Hogeschool van Amsterdam

Kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Join us

Het lectoraat Creative Media for Social Change is regelmatig opzoek naar afstudeerders, student-assistenten, stagiaires die het team komen versterken. Studeer je nog en wil je graag ervaring opdoen? Dan biedt het lectoraat Creative Media for Social Change jou de mogelijkheid om jezelf verder te verdiepen in je vakgebied en een netwerk op te bouwen. Zo kun je bijvoorbeeld stage lopen, afstuderen of aanmelden bij de commissie van Ongevraagd Advies bij het lectoraat. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden, zoals studentassistentschap, om mee te werken aan diverse leuke onderzoeken.

Student-assistent vacatures | Afstuderen | Stage

Ga je binnenkort afstuderen of wil je stage lopen? Neem graag contact met ons op. Of ben je op zoek naar een inhoudelijke bijbaan naast je studie, waarin je jouw skills kan laten zien en verder kan ontwikkelen? Dan is studentassistentschap de uitdaging voor jou, bekijk de onderstaande profielen en solliciteer!

Vacature Student-assistent - communicatie & content creator

Voor het lectoraat Creative Media for Social Change van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie zijn we per direct op zoek naar een enthousiaste en gedreven communicatie professional (in opleiding)/ student-assistent die het team ondersteunt bij het uitvoeren van de communicatiestrategie, in het bijzonder het communiceren met studenten, docenten en het beroepenveld.

Wat ga je doen?

Je studeert aan de Hogeschool van Amsterdam en wil graag bijdragen aan de zichtbaarheid, toegankelijkheid en relevantie van de activiteiten en inzichten van het lectoraat Creative Media for Social Change. Je zult hierin oog hebben voor diversiteit en inclusie en ons helpen een open en creatieve toon te vinden om een breed bereik te hebben.

Je bent in staat om zelfstandig te werken, maar vindt het leuk om als lid van het team mee te denken over de communicatiestrategie, staat open voor input en durft out of the box te denken en werken. Je kunt voortbouwen op de afstudeeropdrachten van drie studenten die in dit semester de communicatiestrategie voor het lectoraat ontwikkelen en testen. Daarbij staat het betrekken van stakeholders centraal: hoe zorgen we ervoor dat een lectoraat een nog dynamischere en inclusieve plek wordt. Je vertaalt projectresultaten en het onderzoek van teamleden naar aansprekende content voor social media en MijnHvA.

Binnen het lectoraat ga je aan de slag met het creëren van ideeën en content voor de verschillende communicatiekanalen intern en extern. Je schrijft tekst voor web, audio en als bijschriften voor video's, die ons onderzoek en ander activiteiten inzichtelijk en aantrekkelijk maken voor brede doelgroepen. De content is bestemd voor MijnHvA, de interne website, social media en andere communicatiekanalen.

Het zelf er op uit gaan voor het maken van content vind je een leuke uitdaging. Kortom, je hebt het talent om conceptmatig creatieve ideeën te bedenken en die zelf te produceren, zowel in tekst als in beeld en je vindt het leuk om out of the box te denken en te maken.

Wat breng je mee?

  • Ervaring met Adobe Suite (InDesign/Illustrator/Première);
  • je hebt een praktische mindset gecombineerd met veel creativiteit en eigen initiatief.
  • je bent op de hoogte van actuele app en/of online mediaontwikkelingen;
  • je bent in staat zelfstandig je werk in te plannen en het overzicht te bewaren;
  • je beheerst de Nederlandse en Engelse taal goed;
  • je bent HvA student.

Waar ga je (thuis)werken?

Het lectoraat Creative Media for Social Change van de Hogeschool van Amsterdam, is onderdeel van het kenniscentrum van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI). In dit kenniscentrum voeren docenten, studenten en onderzoekers praktijkgericht onderzoek uit in opdracht van en in samenwerking met de creatieve industrie en de ICT-sector.

Als student-assistent maak je deel uit van het lectoraat Creative Media for Social Change. Hier word je warm ontvangen door zeven docent-onderzoekers en drie afstudeerstudenten. Dit team werkte in principe vanuit het Benno Premselahuis, maar vanwege de landelijke maatregelen nu voornamelijk vanuit huis. Op de dagen dat je vanuit huis werkt, heb je via videobellen contact met je collega’s.

