Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Digitaal programma op maat voorkomt obesitas bij pensionado

Het SO-NUTS onderzoeksproject richt zich op preventie van ongezonde gewichtstoename en obesitas tijdens cruciale fasen gedurende de levensloop.

9 dec 2021 00:00 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Nederlanders dreigen na hun pensionering spiermassa te verliezen en dikker te worden door gebrek aan routine, beweging en een ander voedingspatroon. Deze groep mensen neemt de komende jaren toe en daarmee ook de druk op de zorgkosten. Het lectoraat Digital Life onderzoekt leefstijlinterventies en maakt aan de hand daarvan een digitaal programma op maat gericht op voeding en beweging.

Lang leve het pensioen?

Wanneer mensen met pensioen gaan verandert er veel, zo ook gewoontes met betrekking tot voeding en beweging. Vaak gaan mensen ongezonder eten en minder bewegen. Ze fietsen bijvoorbeeld niet meer dagelijks naar hun werk, veel ‘vanzelfsprekende beweging’ vervalt. Toch biedt pensioen een geweldige kans en mogelijkheid om de levensstijl te verbeteren, aangezien oudere volwassenen hun dagelijkse activiteiten al moeten herstructureren.

Wie wil er nou niet gezond ouder worden

Hoe zorg je ervoor dat je na je pensioen invulling aan je ‘nieuwe leven’ geeft zodat je spieren behoudt? Dat is essentieel voor de gezondheid en het dagelijks functioneren. En welke rol speelt eHealth (zoals applicaties en wearables) hierin? Dat onderzoekt het lectoraat Digital Life, als onderdeel van de onderzoeksgroep ‘Mensen in Beweging’ van de Hogeschool van Amsterdam samen met het Erasmus MC Rotterdam en vijf Europese instellingen.

Nooit te laat om je gedrag te veranderen

Dit onderzoek, SO-NUTS genoemd, bekijkt hoe je een duurzame gedragsverandering kunt realiseren met behulp van digitale technieken bij en mét mensen die sowieso al een grote verandering doormaken. Wat zijn de successen en waar gaat het mis? Een mooi moment om gezonde keuzes te maken die effect hebben op gezond ouder worden en minder afhankelijkheid, ook op latere leeftijd.

Voordelen van eHealth

Inzet van digitale technieken is een veel belovende methode om een gepersonaliseerde en aantrekkelijke leefstijlinterventie aan te bieden aan een grote groep mensen, terwijl de kosten laag blijven. Momenteel ontbreekt het aan effectieve, duurzame eet-en beweeginterventies voor mensen die met pensioen gaan.

Kijk ook op de site van HvA Urban Vitality voor meer informatie.