364-370). (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); Vol. 12149 LNCS). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-49663-0_43
-
Interactieve Concept Cartoons
Bredeweg, B. (Developer), & Kruit, P. (Developer). (2020). Interactieve Concept Cartoons. Web publication/site, Hogeschool van Amsterdam. https://conceptcartoons.nl
-
Smart Education
Bredeweg, B. (Author), & Bouwer, A. (Author). (2020). Smart Education. Web publication/site, Hogeschool van Amsterdam, Faculteit Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl//smarteducation
-
Smart Education
Bouwer, A., & Bredeweg, B. (2020). Smart Education. Hogeschool van Amsterdam, Faculteit Onderwijs en Opvoeding. https://www.hva.nl/kc-onderwijs-opvoeding/gedeelde-content/contentgroep/smart-education/home
-
Interactive concept cartoons
Kruit, P., & Bredeweg, B. (2020). Interactive concept cartoons: exploring an instrument for developing scientific literacy. In C. Alario-Hoyos, M. J. Rodríguez-Triana, M. Scheffel, I. Arnedillo-Sánchez, & S. M. Dennerlein (Eds.), Addressing global challenges and quality education: 15th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2020 (pp. 404-409). (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics); Vol. 12315 LNCS). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57717-9_35
-
Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs
Bredeweg, B. (2019). Kunstmatige Intelligentie in het onderwijs: leren met interactieve kennisrepresentaties. Hogeschool van Amsterdam.
-
StudyGotchi
Hellings, J., Leek, P., & Bredeweg, B. (2019). StudyGotchi: Tamagotchi-like game-mechanics to motivate students during a programming course. In M. Scheffel, J. Broisin, V. Pammer-Schindler, A. Ioannou, & J. Schneider (Eds.), Transforming learning with meaningful technologies: 14th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2019 Delft, The Netherlands, September 16–19, 2019 : Proceedings (pp. 622-625). (Lecture Notes in Computer Science). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29736-7_53