Wij bieden

De functie is voor 10-16 uur per week (werkdagen in overleg) tot tenminste 1 juli 2021, maar het liefst langer. Aantal uren en dagen per week is bespreekbaar, bij voorkeur flexibel en mede afhankelijk van piektijden en bezetting op de afdeling; wij houden op onze beurt ook graag rekening met piekuren in je onderwijs. Je werkt via Jobservice bij de HvA en het salaris bedraagt, afhankelijk van opleiding en werkervaring, minimaal € 2.002,- en maximaal € 2.704,- bruto per maand bij een 38-urige werkweek.

Diversiteit

Het lectoraat hecht groot belang aan diversiteit en verwelkomt daarom graag sollicitaties van mensen die nu in haar instelling ondervertegenwoordigd zijn.

Word jij onze nieuwe collega?

Past bovenstaand profiel perfect bij jou? Stuur dan uiterlijk 23 april 2021 een CV en motivatiebrief of een videoboodschap met je motivatie naar Tamara Witschge t.a.c.witschge@hva.nl . Weet je het nog niet zeker en/of heb je vragen? Mail ons om even te overleggen! t.a.c.witschge@hva.nl

Vacature Student-assistent - onderzoek

Houd je van verdieping en vind je het doen van creatief onderzoek op het gebied van media en hun impact leuk? Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging waarbij je vragen uit de praktijk vertaalt naar onderzoek en onderzoeksresultaten voor diverse doelgroepen? Het lectoraat Creative Media for Social Change van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie is per direct op zoek naar een nieuwsgierige, creatieve en enthousiaste student-assistent die het team kan ondersteunen bij lopende onderzoeksprojecten.

We zijn op dit moment op zoek naar iemand die vanuit Communicatie, Creative Business en/of Multimedia Design meedraait op lopende projecten rond de rol van media in het faciliteren van “social change”: hoe kan de kracht van media worden ingezet om de wereld duurzamer, meer divers en inclusief te maken.

Wat ga je doen?

Je werkt hierbij samen met het lectoraat en haar onderzoekspartners, waaronder docenten, studenten en professionals uit de praktijk. Zo help je in de eerste maand bij het afronden van het Fieldlab SAX dat erop gericht was de bezoekersbeleving rondom de Johan Cruijff Arena te optimaliseren. Je zet je creativiteit in om ons te helpen de vele resultaten en output van dit project op een zo toegankelijke manier inzichtelijk te maken.

Eenmaal bekend met het team en de missie en werkwijze van het lectoraat, nodigen we je in de maanden daarna mee te denken en te doen in het opzetten van nieuwe projecten. Hiervoor doe je deskresearch, interviews, creatieve sessies met professionals in de praktijk en bedenk je hoe we studenten zo goed mogelijk kunnen betrekken bij en bereiken met ons onderzoek. Een aantal thema’s van het onderzoek van het lectoraat: de rol van media in (het tegengaan van) impulsaankopen, de inzet van mixed reality op erfgoedplekken, de kracht van media in de duurzaamheidstransitie, hoe inzichten vanuit design gebruikt kunnen worden door journalisten, bibliotheken en musea om inclusiever bereik te hebben. En wie weet, vind je het leuk het volgende onderwerp voor onderzoek wel zelf op tafel.

Wat breng je mee?

  • Je bent een creatieve, oplossingsgerichte denker en in staat om de waarde van verschillende gezichtspunten te zien.

  • Je hebt een praktische mindset gecombineerd met veel creativiteit en eigen initiatief.

  • Je vindt onderzoek doen leuk en interessant.

  • Je bent in staat zelfstandig je werk in te plannen en het overzicht te bewaren;

  • Je beheerst de Nederlandse en Engelse taal goed;

  • Je bent HvA student.

Ervaring met Adobe Suite (InDesign/Illustrator/Première), een vlotte pen voor social media en websiteberichten is een pré.

Waar ga je (thuis)werken?

Het lectoraat Creative Media for Social Change van de Hogeschool van Amsterdam, is onderdeel van het kenniscentrum van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI). In dit kenniscentrum voeren docenten, studenten en onderzoekers praktijkgericht onderzoek uit in opdracht van en in samenwerking met de creatieve industrie en de ICT-sector.

Als student-assistent maak je deel uit van het lectoraat Creative Media for Social Change. Hier word je warm ontvangen door zeven docent-onderzoekers en drie afstudeerstudenten. Deze afdeling werkte in principe vanuit het Benno Premselahuis, maar vanwege de landelijke maatregelen nu voornamelijk vanuit huis. Op de dagen dat je vanuit huis werkt, heb je via videobellen contact met je collega’s. 

Waar ga je (thuis)werken?

Het lectoraat Creative Media for Social Changea van de Hogeschool van Amsterdam, is onderdeel van het kenniscentrum van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI). In dit kenniscentrum voeren docenten, studenten en onderzoekers praktijkgericht onderzoek uit in opdracht van en in samenwerking met de creatieve industrie en de ICT-sector.

Als student-assistent maak je deel uit van het lectoraat Creative Media for Social Change. Hier word je warm ontvangen door zeven docent-onderzoekers en drie afstudeerstudenten. Dit team werkte in principe vanuit het Benno Premselahuis, maar vanwege de landelijke maatregelen nu voornamelijk vanuit huis. Op de dagen dat je vanuit huis werkt, heb je via videobellen contact met je collega’s. 

Wij bieden

De functie is voor 10-16 uur per week (werkdagen in overleg) tot tenminste 1 juli 2021, maar het liefst langer. Aantal uren en dagen per week is bespreekbaar, bij voorkeur flexibel en mede afhankelijk van piektijden en bezetting op de afdeling; wij houden op onze beurt ook graag rekening met piekuren in je onderwijs. Je werkt via Jobservice bij de HvA en het salaris bedraagt, afhankelijk van opleiding en werkervaring, minimaal € 2.002,- en maximaal € 2.704,- bruto per maand bij een 38-urige werkweek.

Diversiteit

De Hogeschool van Amsterdam hecht groot belang aan diversiteit en verwelkomt daarom graag sollicitaties van mensen die nu in haar instelling ondervertegenwoordigd zijn.

Word jij onze nieuwe collega?

Past bovenstaand profiel perfect bij jou? Stuur dan uiterlijk 23 april 2021 een CV en motivatiebrief of een videoboodschap met je motivatie naar Tamara Witschge t.a.c.witschge@hva.nl . Weet je het nog niet zeker en/of heb je vragen? Mail ons om even te overleggen! t.a.c.witschge@hva.nl

Afstuderen of stage

Ga je afstuderen? Dan heb je de mogelijkheid om een afstudeeronderzoek te doen bij het lectoraat. Als afstudeerder ben je vrij om je eigen onderzoeksvraag te formuleren. We dagen studenten zelf uit om de onderzoeksvraag te specificeren, of wellicht zelfs op een ander terrein een onderzoeksvraag aan ons voor te leggen.

Heb je vragen of zou je graag eens willen sparren over de mogelijkheden? Mail dan naar Annika Kuyper <a.e.kuijper@hva.nl> of naar Tamara Witschge t.a.c.witschge@hva.nl .

Stage bij het Lectoraat Creative Media for Social Change


Vind je onderzoek doen leuk en wil je kennismaken met alle praktische en theoretische facetten van de onderzoekswereld? Het lectoraat Creative Media for Social Change (Kenniscentrum FDMCI) is opzoek naar een stagiair(e) die het onderzoeksteam komt versterken binnen het lectoraat of binnen één van de onderzoeksprojecten.

Bedrijfsomgeving

De opdrachtgever voor deze stage is het lectoraat Creative Media for Social Change van de Hogeschool van Amsterdam, en is onderdeel van het kenniscentrum van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI). In dit kenniscentrum voeren docenten, studenten en onderzoekers praktijkgericht onderzoek uit in opdracht van- en in samenwerking met de creatieve industrie en de ICT-sector.


Onderzoeksprojecten

Het creëren van belevingen wordt steeds belangrijker. Zowel in het werkveld (bijvoorbeeld in winkels en musea), als in het onderwijs (bijvoorbeeld bij het exposeren van onderwijsproducten). Media spelen hierbij een belangrijkere rol. Het lectoraat Creative Media for Social Change onderzoekt hoe in onze media-maatschappij verbintenissen tussen organisaties en gebruikers tot stand komen. Hoe kunnen organisaties de mogelijkheden van uiteenlopende media inzetten voor een betere dienstverlening en een versterking van de beleving bij hun publiek? Om hierop antwoord te kunnen geven doet het lectoraat (vooral toegepast) empirisch onderzoek. Dit betekent dat wij onze data verzamelen in de wereld van de eindgebruiker, onder meer aan de hand van experimenten, surveys, observaties, panelgesprekken en diepte-interviews. Of het nu een bezoeker van een museum, festival of stadion betreft of iemand die via media een event op afstand volgt: de beleving van de eindgebruiker staat centraal.’ Projecten die momenteel lopen of in voorbereiding zijn kun je bekijken op de projecten pagina van het Lectoraat Creative Media for Social Change.

Dit ga je doen

Als onderzoeksstagiair(e) maak je kennis met alle facetten van de onderzoekswereld. Van het meten van bezoekersbelevingen door enquêtes of observaties tot data-analyses en het toepassen van nieuwe onderzoekstechnieken. Daarnaast ben je betrokken bij alle fasen van diverse onderzoekstrajecten. Je denkt bijvoorbeeld mee over het voorstel, maar ook over de uiteindelijke rapportage.
Jij helpt ons niet alleen met onderzoeken, maar ook met alle (projectmatige) processen die hierbij komen kijken. Voorbeelden van werkzaamheden en wat we onderzoeken zijn:
• Workshops en interviews organiseren en uitvoeren met professionals uit het beroepenveld om te onderzoeken wat een bezoekersbeleving inhoud en hoe deze geoptimaliseerd kan worden?
• Onderzoek doen hoe media ingezet kan worden om mensen bewuster te maken van klimaatveranderingen?
• Samen met studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit de praktijk ontwikkelt Creative Media for Social Change tools die organisaties beter in staat stellen om zelf keuzes te maken. Je doet onderzoek naar de wensen op het gebied van een (digitale) tools en hoe (en voor wie) kunnen deze tools gemaakt worden?

Gewenst profiel stagair(e):

Je bent nieuwsgierig naar (bezoekers/ gebruikers)gedrag, een kritische denker en een creatieve CO/CB’er (of van een vergelijkbare studie op minimaal Hbo-niveau) die onderzoek doen leuk vindt. Je hebt een praktische mindset gecombineerd met veel creativiteit en eigen initiatief. Het is geen probleem voor jou om goed te plannen zodat deadlines op tijd gehaald worden. Je bent assertief genoeg om input te vragen en nodige meetings te organiseren.

Contact

Voor meer informatie en/ of je sollicitatie kun je mailen naar Annika Kuyper <a.e.kuijper@hva.nl> of naar Tamara Witschge t.a.c.witschge@hva.nl .

Join de Commissie van Ongevraagd Advies van het lectoraat Creative Media for Social Change!

Deze groep fungeert als kennis en netwerkgroep die gevraagd en ongevraagd advies en kennis deelt met het lectoraat Creative Media for Social Change, en regelmatig seminars en bijeenkomsten heeft met elkaar, en professionals uit en rondom het lectoraat crossmedia.

Een leuke kans voor toekomstige netwerken en banen in een geëngageerd mediaveld! Heb je interesse of wil je meer informatie? Neem contact op met n.van.der.weide@hva.nl van lectoraat Creative Media for Social Change.

Wilt u meer informatie over een onderzoek, bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor samenwerking of heeft u een andere vraag? Neem dan contact op met Tamara Witschge.

Gepubliceerd door  Kenniscentrum FDMCI 21 april 2021

mw.  T.A.C. Witschge (Tamara)

Lector Crossmedia

Tel: 0642100164
t.a.c.witschge@hva.nl
Bekijk profiel